Trápí tě atopický ekzém? V boji ti pomůže i strava

Atopický ekzém a strava? Spojitost existuje!
|
29. 05. 2020
|
Ekzém odborníci popisují jako neinfekční chronický zánět pokožky, který může, ale nemusí vznikat kvůli alergiím. Právě atopický ekzém coby alergická reakce se vyskytuje častěji. Lidé s ním vsázejí na léky, masti, bylinky… A taky se zaměřují na stravu.

Během akutní fáze by se člověk nejradši udrbal. Pokožka je suchá, svědí a pak se na ní vytvářejí mokvající puchýřky. Když se s ekzémem potýkáš často nebo nepřetržitě, poškozená pokožka změní barvu a zhrubne. Velmi nepříjemné je to u kohokoli, ženy se s tím ale zcela pochopitelně srovnávají mnohem hůř.

Proč a kde se atopický ekzém objevuje?

K nejčastějším důvodům, proč se atopický ekzém objeví, patří akutní a chronické záněty, kontakt s alergeny, sezónní vlivy (nejhorší je jaro a podzim), stres a hormonální změny. Reakci v téhle podobě můžou vyvolat chemické látky, potraviny, bakterie, plísně, zvířecí srst, roztoči, prach, pyly a další.

Zatímco u velmi malých dětí, do 2 let, se objevuje atopický ekzém hlavně na tvářích, hlavě, krku, trupu a na končetinách, u dospělých nejvíc trpí ruce a stejné skupiny jako u starších dětí a dospívajících – loketní a podkolení jamky, zápěstí, kotníky, krk, oblast uší a očí.

bigstock-closeup-men-itching-and-scratc-286926982.jpg

U dospělých se ekzém nejčastěji objevuje na rukou.
bigstockphoto.com
Atopický ekzém dokáže pořádně potrápit.

Atopický ekzém a strava – úzce spolu souvisí!

Základem léčby atopického ekzému je samozřejmě vyhýbat se alergenu, ať už je to cokoli. Další na řadě je pak moderní medicína, konkrétně antihistaminika a případně kortikosteroidy. Hodně záleží i na pravidelném promašťování postiženého místa. A pak je tu jídelníček, který může lidem s ekzémem dost ulevit. Ten staví na eliminaci histaminu, který dělá na pokožce tyhle nepříjemnosti, ze stravy.

Na takové stravování existuje univerzální seznam doporučených a nedoporučovaných potravin, všechno je ale individuální, a co jednomu může prospět, to může jinému uškodit.

Co do jídelníčku zařadit? Například jablka, hrušky, borůvky, broskve, meruňky, melouny, mango, mrkev, květák, pórek, dýni, okurku, ředkvičky, cuketu, oves, rýži, pečivo z přírodního kvasu, kozí mléko, nezrající čerstvé sýry, máslo, čerstvě vylovené nebo hluboko zmrazené ryby (okoun, kapr, losos), kuřecí, hovězí a telecí maso (čerstvé a nenaložené), vejce, brambory, mák, luštěniny, kokos, kakao v raw kvalitě, český med, javorový a datlový sirup, v omezeném množství xylitol a maltitol.

Je libo něco k pití? Pak si dej neperlivou vodu, zelený čaj, 100% džusy a mošty z vhodného ovoce nebo ječnou a špaldovou kávu.

Co rozhodně vynechat, když tě ekzém trápí? Například citrusy, banány, maliny, kiwi, rajčata, cibuli, papriky, kysané zelí, pšenici, pečivo s droždím, strouhanku, kravské a ovčí mléko, plísňové, zrající a fermentované sýry, vepřové maso, uzeniny, vnitřnosti, sójové maso a mléko, plody moře, rybí polotovary, sardinky, makrely, ořechy, semínka, ocet, droždí, konzervační látky, cukr, umělá sladidla. A které pití vynechat? Kávu, kakao, černý čaj, slazené limonády a perlivé nápoje, alkohol a ovocné čaje s ibiškem.

Tady ale pozor. V kategorii doporučovaných potravin jsou takové, které nezřídka způsobují potravinovou alergii – například mrkev nebo peckoviny.

Odborníci doporučují vynechat z jídelníčku nejdřív to, bez čeho se snadno obejdeš, a sledovat, jestli se tvůj stav zlepší. Pokud ne, je třeba vynechávat tímhle stylem postupně i další dráždivé potraviny a suroviny.

Bojuješ s atopickým ekzémem? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem, co ti na něj pomáhá a jakou roli ve tvém životě hraje strava!

Související články