Seriál o hubnutí: je mléčná dieta pomocník, nebo zabiják?

Mléko není jedinou součástí mléčné diety.
16. 01. 2017
|
Mléčná dieta je jednou z těch nejznámějších a zároveň se hodně dlouho drží v našem povědomí. Dost možná to bude jedna z těch diet, kterou ti kamarádka doporučí, abys na pár dní dopnula sváteční sukni. Má ale jinak tahle dieta účinky?

Mléčnou dietu vymyslel a její jídelníček sestavil Rajko Doleček, lékař, který se zabýval výživou, dietologií a dalšími příbuznými obory. Znala ho už generace před námi a na jeho rady často přistupovala. Nutno dodat, že Rajko Doleček se jednou vyjádřil v tom smyslu, že on dietu nevymyslel, že jenom někdo zneužil jeho jméno a pod ním ji propagoval. Na oblibě mléčné diety to ale nic nemění.

Jak mléčná dieta funguje?

Jak už název napovídá, základem téhle diety je mléko. Nejde ale jen o něj. V jídelníčku se objevuje například bílý jogurt, tvaroh, maso nebo vejce, taky trochu ovoce a zeleniny. Dietu je vhodné držet 8, 13 nebo 16 dní. Osm dní se dá snést, třináct už je vážně dost a k šestnácti se dopracuje jen málokdo – tahle varianta se taky důrazně nedoporučuje.

Do mléčné diety patří i jiné bílkoviny než ty mléčné.
bigstockphoto.com
Kousek šunky může být jedním z tvých pěti jídel denně. Inu, vyzkoušet to můžeš.

Nedočkavě vyhlížíš jídelníček? Tady je. A je to docela legrace. Jí se 5x denně, následovně:

  • 1. den: 250 ml mléka, 250 ml mléka, 250 ml mléka, 250 ml mléka, 250 ml mléka
  • 2. den: bílý jogurt, 150 g tvarohu, 150 g vařeného masa, 250 g tvarohu, 2 vejce a čaj
  • 3. den: 100 g ovoce, 100 g zeleniny, 100 g šunky, 250 ml mléka, 150 g vařeného masa
  • 4. den: bílý jogurt, 250 ml mléka, 100 g zeleniny, 100 g zeleniny, 100 g šunky a čaj
  • 5. den: 100 g zeleniny a 2 vejce, 100 g ovoce, 100 g tvarohu, 100 g ovoce, 100 g zeleniny a 250 ml kysaného mléka
  • 6. den: 100 g šunky, 100 g ovoce, 100 g tvarohu, 100 g vařeného masa, 250 ml kysaného mléka
  • 7. den: 2 vejce, 100 g ovoce, 100 g tvarohu, 100 g vařeného masa, 250 ml mléka
  • 8. den: 200 g ovoce, 200 g zeleniny, 200 g ovoce, 200 g zeleniny, 200 g ovoce

Dost drsné, co? K jídelníčku vypij každý den aspoň 2 litry neslazené tekutiny (čaj, voda, minerálka bez bublinek), kávu jen tehdy, když máš v jídelníčku mléko. A taky omez příjem soli. Mléčné výrobky si vybírej polotučné, nikdy light verze – v těch nejsou skoro žádné živiny.

Přečti si také předchozí díl seriálu o hubnutí: Nevěř tukožroutské dietě jako tvoje babička!

V případě, že chceš držet dietu 13 nebo 16 dní, jídelníček opakuj, dokud nebude čas skončit. To znamená, že 9. den budeš jíst to, co 1. den, 10. den to, co 2. den a tak dále. Déle než 16 dní ale dietu rozhodně nedrž. Taky s ní skoncuj okamžitě, když se budeš cítit slabá, na omdlení nebo ti bude celkově nedobře.

Slibovaný úbytek je za 8 dní 3-5 kg, za 13 dní 5-7 kg a za 16 dní i 10 kg. Má to ale jedno velké ALE.

Jahody i jiné ovoce může být součástí mléčné diety.
bigstockphoto.com
Ovoce během mléčné diety? Ano! Takovéhle lahodné kombinace s jogurtem ale nečekej.

Zabiják, který tě bude trápit

Samotný jídelníček je naprosto šílený, nevyvážený a vzápětí poznáš, že je dost brutální ho dodržovat. Jedním dechem musíme dodat, aby ses netrápila zbytečně, protože ač se říká, že po této dietě bys neměla 2 roky přibírat na váze, opak je pravdou – jojo efekt se dostaví na 99,9 % a pozor, pokud se hned další den po skončení normálně najíš, bude ti pěkně zle.

Mléčná dieta se řadí k těm krátkodobým a nevyváženým, které sice slibují úbytky, ale taky bohužel jen velmi krátkodobé. Do sukně, kterou jsi už půl roku nezapnula, se sice pohodlně dostaneš, ale máš na to jenom pár dní. To, co jsi zhubla, nebyly tuky, ale svaly. Touhle dietou a jí podobnými se do formy nedostaneš. Chce to dodržovat pravidla zdravého životního stylu.

Máš s touhle nebo jinou krátkodobou dietou zkušenosti? Svěř se s nimi na Facebooku nebo na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články