Ořechy v jídelníčku. Které jsou čím prospěšné?

Ořechy se do zdravého jídelníčku hodí, ne že ne!
13. 02. 2017
|
Chceš žít zdravě nebo hubneš, a proto vynecháváš ořechy? Děláš chybu! Ořechy jsou skvělou zásobárnou vitamínů a minerálů, zdravých tuků a dalších příznivých látek. Podívej se, které na co pomáhají, a dej si!

Hned na úvod je třeba říct, že ořechy jsou velmi energetické, proto bys jich neměla sníst pytel na posezení, pokud zítra nepoběžíš maraton. Zřejmě to je příčinou mýtu, že se nehodí do zdravého jídelníčku, natož pak do jídelníčku těch, kteří se urputně snaží zhubnout. V malém množství se ale hodí vždycky. Které jsou na co dobré?

Vlašské ořechy

Vlašáky si hodně spojujeme s pečením, speciálně pak s cukrovím. Chroupat je ale můžeme po celý rok a klidně samotné. Tenhle druh ořechů zabraňuje předčasnému stárnutí buněk a organismu, chrání před záněty a onemocněním srdce nebo před vznikem rakoviny. Také se starají o regulaci krevního tlaku, hlavně u starších osob by neměly v jídelníčku chybět. Zároveň posilují imunitu, potlačují únavu, pozitivně působí na vlasy, nehty a kůži a jsou dobré i na mužskou potenci a chuť na sex u žen.

Vlašské ořechy nespojuj jenom s cukrovím!
pixabay.com
Vlašské ořechy podporují chuť na sex. Takže kdyby náhodou...

Mandle

Za mandle ti poděkují hlavně střeva, protože tenhle druh oříšků je plný vlákniny. Navíc obsahují i antioxidanty a látky snižující hladinu LDL (špatný tuk), cukru a cholesterolu v krvi. Mezi ořechy vítězí na plné čáře, co se obsahu vitamínu E týče. Ten je skvělý jako prevence proti nádorovému bujení a proti dalším nepříjemnostem.

Mandle jsou plné vlákniny.
pixabay.com
Mandle jsou nabité vlákninou, takže ti pomohou se zažíváním. A nejen to.

Kešu

Tyhle oříšky jsou chuťově naprostá špička, ale pokud je chceš zařadit do zdravé stravy, jez je v podobě „natural“, nikoli pražené a přesolené, jak je prodávají v marketech mezi chipsy a dalšími nezdravými dobrotami. Denně bys neměla sníst víc než 35 g – to ostatně platí u všech ořechů.

Tyhle oříšky jsou vynikající zásobárnou hořčíku, zinku a železa. Pravidelnou konzumací pořádně podpoříš imunitu a zabráníš předčasnému stárnutí organismu. Jsou i výborné na paměť.

Přečti si také: 7 potravin, díky nimž budeš mít paměť jako slon

Para ořechy

Para ořechy jsou taky chuťově vynikající a díky množství selenu, který se v nich nachází, slouží jako pomocník v boji proti vzniku rakoviny. Tyhle oříšky jsou ale hodně kalorické, takže pokud nemáš větší fyzickou aktivitu, neměla bys sníst víc než 4 kousky za den. Jsou dobrou volbou v okamžiku, kdy máš hlad a nedostatek energie, ale ještě chvíli se nedostaneš k pořádnému jídlu.

Pekanové ořechy

Pomocí pekanových ořechů můžeš bojovat za pročištění tepen a cév, snížení hladiny cholesterolu v krvi a za správnou funkci srdce. Konzumace těchto oříšků taky podporuje imunitu, napomáhá trávení a vyprazdňování a zklidňuje nervový systém. Chuťově trochu připomínají vlašské ořechy.

Lískové ořechy

Snížení krevního tlaku, lepší trávení, vyhovující hladina cukru a tuku v krvi, to je jen několik z mnoha pozitivních účinků pravidelné konzumace lískových ořechů. Dále díky nim dochází k mineralizaci kostí, podpoře tvorby červených krvinek a svalové hmoty, zkvalitnění vlasů a nehtů, dokonce prý pomáhají i snížit frekvenci a intenzitu migrén. To všechno díky obsahu železa, manganu, zinku, omega 3 a omega 6 kyselin, betakarotenu a dalších prospěšných látek.

Lískové oříšky pomáhají třeba s vysokým tlakem.
bigstockphoto.com
Migrény? Zkus konzumovat víc lískových oříšků!

Mohlo by tě zajímat: Migréna – když tě trápí něco víc než jen bolest hlavy

Arašídy

Věděla jsi, že arašídy vyhovují spíš kritériu luštěnin než ořechů? Vážně. To je však nijak neznehodnocuje, naopak. V přiměřeném množství a při pravidelné konzumaci se zaslouží o ochranu srdce před onemocněním, před tvorbou hemoroidů a zácpy, zároveň zpomaluje vstřebávání cholesterolu a snižuje jeho hladinu v krvi. Podle odborníků chrání i před vznikem zubního kazu.

Pozor, aby arašídy působily příznivě, opět platí, že bys je měla jíst v podobě „natural“, ne přesolené. Ty na tělo působí negativně.

Pistácie

Pistácie jsou zajímavé tím, že dodávají asi 4x méně energie než ostatní oříšky. Taky jich obyčejně nesníme tolik, protože nás trochu otravuje to šílené loupání. Pistácie jsou bohatým zdrojem antioxidantů, draslíku a vitamínu B a E. Napomáhají psychické pohodě, regeneraci svalů, podporují imunitu.

Makadamové ořechy

Tyhle ořechy jsou nejkaloričtější ze všech. Naprosto úžasný je ale jejich vysoký obsah mononasycených tuků, které mají schopnost snižovat hladinu LDL, cholesterolu a cukru v krvi. Také podporují imunitu a růst svalové hmoty, pozitivně působí na kvalitu pokožky, dokonce jsou vhodné pro regeneraci spálené kůže. Jsou bohatým zdrojem vitamínu B a E i mnoha minerálních látek.

Piniové ořechy

Piniové ořechy mají jednu neopomenutelnou výhodu – kyselina pinolová podle vědců omezuje chuť k jídlu, proto by je měli konzumovat všichni, kteří chtějí hubnout. Kromě toho se i tyhle oříšky starají o snížení hladiny LDL a pomáhají při poruchách nervové soustavy. Pozor, rychle se kazí!

Jaké jsou tvoje nejoblíbenější oříšky? Poděl se o to s námi na Facebooku nebo na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články