Barvy ovoce a zeleniny: která je na co nejlepší?

Pestrá strava je vyvážená a obsahuje potřebné vitamíny a minerály.
14. 06. 2017
|
Že jsou ovoce a zelenina barevné, to všichni víme. Napadlo tě ale někdy, co barvy o těchto plodech vypovídají a k čemu jsou jednotlivé druhy plodů dobré? Proč bys měla jíst červené, když jsi často nastydlá, nebo bílé, když jsi nervózní?

Tradiční čínská medicína staví na myšlence, že barva pokrmu se pojí s různými orgány v lidském těle. Proto doporučuje jíst pestrobarevná jídla, ne například jen zelenou zeleninu. Při jednostranné konzumaci jedné barvy by ses totiž starala o jeden nebo dva orgány, ale ty ostatní bys zanedbávala.

Základní pětka podle čínské medicíny

Podle tradiční čínské medicíny existuje pět barev ovoce a zeleniny a každá barva se váže k jednomu orgánu v těle. Zelená barva se pojí s játry a napomáhá jejich správné činnosti, červená barva je skvělá na srdce, žlutá má pozitivní vliv na slezinu, bílé jídlo je vhodné pro podporu plic a černé jídlo pomáhá ledvinám.

Skvělou alternativou konzumace ovoce a zeleniny je příprava smoothie.
Hlavně barevně!

Barvy ovoce a zeleniny jsou dány jejich složením. Všechny druhy obsahují vitamíny, minerály, antioxidanty, sacharidy a další prospěšné látky, ale každá barva plodů je obsahuje v jiné míře. Proto se pestrá strava vzájemně doplňuje a podporuje všechny jmenované orgány. Tak nějak vzniká zdraví.

Zelená je výborná na zrak, bílá na napětí

Čínské učení doporučuje jednotlivé barvy na jednotlivé orgány i na celistvé problémy. Například pokud jsi stále ve stresu a napětí nebo máš vysoký tlak (což spolu může souviset), bude ti dobře dělat bílá zelenina a ovoce – květák, cibule, česnek, čínské zelí a další. Tyhle plody jsou bohaté na draslík a pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, posilují imunitu a mají pozitivní vliv na kvalitu a vzhled pokožky.

Žluté plody zase budou vyhovovat těm, kterým bývá často špatně od žaludku nebo kteří mívají zažívací obtíže. Může jít o ananas, kukuřici, mango, meruňky nebo citróny. Žluté a oranžové plody obsahují hodně vitamínu C a betakaroten, který se v těle mění na vitamín A. Ten se pozitivně podepisuje na stavu pokožky, kostí a zubů. Žlutá a oranžová barva obecně povzbuzují k dobré náladě.

Ananas je zářným zástupcem žlutých plodů.
Ananas, meruňky, mango... Jíst zdravě může být skvělé a chutné!

Červené plody jsou skvělé pro všechny, kteří se cítí slaběji, než by chtěli. Červená obecně povzbuzuje k životu a podporuje proudění energie. Jestli jsi často nastydlá a tvůj imunitní systém není úplně v pohodě, dopřávej si rajčata, jahody nebo meloun. Červené plody pomáhají snižovat riziko rakoviny a podporují trávení. Dej si na ně ale pozor, když máš zvýšenou teplotu – tehdy se jejich konzumace nedoporučuje.

Zelené plody pomáhají na oči. Jestli máš často unavené oči nebo víš, že se ti zhoršuje zrak, zařazuj do svého jídelníčku brokolici, olivy, špenát, kiwi, zelenou papriku a další. Silnými stránkami zelených plodů je vysoký obsah vitamínu C, draslíku, železa a kyseliny listové. Zelené plody pomáhají při poruchách spánku a podporují zdraví kostí a zubů.

S takovými „chuťovkami“, jako je kornatění cév a tepen nebo riziko mozkové mrtvice, si mohou poradit černo fialové plody – černý rybíz, červené hrozny, borůvky, švestky a jiné. Tyto plody jsou dobré na paměť a brání tělo proti zánětlivým procesům.

Borůvky patří k fialovým/modrým plodům.
Bože, borůvky! Lze jim vůbec odolat?

Estetika hraje roli

Jestli ses dala na zdravou výživu a snažíš se pravidelně jíst ovoce a zeleninu, může se stát, že na ně někdy úplně nemáš chuť a radši než krabičku z domova by sis dala oběd ve fastfoodu. K tomu, abys měla na zeleninu nebo ovoce, případně na jídlo jako takové větší chuť, může pomoci pestrá kombinace barev. Talíř plný zelené zeleniny by nikoho nepřivábil, talíř červené zeleniny by tě zase spíš iritoval. Namíchej si barvy, jídlo tě bude lákat, protože bude dobře vypadat!

Související články