Alternativní sladidla: čekankový sirup si zamiluješ i víc než med

Výhody čekankového sirupu jsou nesporné.
|
04. 09. 2020
|
Ráda sladíš, ale taky si musíš hlídat váhu, jinak se za chvíli v zrcadle nepoznáš? Nemusíš do jídelníčku sypat tuny cukru. Sladit se dá totiž chytře. V dalším díle našeho seriálu o alternativních sladidlech si řekneme to nejdůležitější o čekankovém sirupu.

Nejdřív trošku teorie. Čekanka obecná je rostlina z čeledi hvězdnicovitých, je to rostlina vytrvalá a dosahuje výšky až jednoho metru. Kvete od července do října a její květy nepřehlédneš – jsou nádherně jasně modré, ale může být i bílá nebo světle růžová. Nejlepší na ní je, že se jí kromě Grónska a Antarktidy daří takřka všude po světě. Ve velkém se pěstuje v zemích Beneluxu.

Z čekanky se vyrábí známá čekanková káva, která je skvělou alternativou pro všechny, kteří jsou citliví na kofein. Melta, jak ji známe, se získává z nastrouhaného kořene čekanky. A z něj se tak vyrábí čekankový sirup.

Jaké výhody má čekankový sirup?

Vypadá jako med a taky si ho tak zamiluješ (tedy pokud máš med ráda). Vzniká ale zpracováním kořene čekanky. Vyniká pak nízkým glykemickým indexem (GI = 5), obsahuje o 95 % míň cukru a o 45 % míň kalorií než cukr. Jde v podstatě o vlákninu, takže pokud nejíš dostatek ovoce a zeleniny, i tohle je způsob, jak ji doplnit.

Protože jde o vlákninu, má čekankový sirup ve větším množství projímavé účinky. Maximální denní dávka je proto 20 g, ale ideálně 10 g. Účinky pak závisí na tom, jak tvoje tělo vlákninu zpracuje a kolik jí přijmeš i odjinud.

Pozor! Nepleť si čekankový sirup s jinými sirupy – například s agávovým, rýžovým nebo javorovým. Ty rozhodně nejsou nízkokalorické a obsahují znatelně větší množství jednoduchých cukrů.


bigstock-close-up-delicious-pancakes-w-236252011.jpg

Čekankový sirup se dá používat takřka kdekoli a jakkoli.
bigstockphoto.com
Palačinky s čekankovým sirupem ti zachutnají stejně jako ty s medem.

5 důvodů, proč používat čekankový sirup

Existuje hned několik důvodů, proč nahradit cukr nebo med čekankovým sirupem, a několik skupin lidí, které to vyloženě potěší.

Slazení vhodné pro diabetiky

Nízký glykemický index a nízký podíl cukru je pro diabetiky požehnáním. Pravidelná konzumace sirupu přispívá k odvrácení vzniku tzv. stařecké cukrovky.

Energie pro sportovce

Když si dáš cokoli s čekankovým sirupem po fyzické námaze, hned do sebe dostaneš rychlou energii, aniž bys zatížila trávení a játra.

Ideální pro všechny, kteří hubnou

Cukr, med a některá další sladidla k hubnutí tak nějak nejdou. Čekankový sirup je na tom ale jinak. Už víš, že má o 95 % míň jednoduchých cukrů a o 45 % míň kalorií než cukr. Sladivost je přitom vysoká, takže když si dáš stejné množství, jako by sis dala medu, budeš spokojená a ušetříš spoustu kalorií.

Snižuje riziko vzniku zubního kazu

Cukr není pro zuby nic dobrého. Na rozdíl od něj se na nich ale čekankový sirup negativně nepodepisuje – neničí zubní sklovinu a ještě zabraňuje vzniku zubního kazu. Ideální nejen pro děti!

Prospěje tvému trávení

O vláknině už byla řeč, ale ještě jednou, protože opakování je matka moudrosti. Nedostatek vlákniny vede často k nepříjemné zácpě. Zato dostatek vlákniny podporuje zažívání a navíc se s ním budeš cítit sytější. Čekankový sirup podporuje růst potřebných bakterií ve střevech a taky bojuje s „narušiteli“ správného zažívání.

Kde a jak si čekankový sirup dopřát?

Čekankový sirup má celé spektrum využití. Můžeš si s ním sladit nápoje, dát si ho na palačinky, do domácí zmrzliny, do kaše, jogurtu nebo müsli. Hodí se i při pečení (abys zachovala tuhost těsta, můžeš sirup kombinovat třeba s xylitolem nebo erythritolem) a vaření, dá se použít i při přípravě omáček (třeba rajská je s ním super!).

Používáš čekankový sirup, nebo ti nic neříká? A čím sladíš? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články