Nejhorší diety: Na vajíčkovou nebo osmihodinovou zapomeň!

Chceš zhubnout? Pak vsaď na vyvážený a zdravý jídelníček, nikoli na některou z bláznivých diet.
Zdroj: 
www.bigstockphoto.com
24. 02. 2017
|
Ačkoli osvěta týkající se hubnutí a zdravého životního stylu je dnes oproti minulým dobám úplně miliónová, čas od času zažije boom krátkodobá dieta, která ti má údajně změnit život. Tady jsou ty nejhorší z nich!

Vybrali jsme pro tebe přehled „zaručeně účinných diet“, které ale ve výsledku napáchají víc škody než užitku. 

1. Vajíčková dieta – jen pro otrlé 

Umíš si představit jíst 14 dní vajíčka připravovaná na všechny možné způsoby? Občas k tomu přidáš kousek zeleniny, někdy plátek šunky nebo vařeného masa. Žádná velká radost a navíc toho budeš mít po krk už třetí den, ne-li dřív. S touto dietou bys měla za 14 dní shodit až 8 kilogramů, což znamená zbavit se týdně skoro 4 kil. To je v rozporu s faktem, že trvale se dá hubnout tempem 0,5-1 kg za týden. 

Co to udělá s tvým tělem? Nasytíš ho neskutečným množstvím bílkovin a tím zatížíš celý zažívací trakt i ledviny. Je dost možné, že se ti zvýší hladina cholesterolu v krvi. To prostě vejce dělají. Pokud už hladinu cholesterolu vysokou máš, ani tuhle dietu nezkoušej.

2. Rýžová dieta – zase rýže? 

Nic jiného si říkat nebudeš, protože stejně tak jako ládovat se vajíčky, je „příjemné“ pojídat jen rýži – nejdřív suchou a samotnou, později s masem, rybami, zeleninou nebo s troškou ovoce. Věř, že po několika porcích ti rýže do krku jen tak klouzat nebude, i když ji máš jinak třeba docela ráda.

Čokoládová nebo koblihová dieta? Jasně, bylo by to super, ale nefunguje!
Čokoládová nebo koblihová dieta? Jasně, bylo by to super, ale nefunguje!

Dieta slibuje váhový úbytek 4 kilogramy za 10 dní. Jestli potřebuješ za týden akutně dopnout kostýmek a pak ať se děje vůle boží, můžeš to zkusit, ale připrav se na bolesti hlavy a svalové křeče způsobené zoufalým nedostatkem sodíku.

3. Mléčná dieta – zbytečné trápení

Tuto dietu vymyslel bojovník proti obezitě Rajko Doleček. Slibuje, že když ji budeš poctivě držet a zvládneš to celých 13 dní, potom se nebudeš přejídat a na sladkosti nebo tučná jídla už ani nepomyslíš, minimálně 2 roky si váhu udržíš. Zkušenosti jsou vesměs negativní.

Mléko, tvaroh, bílý jogurt, zelenina, ovoce, šunka, maso nebo vajíčko. To je tak zhruba všechno, co tě čeká v některé z variant mléčné diety – varianty se liší délkou. Dieta se dá držet 8, 11, 13 a 16 dní, přičemž první 3 dny jsou učiněný očistec. Slabost, bolest hlavy a svalů, únava, mdloby. Stálo by ti to za vidinu shozených 8 kil? 

4. Osmihodinová dieta – 8 hodin a dost

Představ si, že si stanovíš interval 8 hodin denně a během nich můžeš sníst skoro cokoli kromě sladkostí a tučných pokrmů. Množství není omezeno, klidně k tomu můžeš přidat i 2 skleničky alkoholu týdně. Za 7 dní se tak zbavíš i 4 kilogramů. 

Cestou k vysněné postavě je jen zdravá a vyvážená strava... a pohyb!
Cestou k vysněné postavě je jen zdravá a vyvážená strava... a pohyb!

Zní to možná dobře, ale tak úžasné to zase není. Když začneš snídaní v sedm ráno, můžeš si poslední jídlo dát ve tři odpoledne. Pravda, můžeš to se snídaní vydržet do deváté ranní a navečeřet se v pět. Jenže když jdeš spát v deset nebo v jedenáct večer, žádná hitparáda to pak není. A právě vidina toho, že nebudeš mít povoleno jídlo, tě bude hnát k tomu, aby ses během stanoveného intervalu přejídala.

5. Tukožroutská dieta – evergreen mezi dietami

Tukožroutskou dietu, nebo spíš tukožroutskou polévku, v jejíž konzumaci dieta spočívá, zná určitě i tvoje mamka a dost možná s ní zkoušela hubnout už tvoje babička. Je to nestárnoucí klasika, která se mezi námi kdovíproč stále drží, ačkoli je úplně na nic. 

Můžeš věřit tomu, že zhubneš i 5 kilogramů za týden, ale bude tě to stát hodně sebezapření a jojo efekt, který se chtě nechtě po dietě dostaví, tě asi taky moc nepotěší. Tvůj svět se bude skládat z polévky, do níž patří cibule, rajčata, papriky, zelí, celerová nať, bylinky a špetka koření. Největší odvaz bude prakticky zeleninový bujón. Polévku nebudeš moct za chvíli ani cítit, příliš tě neukonejší ani možnost přidat k ní rýži, maso nebo syrovou zeleninu.

Všechny krátkodobé diety mají stejný efekt

Za krátký čas shodit hodně kilogramů. Zní to lákavě a těžko se tomu odolává, tedy do chvíle, kdy pochopíš princip všech těchto diet. Rychlé hubnutí, ke kterému dojde proto, že na pár dní vyřadíš jednu nebo dvě složky stravy, je k ničemu. To, co shodíš, se ti po návratu k běžnému jídelníčku 100% vrátí. A jestli čekáš, že ti za to tělo poděkuje, tak nepoděkuje, naopak z toho můžeš mít pěkně nepříjemné komplikace.

U krátkodobých, několikadenních diet se obvykle ze stravy vysazují sacharidy (pečivo, brambory, těstoviny, rýže, ovoce a mnoho dalších) a omezovány jsou i tuky. Zůstávají tedy bílkoviny. I při hubnutí ale tělo potřebuje všechny tři tyto složky, jen ve správném poměru a množství.

Zaručený recept na hubnutí? My ho známe!

Jediný způsob, jak zhubnout dlouhodobě a efektivně, je cvičit. Cvičit a zdravě jíst. Vysadit z jídelníčku sladkosti, smažená a tučná jídla, polotovary, přidat víc ovoce a zeleniny, zařadit maso a ryby, jako přílohu volit brambory, rýži, těstoviny nebo kuskus. Hubnutí bude pomalé, ale získanou váhu si udržíš, když se vyhneš větším excesům. Jen už žádné hazardování se zdravím v podobě šílených diet!

Související články