Proč jíst liči: pokrm lásky je nabitý vitamíny a minerály

Tohle exotické ovoce je pořádná mňamka!
03. 10. 2017
|
Exotické ovoce vonící po růžích, které si leckdo spojuje s Vánocemi, ale konzumovat se dá směle po celý rok. Jeho slaďoučké chuti jen tak někdo neodolá. Jeho jedinou vadou je snad jen to, že se musí loupat. Ale to nás nezastaví!

Je to snad jen pár let zpátky, co se u nás liči objevilo poprvé. Dneska už se dá sehnat skoro v každém supermarketu. Stačí ho zvážit, odnést a vychutnat si ho. Víš ale proč a co všechno se s ním dá dělat? A jaký má vůbec původ? Na všechny tyhle otázky máme odpovědi.

Milý asijský návštěvník v Česku

Liči čínské se pěstuje převážně v Číně, ale také v Indii, a to už od 2. tisíciletí př. n. l. Asiati ho milují a dokonce si ho oblíbil i čínský císař Wu-ti, jenž miloval liči tak, že nepožadoval od podrobených států daně v drahém kamení, nýbrž právě v tomto ovoci.

Liči je plodem stromu, který dosahuje výšky 15-20 m a žije i 200 let, aby se ale ovoce snáz sbíralo, řežou se stromy ve výšce 6-10 m. Liči může mít kulatý, oválný nebo srdcovitý tvar (i proto se mu říká ovoce lásky), velké jsou zhruba 4 x 2,5 cm. Pod červenou, narůžovělou nebo oranžovou kůrou se schovává skelný míšek a pod ním světloučká dužina, kterou tolik milujeme.

Liči se hodí i do diety, protože není příliš kalorické a má nízký glykemický index.
S liči to rozhodně nepřeháněj. Při snězení 300 a více kusů denně se může dostavit zimnice i další zdravotní komplikace!

Hodí se i do diety

Dobrou zprávou je, že i když hubneš a chceš si nějaké ovoce dopřát, můžeš zařadit třeba právě liči, protože to má poměrně nízký glykemický index a není moc kalorické, podobně jako citrusové plody, borůvky, maliny nebo jahody. Samozřejmě ho nesmíš jíst po kilech, pár kousků denně ale neuškodí. Ze 100 g liči získáš 296 kJ energie, 16 g sacharidů (z toho 15 g cukrů), 1 g bílkovin, 0,5 g tuku a 1,3 g vlákniny.

Pozor! S liči to rozhodně nepřeháněj. Při snězení 300 a více kusů denně se může dostavit zimnice i další zdravotní komplikace!

Je nabité vitamíny a minerály

Liči se hodí do diety, ale především je dobré, jako každé ovoce, k čerpání vitamínů a minerálů i antioxidantů, které chrání tělo před volnými radikály. Liči obsahuje vitamín C, B1 a B2, vápník, sodík, hořčík a draslík. Pomáhá při bolestech žaludku, při zažívacích obtížích a tlumí kašel.

Vyzkoušej salát nebo smoothie

Liči rozhodně nemusíš konzumovat pořád jen tak, jak ho pánbůh stvořil. Skvělé je například v cupcakes, vynikající je z něj smoothie, přidat ho můžeš do ovocného salátu nebo na zmrzlinový pohár, do palačinek nebo můžeš udělat neobvyklé jednohubky – stačí jen opatrně vyndat pecku a naplnit dužinu smetanovým sýrem s nasekanými pekanovými ořechy.

Liči obsahuje vitamín a minerály i antioxidanty.

Smoothie je zase perfektní, když ho vytvoříš nejen z liči, ale taky z banánu a ananasu. Pak už jen přidáš mléko nebo bílý jogurt, podle chuti dosladíš a vychutnáváš.

Jak se dá liči koupit

Liči je k dostání skoro v každém supermarketu, a to jak syrové, tak i nakládané. Při nákupu toho syrového si dávej pozor na slupku – liči by nemělo být od pohledu nedozrálé, doma s ním už moc zázraků nenaděláš. Ber si vždycky to červené, oranžové nebo narůžovělé.

Zároveň se dá sehnat i liči sirup určený do koktejlů nebo k oslazení horkých nápojů – v čaji je naprosto famózní. Mimochodem – dá se koupit i černý nebo zelený čaj s příchutí nebo s vůní liči. 

Související články