Proč jíst mrkev: detoxikuje a fakt je dobrá na oči

Mrkev je dobrá na oči. V tom nám nelhali.
|
22. 09. 2018
|
Tahle zelenina nemá svůj vlastní den (4. dubna) jen tak náhodou. Je prostě báječná. Nejen že chutná a dá se s ní kouzlit i v kuchyni. Je nabitá vitamíny a minerály, takže podporuje imunitu. A taky má ještě hodně dalších pozitiv!

Začněme hned tím, proč nám mrkev vnucovali doma i ve škole – proto, že „dobrá na oči“. Výjimečně nám nelhali, jako třeba se špenátem. S vitamínem E, který v mrkvi najdeme, jde totiž ruku v ruce menší šance, že nás postihne onemocnění očí zvané makulární degenerace. Při té dochází k výraznému zhoršení vidění a může vést až ke ztrátě zraku. A co dál?

Plejáda vitamínů a minerálů

Co všechno se dá z mrkve načerpat? Je toho opravdu hodně. Kromě notoricky známého betakarotenu obsahuje vitamín A1, B1, B2, C, D, E a K, z minerálů pak hořčík, selen, draslík, vápník, fosfor, měď a železo. Hodí se taky vláknina, které máme ve stravě obecně nedostatek. Místo doplňků potravy, které v lékárnách prodávají dost draho a které mají tvou imunitu udržet ve střehu, si radši pravidelně dopřej mrkev!

Antioxidant, po kterém ti bude hej

Není snad detoxikační kúry, která by nevyužívala účinky mrkve. Vitamín A pomůže játrům, aby se zbavila toxinů. Kromě toho má zásadotvorné účinky – na překyselený organismus je to to nejlepší. A navíc na sebe ještě tahle zelenina váže těžké kovy a dokáže je doprovodit z těla ven.

Pokud se chceš pustit do detoxikační kúry, bude pro tebe ideální šťáva z mrkve, kterou doplníš taky šťávou z červené řepy a jablek.

bigstock-218293768.jpg

Pro opálení, které ti bude každý závidět

Betakaroten, který v mrkvi najdeš, mění při opalování a po něm odstín pokožky do hněda. Pokud jsi tedy po dni na sluníčku spíš červená jak ředkvička, dopřej si pravidelně betakaroten a uvidíš, že tvoje opálení bude úplně jiná liga. V mrkvi jsou ke všemu taky látky, které chrání před působením UV paprsků. A to se vždycky hodí.

Dobrá zpráva pro hubnoucí

Chutná sladce, což je paráda, protože ti pomůže zahnat chuť na sladké, které tě bude zpočátku zdravého stravování možná trápit. Nabízí taky spoustu vlákniny pro dobré zažívání, zasytí a ze 100 g načerpáš jen 148 kJ, přičemž dostaneš jen 7 g sacharidů, 1 g bílkovin, 0,22 g tuků a báječné 4 g vlákniny!

V kuchyni z ní vykouzlíš učiněné pochoutky

Abychom nezůstaly jen u suchého konstatování, tady máš tip na luxusní mrkvovou polévku, na kterou navnadíš i toho největšího skeptika!

bigstock-roast-carrot-soup-thick-roas-255178855.jpg

Hustá mrkvová polévka tě zasytí a prohřeje.
Polévku můžeš dochutit podle sebe - klidně si ji udělej pořádně ostrou!

Krémová mrkvová polévka s kari a chilli

Co budeš potřebovat:

  • 1 kg mrkve
  • 1 velkou cibuli
  • stroužek čerstvého nebo lžičku sušeného česneku
  • lžičku kari
  • špetku chilli nebo nakrájené chilli papričky (podle chuti, pro fajnšmekry i tři)
  • špetku soli
  • 3 lžíce olivového oleje
  • 1,5 litru vývaru

Jak na to?

  • Očisti mrkev, oloupej ji a nakrájej na kolečka.
  • Oloupej a nakrájej cibuli.
  • V hrnci si rozpal olej, přidej do něj všechny suroviny a orestuj je.
  • Až budeš mít orestováno, přilij vývar, přiklop pokličkou a nech dusit, dokud všechno nezměkne.
  • Nakonec polévku rozmixuj a podávej s lžící bílého jogurtu nebo zakysané smetany. Přidat můžeš taky krutóny.

Pozor, mrkev je silný alergen!

Než si začneš s mrkví, ujisti se, že ti nevadí. Jde totiž o silný alergen a v mnoha případech ji lidé nemůžou jíst syrovou třeba v podobě oblíbeného mrkvového salátu s jablky, ananasem a rozinkami. Některým stačí, když mrkev projde tepelnou úpravou. A jiní se k ní nemohou ani přiblížit, aby ji oloupali a nakrájeli – hrozí nejen slzení a kýchání, ale dušení. Tak opatrně.

Jak s mrkví nakládáš nejradši ty? Dej nám vědět do diskuze pod článkem.

Související články