Antioxidanty válčí s oxidačním stresem a chrání tvoje tělo

Bigstockphoto
|
20. 08. 2022
|
Antioxidanty – pojem, který už jsi určitě slyšela, ale třeba si ho nedokážeš zařadit. Přitom jsou tak výhodné pro tvůj organismus! Proč vůbec antioxidanty potřebujeme?

Vezmeme to hezky popořádku. S běžným životním stylem současného vyspělého světa úzce souvisí tzv. oxidační stres – neschopnost organismu odstraňovat volné radikály. Věř, že se mu chceš vyhnout, protože může být příčinou mnoha civilizačních a chronických onemocnění (dokonce i rakoviny!), a navíc má na svědomí stárnutí organismu.

Co jsou volné radikály?

Volné radikály vznikají v našem těle přirozeně. Jsou to sloučeniny kyslíku, které se tvoří jako vedlejší produkt při okysličování orgánů a přeměně látek na energii. Jejich vznik ale podporují i faktory jako nesprávná životospráva, nadměrné užívání léků, znečištěné životní prostředí, stres, různé infekce a další.

Antioxidanty ničí volné radikály

Jsou to právě antioxidanty, které pomáhají bojovat s volnými radikály. Jde o látky, které se dokážou na volné radikály navázat a neutralizovat tím jejich aktivitu. Existuje mnoho druhů antioxidantů, některé si tělo dokáže vytvořit samo, jiné přijímá z potravy. Krom toho můžeš narazit na antioxidanty přírodní i umělé.

Mezi antioxidanty patří třeba:

  • vitamíny (A, B, C, E),
  • zinek, selen, koenzym Q10,
  • pycnogenol,
  • alfa-lipoová kyselina,
  • fenoly a karotenoidy,
  • astaxanthin (jeden z nejsilnějších antioxidantů na světě) a další.

bigstock-hot-coffee-is-pouring-into-a-g-359777788.jpg

Káva může být dobrým zdrojem antioxidantů.
Bigstockphoto
Dobrá zpráva! Antioxidanty jsou i v kávě!

Kde vzít antioxidanty

Protože lidské tělo produkuje antioxidanty jen omezeně, je lepší doplňovat je vhodnou stravou. Dobré je, že se díky svým schopnostem často využívají jako konzervační látky, takže je dost možná jíš, aniž bys o tom věděla.

Jestli je chceš ale jíst i vědomě, sáhni po:

  • ovoci – obzvlášť bobulovinách (borůvky, brusinky, ostružiny aj.),
  • zelenině (artyčok, červené zelí, česnek aj.),
  • rostlinných olejích,
  • černém čaji, kávě a hořké čokoládě,
  • medicinálních houbách (hlíva ústřičná, shiitake) nebo třeba
  • červeném vínu – pozor, to ale funguje jen v určitém množství (ženy 2 dcl denně, muži 2–4 dcl denně).

Pro zdravý organismus je nejlepší doplňovat co nejvíc různých antioxidantů – jejich účinky se totiž vzájemně doplňují.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

Související články