„Chcete zhubnout a být fit? Zapomeňte na diety a hladovění!“ říká osobní kouč z oblasti stravy a fitness

18. 08. 2016
|
Martin Šturc jako jeden z mnoha pomáhá lidem zlepšit postavu, jídelníček a celkově změnit životní styl k lepšímu. Jeho styl práce se však od ostatních značně liší. Nesoustředí se totiž na to, co děláš špatně, ale posiluje to dobré a hlavně pomáhá změnit myšlení. Protože změnu, tu máš především v hlavě!

Tvoje moto je: „Pojďte změnit svoje tělo!“ Co to vlastně znamená změnit tělo?

Znamená to začít dělat něco pro to, abyste se cítili lépe, protože to jak vnímáte svoje tělo, má obrovský dopad na vaše sebevědomí, náladu i na to, jakým způsobem a jak dlouho si dokážete užívat život. Když změníte svoje tělo k lepšímu, budete mít více energie pro oblíbené aktivity i pro lidi na kterých vám záleží a váš život bude o něco spokojenější.

Takže to není o nějakém krášlení, plastice nebo tetování, ale o jídle a pohybu. Tobě se podařilo změnit svoje tělo?

Přesně tak, je to o tom začít dělat více věci, které vám svědčí a méně těch, které vám škodí. Třeba jíst víc zeleniny a víc se hýbat. To je dobrý začátek. Dřív jsem měl klasickou skinny-fat postavu, kdy máte hodně tělesného tuku a zároveň málo svalů, postupně se mi podařilo nějaké svaly nabrat a tuk shodit, ale důležitější změna proběhla v myšlení a v tom, jak na celou problematiku hubnutí nahlížím, protože o některých věcech musíte prostě začít přemýšlet jinak.


Co si máme představit pod přemýšlením jinak?

Zapomeňte na diety, hladovění a hledání nějakého magického snadného řešení. Nic takového neexistuje. Jediné co funguje, je pravidelné a dlouhodobé dodržování základních zdravých návyků.  Klasický přístup při změně postavy je, že ze dne na den zkusíte začít jíst úplně jinak a většinou věci, které vám ani nechutnají, jen proto, že to píše nějaký „odborník“. Tento přístup funguje jen malému počtu lidí a je to taky hlavní důvod, proč se spousta z nich potýká s jojo efektem a zkouší čím dál extrémnější diety. Možná to bude znít trochu proti logice, ale pro úspěch a následné udržení výsledků musíte dělat méně věcí a ne více. Lepší přístup je začít měnit vše postupně, vybrat si pár snadných, ale pro výsledek zásadních nových návyků a ty se začít učit pěkně po jednom. Až zvládnete jeden, přejdete na další.

Můžeš dát příklad nejčastějších špatných návyků, kterých by se měl člověk zbavit? Ať už se to týká jídla, pohybu nebo čehokoli jiného?

Lepší než se snažit zbavit špatných návyků je zaměřit se na tvorbu nových, zdravějších. Mezi ty základní, které je opravdu dobré se naučit, patří třeba umět jíst pomalu, umět jíst do naplnění tak akorát a pak dále třeba zlepšit příjem bílkovin, zeleniny a ovoce, nebo se zbavit nadbytečného stresu a dobře spát.

A ty jsi opravdu schopen zdravějším návykům lidi naučit? Jak?

Ano. Zásadní je správné nastavení náročnosti nového návyku. To, jak je pro člověka úkol těžký nebo spíš lehký, rozhoduje o tom, zda ho zvládne plnit nebo ne. Stejný úkol (třeba jíst jednu porci bílkovin ke každému jídlu) bude jinak náročný pro člověka, který ani neví, co bílkoviny jsou a jinak pro kulturistu. Vždy si ověřuji jistotu klienta, že zvládne úkol plnit. Když si není jistý, úkol zjednodušíme až do podoby, kdy má téměř stoprocetní jistotu, že ho zvládne. Je to velmi jednoduchý a účinný postup.

Jak často s klientem komunikuješ a jak dlouho změna průměrně trvá?

Komunikujeme dvakrát do měsíce při osobních schůzkách a dál pak kdykoliv podle potřeby online nebo po telefonu. Délka změny je vždy individuální. Záleží na výchozí situaci klienta, jeho možnostech a schopnostech a na tom, jak moc je ochotný na změně pracovat. Někdo chce změnu co nejrychleji a pak musí makat tempem, které nejde dlouhodobě udržet. Ten, kdo má trpělivost uvidí změnu sice později, ale o to déle si výsledky udrží a nesesype se z množství stresu, který je s každou změnou spojený.


Co když se výsledků dosáhnout nedaří?

Používám metodu rozhodování na základě výsledků. To znamená, že každých 14 dnů společně s klientem vyhodnotíme, jak plán funguje a pokud to někde drhne, hned to upravíme, aby se klient mohl posouvat stále dál. Když něco nefunguje, tak maximálně 2 týdny, a klient má okamžitě informace o tom, co dělat a co ne.

Dokážeš výsledek nějak zaručit? Bereš za klienta část odpovědnosti?

Dokážu zaručit, že se klient naučí opravdu důležité návyky, které mu pomůžou dosáhnout toho, co si sám stanovil. Konečný výsledek je pak vždy v režii klienta. Bylo by skvělé, kdybych mohl shazovat kila za vás, bohužel to nejde, a tak vy sami budete muset dlouhodobě a poctivě dodržovat základní návyky.

Dáš nám nějaké doporučení na závěr?

Začněte se změnou teď hned, protože nikdy nebude lepší čas začít než teď. Zamyslete se nad tou nejjednodušší věcí, kterou byste mohli právě teď udělat pro svoje zdraví a udělejte ji. Jděte dnes po schodech místo jízdy výtahem, dejte si místo čokolády jablko, prostě cokoliv co vás napadne a co zvládnete. Uvidíte, že je to jednodušší než jste si mysleli a budete ze sebe mít hned lepší pocit.

Další info najdete na stránkách martinsturc.cz.

Související články