Jak se na dovolené vyhnout průjmu

Poradíme, jak předcházet průjmu na dovolené.
|
14. 07. 2019
|
Na dovolenou se obvykle celý rok těšíme, ale hned začátek nám může něco pokazit. To něco je průjmové onemocnění. Zdaleka na nás nečeká jen Egyptě nebo v dalekých exotických destinacích v Asii. Propuknout může kdekoli.

Je ale pravda, že v zemích, kde není pitná voda a hygiena na takové úrovni jako v Evropě, je riziko mnohem vyšší. Takže co s tím, aby sis nakonec dovolenou užila podle svých představ a bakteriální i virové infekce se ti vyhnuly obloukem? Případně jak si s nimi efektivně poradit?

Připravuj se už doma

Na své pohodě můžeš začít pracovat už doma, před odjezdem nebo odletem. Pořiď si probiotika a srovnej si střevní prostředí do latě. Bude pak mnohem odolnější vůči případným útokům nepřátelských bakterií a virů.

Hoď se do klidu

U spousty z nás můžou průjem vyvolat i nervy, obavy a úzkost. Snaž se být v klidu, jedeš na dovolenou a měla by sis ji užívat. Nervovat se pak budeš po zbytek roku v práci. Psychická pohoda je v tomhle případě půl úspěchu, aspoň co se cesty týče.

Co (ne)pít a (ne)jíst

Pokud ráda na dovolené ochutnáváš lokální dobroty, ale přitom víš, že tvoje zažívací soustava je přecitlivělá, radši si to odpusť a bašti to, co znáš. K problémům může dojít už jen proto, že zkonzumuješ něco, na co vůbec nejsi zvyklá.

Rizikové je vždycky syrové jídlo – ovoce, zelenina, celé saláty a zálivky v nich. I mořské plody tě můžou pěkně potrápit. Jestli se máš aspoň trochu ráda, určitě na dovolené neochutnávej tatarák, i kdybys ho milovala sebevíc. Maso vždycky jen dobře tepelně upravené.

bigstock-mango-fruits-and-mango-slices-230071174.jpg

Syrové ovoce je vždycky riskantní.
Pokud víš, že máš náchylnější zažívací soustavu, neriskuj na dovolené konzumaci syrového ovoce nebo zeleniny, případně dalších dobrot.

Pití balené vody je mantra, na kterou se nedá zapomenout, a v mnoha koutech světa bys volně dostupnou vodu ani sama nepozřela, protože by tě odradil zápach. Není to ale pravidlem. Jestli chceš riziko snížit na minimum, pij jen balenou vodu, případně nápoje známých značek, které piješ i u nás. Pozor ale, ty ti neumožní takovou hydrataci jako obyčejná balená voda.

Na co s oblibou zapomínáme, to jsou míchané drinky – respektive nezapomínáme na ně, ale nemyslíme na to, jestli nám je barman míchá z balené vody. Stejnou fatální chybou může být led vyráběný z kohoutkové vody.

A co ještě?

Pozor si dávej taky při čištění zubů a ústa si vyplachuj balenou vodou, ne tou kohoutkovou. Při plavání pak dávej pozor, aby ses nenalokala. Před každým jídlem si pro jistotu umyj ruce mýdlem. Nejez ovoce a zeleninu, kterou někdo opláchl kohoutkovou vodou. Radši se vyhni jídlům od pouličních prodejců. Ti mimochodem občas nejsou důvěryhodní ani u nás, natož v Asii nebo Africe.

Co mít pro jistotu v lékárničce

Nikdy nevíš, co tě potká, takže je nejlepší s sebou vzít příruční lékárničku. Mimo jiné léky by v ní určitě nemělo chybět něco, co průjem zastaví, a něco, co vyléčí samotná střeva. Chybu neuděláš ani tehdy, když si s sebou vezmeš iontový nápoj v prášku, který se u nás dá sehnat za pár korun v lékárně. Ne že by šlo o něco extra chutného, ale při větší ztrátě tekutin, k níž během průjmu dochází, ti udělá celkově dobře. U každého léku si samozřejmě nejdřív přečti příbalový leták, aby ti to ještě víc neublížilo.

Trápí tě na cestách průjem a máš při něm nějaký ověřený postup? Dej nám vědět do diskuze pod článkem!

Související články