Bílý cukr – zabiják krásných postav i zdraví

Rafinovaný cukr přináší tělu jen kalorie, nic jiného.
15. 10. 2017
|
Asi pro tebe nebude v závalu současných informací překvapením, že používání bílého cukru je na ústupu. Na otázku „proč“ většinou odpovídáme stručně a jasně: protože je nezdravý. Podívej se na něj s námi pořádně zblízka a zjisti víc!

Sladidlo, bez kterého si generace před námi nedovedly představit život, už má dobu své největší slávy za sebou. Ti osvícenější kávu ani čaj nesladí, a když, tak medem nebo některou z moderních náhražek, bez nichž by ani pečené dobroty v podobě buchet a koláčů nebyly to pravé ořechové. Zaplať pánbůh za ně, protože to, co dělá rafinovaný cukr s lidským tělem, je otřesné.

Pneumatika na břiše je to nejmenší

A je to otřesné už na první pohled. Přemíra sacharidů se obecně v těle mění v tuky a ve finále v nevzhledné pneumatiky na břiše, polštáře na stehnech a bocích… Nespotřebovat přijatý cukr znamená zadělávat si na nepěkné tělo, ale nejen to.

Problémy, které nadmíra cukru způsobuje, jsou pro mnoho lidí nepředstavitelné, o to víc jsou jimi zaskočeni, když nastanou. Jde třeba o:

  • zvýšení hladiny cukru v krvi a nebezpečí diabetu,
  • poškozování imunitního systému,
  • nedostatek vápníku (kterým pak trpí zejména kosti),
  • zvýšení krevního tlaku a hrozby kardiovaskulárního onemocnění,
  • zvýšení hladiny adrenalinu, jehož produkce vede k hyperaktivitě nebo nervozitě a podrážděnosti,
  • na cukru můžeš být i závislá!

Upřímně – toužíš po některém z těchto problémů? Pokud ne, vyškrtni bílý cukr ze svého jídelníčku a nahraď ho zdravější variantou.

Bílý vs. tmavý cukr – v čem je rozdíl?

Rozdíl mezi bílým a tmavým (třtinovým) cukrem spočívá v procesu zpracování. To nejdůležitější je to, že bílý cukr prochází při zpracování procesem rafinace, čímž ztrácí vitamíny a minerály. V případě, že vitamíny a minerály doplňuješ, není důvod si čas od času někam bílý cukr nenasypat, ale všeho s mírou a rozmyslem.

Třtinový cukr neprochází procesem rafinace a nepřichází tak o vitamíny a minerály.
Ne každý hnědý cukr je třtinový. Vždycky se vyplatí prozkoumat etiketu.

Existuje také hnědá varianta řepného cukru, kterou často zaměňujeme s cukrem třtinovým. Přitom spolu mají společnou jen barvu. Třtinový cukr neprochází rafinací a bělením, takže si udržuje zdraví prospěšné látky – vitamíny, minerály, enzymy, vlákninu a stopové prvky. Na popularitě mu přidává i lehká karamelová příchuť. Ve velkém množství ale také škodí, takže si hlavně nemysli, že ho můžeš sypat do kafe po kilech a nic se ti nestane.

Pozor! Ne každý hnědý cukr je třtinový. Někteří výrobci jsou mazaní a rafinovaný bílý cukr přibarvují karamelovým sirupem.

Ani sladidla neznamenají spásu

Na okamžik si lidstvo možná myslelo, že na to vyzrálo. Tehdy, když světlo světa spatřila umělá a přírodní sladidla. Vědci ale už dávno dokázali, že umělá sladidla jsou taky pěkný jed. Nemají sice vesměs kalorickou hodnotu, ale tělu nepřináší nic dobrého, protože jde o koncentrovanou chemii.

Například nejznámější umělé sladidlo aspartam vědci spojují s rizikem vzniku rakoviny mozku, objevily se i zprávy, že je toxický. Dále si výzkumníci pohrávali s myšlenkou, zda je aspartam příčinou mentálních poruch nebo poruch chování. Nic z toho se jim však nepodařilo dokázat a s jistotou potvrdit.

Bílý cukr už je dnes přežitý. Hojně ho nahrazuje třtinový cukr nebo sladidla.
Jen málokdo už si dneska sype do čaje nebo kávy bílý cukr.

Přírodní sladidla jsou snad o něco lepší než klasický cukr, ale i s nimi se musí zacházet opatrně. Jde například o javorový a agáve sirup či o velmi populární stévii, kterou si můžeš koupit v tabletkách či tekutou, případně si tuhle rostlinku můžeš přímo vypěstovat doma. Na agáve sirup si taky dávej pozor – obsahuje hodně fruktózy a ve velkém množství by tě mohl dovést k avizované cukrovce.

Jak je to s tím slazením?

Můžeš namítnout, že se vždycky něco stane hitem a za pár let vědci přijdou s tím, že nás to vlastně nekompromisně zabíjelo. Taky můžeš namítnout, že podle odborníků je všechno svým způsobem špatné. A že kdybychom neměli jíst nic z toho, co kdy přišlo a přijde na přetřes, umřeme hlady. Slazení ale za úvahu stojí. Minimálně to, abychom nesladili to, co nemusíme – na čaj a kávu bez cukru se dá zvyknout už za pár dní. Při pečení používej třtinový cukr nebo přírodní sladidla. Tvůj organismus ti poděkuje.

Související články