Nauč se správně mýt ruce a nedej (korona)viru šanci

Mytí rukou je základ prevence.
|
13. 03. 2020
|
Ze všech stran se na nás valí informace o počtu nakažených a mrtvých v souvislosti s novým typem koronaviru. Jak minimalizovat riziko nakažení? Stačí dodržovat několik základních hygienických pravidel. Třeba vědět, jak si správně mýt ruce.

Virus si ani neškrtne

Jednoduchým, přesto však účinným způsobem, jak zpomalit šíření virů včetně onemocnění COVID-19, které způsobuje nový typ koronaviru nebo sezónní chřipky, je dodržování základních hygienických zásad. A mytí rukou hraje v tomhle případě prim. Právě tvoje ruce totiž představují možnou cestu, jak se kapénky s virem nakonec dostanou na sliznice.

Mýdlo nebo alkohol

Základní hygienické zásady bychom měli dodržovat dennodenně, bez ohledu na aktuálně vyhrocenou situaci nebo riziko nově zavlečené choroby. Mýt si ruce před jídlem, po kýchnutí nebo vysmrkání, návštěvě toalety nebo místa s větší koncentrací osob, bere drtivá většina z nás jako samozřejmost. Nesmírně důležité je ale i to, čím a jak si ruce myjeme. Kromě běžného mýdla jsou účinné i desinfekční prostředky na bázi alkoholu.

  • Tušila jsi, že: Desinfekce by měla na rukou zůstat alespoň 30 sekund? Ideální je, pokud si pořídíš takovou, kterou není potřeba oplachovat nebo otírat.

bigstock-cheerful-kid-washing-hands-and-343601371.jpg

Mytí rukou má svůj správný postup.
bigstockphoto.com
Mýt si ruce je normální. Spousta z nás to ale dělá špatně.

Důležitý je čas i technika

Věděla jsi, že mytí rukou, které netrvá alespoň půl minuty, je krajně neúčinné? Podle WHO má ideální procedura mytí rukou trvat něco mezi 40 a 60 sekundami. Správnou techniku mytí rukou navrhl český Státní zdravotní ústav, který nabízí i verzi pro děti ve formě básničky. Správně zvládnutá technika mytí rukou výrazně snižuje šanci na onemocnění způsobené patogeny.

  • Mohlo by tě zajímat: Tým vědců z univerzity v Rutgers testoval vlivy teplé a studené vody na efektivitu mytí rukou. Podle jejich výsledků neskýtá teplá voda žádné výraznější benefity oproti vodě studené.

Jak na to?

Prvním krokem je navlhčení suchých rukou. Pak na mokré ruce nanes mýdlo nebo desinfekční roztok a tři ruce dlaněmi k sobě. Pravá ruka by následně měla otírat levou rukou s propletenými prsty. Potom ruce vystřídej. Dalším krokem je tření dlaň o dlaň s proloženými prsty. Potom vrchní stranu prstů jedné ruky vlož do druhé dlaně a tři o sebe. Teď je na čase věnovat se palcům. Proto krouživě tři levý palec sevřenou pravou dlaní. Po chvilce ruce vyměň. Zapomínat bys neměla ani na špičky prstů. Posledním krokem je důkladné omytí mýdla nebo desinfekčního přípravku vodou a osušení.

Papírové utěrky vs. vysoušeče
Uznáváme, následující řádky asi nepotěší zástupce „Gretagangu,“ z hlediska hygieny a bezpečnosti je ale mnohem lepší používat k vysušení rukou jednorázové papírové utěrky namísto vysoušečů (fukarů). Nedávná studie totiž potvrdila, že ve chvíli, kdy držíš ruce pod fukarem více než minutu, můžou se ti na ně opět dostat nové bakterie.

Jak vnímáš šílenství okolo koronaviru ty? Nechává tě klidným, nebo začínáš panikařit? Dej nám vědět do diskuze pod článkem.

Související články