Suchá pokožka, časté průjmy a záněty? Možná ti chybí vitamín A

Shutterstock
|
15. 01. 2023
|
Když budeš baštit mrkvičku, budeš mít zdravé oči. Že ti to doma taky říkali? Aby ne. Vitamín A, kterým je mrkev nabitá, je pro oči nesmírně důležitý.

Podporuje totiž tvorbu zrakových pigmentů v sítnici. Když je vitamínu A v těle nedostatek, zhoršuje se vidění v šeru a nakonec může dojít k oslepnutí. Není to ale jediný důvod, proč bychom na jeho příjem měli všichni myslet.

Vitamín A, kterému se říká taky retinol a o němž určitě všichni víme, že patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích, se stará taky o zdraví a kvalitu naši pleti (proto se používá i v kosmetice), správný růst slizničních buněk a pomáhá i při tvorbě spermií, vajíček a plodu v jeho vývoji.

Vyplatí se vědět i to, že patří k silným antioxidantům, podobně jako třeba vitamín C. To znamená, že chrání buňky před předčasným stárnutím, působí proti volným radikálům, oxidačnímu stresu a snižuje riziko vzniku rakovinného bujení.

Nadbytek a nedostatek vitamínu A: jak je poznat?

To, že máš vitamínu A v těle fakt málo, poznáš podle příznaků, mezi něž patří:

  • šeroslepost
  • nedostatečná krvetvorba
  • snížená obranyschopnost organismu
  • ztráta chuti k jídlu
  • suchá a loupající se pokožka
  • vysychání sliznic
  • ječné zrno
  • průjem
  • poruchy nervového systému
  • poruchy stavby kostí
  • časté záněty očních spojivek
  • omezená pohlavní aktivita

K nedostatku vitamínu A vede v moderní společnosti nejčastěji v případech, kdy se z jídelníčku snažíme vyřadit tuky, jak se dá – právě proto, že jde o vitamín rozpustný v tucích, je lepší konzumovat ho zároveň s nimi (například dušenou mrkev zakápnout olejem).

shutterstock_319164773.jpg

Papriky a další zelenina tě vitamínem A nadopují.
Shutterstock
Mezi významné zdroje vitamínu A patří kromě jater a rybího tuku třeba i papriky.

Nadbytek vitamínu A ovšem taky není sranda, proto se s ním musí zacházet opatrně. Ve velkém množství je totiž toxický. Nestává se to často, nicméně si můžeme nadbytek vytvořit bezhlavou konzumací potravinových doplňků, ve kterých je vitamín A obsažen.

K příznakům nadbytku patří:

  • apatie
  • nechutenství
  • bolesti hlavy a kloubů
  • poškození jater a kostí
  • u těhotných žen poruchy nervového a kardiovaskulárního systému plodu
  • krvácení
  • otrava

Zdroje vitamínu A: čerpej třeba z meruněk a rybího tuku

Když se zjistí, že trpíš nedostatkem vitamínu A, lékař ti nejspíš nejdřív doporučí zařadit do jídelníčku potraviny, které jsou jeho bohatým zdrojem. Může jít o játra, rybí tuk, broskve a meruňky, meloun, zelí, kukuřici, brokolici, rajčata, mrkev, špenát, petržel, papriky, dýně, mléko, máslo, vaječné žloutky a další.

Pokud máš stravu hodně pestrou, nejspíš se tě nedostatek vitamínu A ani nedotkne. A jaká je doporučená denní dávka? Všichni starší 10 let věku by měli denně přijmout 1 mg, kojící ženy 1,6 mg, děti do 3 let 0,4 mg, děti od 4 do 6 let 0,5 mg a děti mezi 7 a 10 lety pak 0,7 mg.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články