Proč jíst kiwi: zmírňuje stres a podporuje imunitu

Kiwi obsahuje 10x více vitamínu C než citrusové plody.
|
11. 01. 2018
|
Jeho zelená barva přitahuje oči, živiny, které v něm najdeme, by nás měly přitahovat celkově. Kiwi je vynikající součást zdravého jídelníčku z mnoha důvodů, dokonce se hodí i při hubnutí. Pojďme se na něj podívat pěkně zblízka!

Tohle exotické ovoce má svůj původ v Číně, odkud se zanedlouho od začátku pěstování dostalo do Japonska a na Nový Zéland – teprve tam dostaly plody svůj název, údajně podle názvu známého opeřence.

K nám se kiwi dostalo během 80. let. Dnes se kromě zmíněných zemí pěstuje hlavně v Austrálii, v Izraeli, v americké Kalifornii nebo na jihu Evropy. Jeho velký milník přišel v roce 2003, kdy bylo označeno za jeden z druhů ovoce, které jsou nejméně kontaminované pesticidy. Tím jeho popularita bezpochyby stoupla.

Víš, že zelené kiwi, které dobře známe, má ještě svého „bratříčka“ – zlaté kiwi? To není vzhledově tak pěkné, ale zato je sladší a stojí za ochutnání. Poměrně mladé je i červené kiwi – to je sice zelené, ale uprostřed objevíme i červenou barvu. Tento druh má tak měkkou slupku, že se před konzumací údajně nemusí loupat.

bigstock-213757156.jpg

Kiwi obsahuje také vlákninu, která podporuje normální funkci metabolismu.
Kiwi si můžeš dát třeba ráno k snídani do ovesné kaše. A bude to super!

Co ukrývá jedno kiwi?

Každý kousek kiwi je víceméně stejný a najdeme v něm asi 9 g sacharidů, 3 g vlákniny, 1 g bílkovin, 0,35 g tuku. Některé obsažené bílkoviny mohou bohužel působit jako alergeny, zároveň se na kiwi často vyskytují alergie, protože jde o velmi aromatické a výrazné ovoce.

Především je kiwi perfektním zdrojem vitamínu C, dokonce ho obsahuje tolik, kolik by ho měl dospělý člověk za den přijmout. V tomhle ovoci je vitamínu C asi 10x tolik co v citrusových plodech. Kromě něj ale obsahuje i jiné vitamíny, a to ze skupiny B, dále vitamín K a E. Na kiwi by se měli zaměřit i ti, kteří neustále trpí nedostatkem hořčíku nebo také vápníku, fosforu, železa a draslíku.

Kromě vitamínů a minerálů najdeme v kiwi taky spoustu fytolátek a antioxidantů, které pomáhají v boji s volnými radikály a chrání nás tak před nejrůznějšími zdravotními potížemi.

Jak kiwi konzumovat? Nemusíš jen vydlabávat

Kiwi nejčastěji jíme tak, že ho rozkrojíme napůl a vydlabeme lžičkou. Můžeme ho ale taky klidně celé oloupat jako bramboru! A pokud chceš zažít něco luxusního, připrav si z kiwi domácí smoothie. Jak na to?

Nakrájej si oloupaná dvě kiwi, půlku banánu, půlku jablka, přidej trošku třtinového cukru, medu nebo sladidla a vodu. Všechno najednou rozmixuj a podávej. Další možností je rozmixovat kiwi s bílým jogurtem, případně ho pak naředit vodou nebo troškou mléka. Oslazení se asi nevyhneš, kiwi je samo o sobě poměrně kyselé.

bigstock-220774099.jpg

Kiwi obvykle vydlabáváme, ale není to jediný způsob, jak si ho můžeme vychutnat.
Smoothie z kiwi oceníš hlavně v teplejších dnech, protože tě parádně osvěží.

V čem ti kiwi prospěje?

Jaké jsou tedy důvody, proč bychom kiwi měli jíst, kromě toho, že obsahuje vitamíny, minerály a vlákninu?

  • má velmi pozitivní vliv na oči a vidění
  • podporuje imunitu
  • pomáhá lidem s astmatem, kašlem a dušností
  • slouží jako prevence vzniku rakoviny
  • chrání srdce a cévy
  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi
  • zabraňuje zácpě, zrychluje metabolismus
  • pomáhá proti stresu
  • podporuje činnost svalů
  • v teplejších dnech osvěžuje

Vyber si svůj důvod a zařaď pravidelně kiwi do svého jídelníčku. Nebudeš toho litovat (pokud na něj nejsi alergická)!

Související články