Proč jíst banány: žlutý zázrak zažene smutek i stres a sníží tlak

Banány jsou skvělým zdroje energie.
|
14. 06. 2018
|
Zatímco naše babičky si o nich mohly nechat spíš jen zdát, nám stačí dojít si pro ně do jakéhokoli marketu nebo na trh. A díky bohu za to! Banány jsou totiž prospěšné z mnoha rozmanitých důvodů a mít je v jídelníčku je jen dobře!

Když jsme se v redakci začaly bavit o banánech, hned jsme si vzpomněly na poučku o tom, že je žena nemá jíst v přítomnosti muže. Nakonec jsme se od toho oprostily a můžeme se na něj společně podívat jako nic nepřipomínající ovoce. Pojď do toho s námi!

Energetická bomba především

Banány v jídelníčku jsou skvělé. Ale nesmí se to s nimi přehánět. Na rozdíl od dalšího ovoce jsou energeticky velmi hodnotné a obsahují hodně sacharidů. Proto je bezva dát si banán k snídani a třeba jen půlku. V jednom průměrně velkém banánu o 90 gramech je 354 kJ, 1 g bílkovin, 20 g sacharidů (z toho 17 g cukrů) a 0,22 g tuku. Nic ti to neříká? Stejné množství jahod má jen 132 kJ, ani ne 1 g bílkoviny a 6 g sacharidů (z toho 4 g cukrů) a 0,33 g tuku.

bigstock-smoothie-bowl-with-strawberry-230645032.jpg

Banán po ránu znamená energii už od začátku dne.
Ovesná kaše s čerstvým ovocem - i s banánem? Známe jen málo lepších začátků dne!

Je to prostě zdroj energie, který tě nakopne. Proto se hodí k snídani nebo v den, kdy se chystáš vydávat hodně síly. Sportovci ho rádi baští před výkonem, během něj nebo po něm.

Pomáhají s trávením i krevním tlakem

Díky obsahu vápníku se banány starají o to, abys měla silné kosti. Vitamín B6 zase podporuje ochranu před otoky končetin a před vznikem cukrovky, pozitivně působí na nervovou soustavu a pomáhá při tvorbě bílých krvinek.

A dál? Kombinace draslíku a nízkého obsahu solí snižuje krevní tlak a taky riziko infarktu nebo mrtvice. Banány jsou přírodní antacid, pomáhají tělo odkyselovat, a antioxidant – látky v nich obsažené bojují proti škodlivým volným radikálům a pomáhají je dostat z tvého těla pryč dřív, než tam začnou dělat paseku.

bigstock-pancakes-with-banana-walnuts-232673275.jpg

Banány se můžou stát součástí jiných dobrot.
Pravidelná konzumace banánů je super, jen si dávej pozor na jejich množství.

Ač banán obsahuje hodně cukru, pomáhá prý stabilizovat hladinu cukru v krvi. Když si ho dáš k sváče (radši k té dopolední), nemělo by se ti stát, že ti najednou dojde energie a udělá se ti až nedobře a slabo. Každý, koho občas potrápí hypoglykémie, by mohl vyprávět.

A zmiňme ještě pozitivní vliv na zažívání. Banány obsahují spoustu potřebné vlákniny a taky látky, které podporují k životu přátelské bakterie ve střevech. Super probiotikum. Kromě toho banány pomáhají jak při zácpách, tak při průjmech.

Na tohle skvělé ovoce si vzpomeň i při horečce. Jeho konzumací se nemocný totiž aspoň trochu a příjemně ochladí. A to platí i pro zdravé jedince během horkých letních dnů – banány jsou pro tělo v ochlazovacím výsledku lepší než zmrzlina nebo studená limonáda, která ti jen způsobí teplotní šok.

Stres, depka a špatná nálada?

Banány jsou nejen super řešením pro tělo, ale i pro tvou hlavu. Najdeš v nich totiž velké množství tryptofanu, který se v těle mění v serotonin, látku důležitou pro udržení dobré nálady nebo aspoň nepropadání do takových splínů, které tě možná trápí. Zase ale pozor, banány tě nedostanou z regulérní deprese, ani kdybys jich spořádala denně trs.

bigstock-strawberry-and-banana-milkshak-232302286.jpg

Namíchej si lahodné smoothie. Může být tvým oblíbeným osvěžením do horkých dnů!
K lahodnému smoothie stačí jen banán, mléko nebo jogurt. Doslazovat nemusíš, banán je sám o sobě sladký dost.

Kromě toho se banány hodí ke konzumaci v náročném období, kdy tě čekají zkoušky, pracovní pohovory nebo jen náročnější projekty. Vyšší obsah draslíku podpoří tvůj mozek a vytočí ho na nejvyšší otáčky.

Jak si banán naservírovat?

Existuje spousta způsobů, jak si banán vychutnat. Jasně, můžeš si ho dát samotný, ale v létě určitě oceníš osvěžující smoothie nebo lahodný doplněk ranní ovesné kaše, a při zvláštní příležitosti můžeš připravit pečený nebo smažený banán a poučit konzumenty, že jde o karibskou pochoutku. Pokud si chceš dát do nosu trochu tradičnějším způsobem, můžeš je použít na přípravu zdravých lívanečků, nebo upeč banánový chlebík.

bigstock-fried-banana-on-banana-leaf-pl-229495417.jpg

Smažené banány jsou karibskou specialitou.
V Karibiku na smažených banánech ujíždějí, ty s nimi můžeš návštěvu vynést do gastronebe.

Hrají ve tvém jídelníčku banány důležitou roli, nebo jsi jim nepřišla na chuť? A jak si ho nejradši dáváš? Poděl se o to s námi v diskuzi pod článkem!

Související články