Buddha Bowl: zdravé jídlo, které potěší oko i žaludek

Máme pro tebe jednoduchý recept na Buddhovu misku.
|
05. 10. 2020
|
Máš chuť na něco lehkého, dobrého a nutričně vyváženého? Připrav si doma Buddhovu misku (angl. Buddha Bowl) - barevnou mísu všeho, co tvoje tělo potřebuje a ty máš ráda. Kde se tahle dobrota vzala a jak si ji doma připravit?

Luxusní vegetariánský pokrm

Buddha Bowl je vlastně vegetariánskou variantou oblíbené havajské Poke Bowl, většinou připravované z ryb. Pokud ti maso ani ryby zrovna dvakrát nevoní, není problém si připravit misku hojnosti jenom ze zeleniny, oříšků, semínek, ovoce a dalších pochutin. Výsledek je výtečný a potěší nejen oko, ale především tvoje chuťové pohárky.

Buddhova miska by měla být vždycky sestavená tak, aby obsahovala spoustu vlákniny, která tě příjemně zasytí, čerstvou i pečenou sezónní zeleninu s množstvím vitamínů a minerálů, oříšky, semínka, která jsou plná zdravých tuků a luštěniny plné bílkovin a oligosacharidů.

Výhodou tohoto pokrmu je navíc i to, že se může ve své podstatě skládat ze zbytků z předchozích dnů. Každý den si přivař o trochu více luštěnin, quinoi, bulguru, kuskusu nebo třeba rýže. Pokud pečeš zeleninu, pár kousků si odlož do vzduchotěsného obalu a nech v ledničce. Pomyslnou třešničkou na tomhle pokrmu je dokonale ochucený humus a osvěžující dressing. Jak na to?

bigstock-hands-holding-healthy-superbow-313229440.jpg

Buddha Bowl je jednoduché a vyvážené jídlo.
bigstockphoto.com
Buddhova miska tě nadchne, vyzkoušej ji!

Na Buddhovu misku budeš potřebovat:

  • 250 g quinoi, bulguru nebo rýže (klidně do quinoi přidej ještě koriandr, smaženou cibulku, oříšek másla a nech zapéct v troubě)
  • 250 g halloumi  (klidně vyměň za sýr, který máš ráda)
  • 3 očištěné mrkve
  • zeleninu (např. kedlubnu, řepu, ředkev, cuketu, mrkev, papriky, cherry rajčátka apod.)
  • 125 g směsi listové zeleniny, špenátu a rukoly
  • avokádo nebo jiné ovoce
  • semínka
  • restované oříšky
  • čerstvé bylinky

Na humus si připrav:

  • 1 hrnek oblíbených luštěnin (třeba červené čočky nebo zelených fazolek mungo)
  • vodu nebo zeleninový vývar (od oka, aby nebyl humus příliš tekutý, přidávej postupně)
  • půl stroužku česneku
  • lžíci olivového oleje
  • trošku sezamových semínek nebo sezamové pasty
  • med nebo agávový sirup
  • 2 lžíce citrónové šťávy
  • 1 lžičku mletého pepře
  • sůl na dochucení

Buddhovu misku dochuť dressingem z:

  • koriandru
  • máty
  • medu
  • šťávy z jednoho citronu nebo limetky
  • soli
  • olivového oleje

Jak na to?

Začni humusem. Jednotlivé ingredience dej do food procesoru, mixéru nebo blenderu a důkladně rozmixuj. Pokud bude potřeba, nařeď humus vývarem nebo vodou. Hotový humus odlož stranou.

Jakmile si připravíš humus, vrhni se na dressing. Opět stačí všechny uvedené suroviny rozmixovat do hladka a odložit stranou.

Přizvi si na pomoc spiralizér (případně použij klasický nůž nebo škrabku) a tvrdou zeleninu ozdobně nakrájej. Listovou zeleninu omyj a nech okapat.

Klidně můžeš použít všechno, co doma najdeš a máš na to právě chuť (např. okurky, papriky, ředkvičky, cherry rajčátka) apod. Sýr halloumi opeč v troubě podle návodu. Klasický sýr nakrájej na menší kostičky.

Na servírování tohohle pokrmu se skvěle hodí speciální kulaté misky. Na jejich dno přidej quinou, rýži nebo třeba bulgur či kuskus. Na něj pak polož velkou lžíci humusu. Pak už je volba kompozice a servírování čistě na tobě. Misku ozdob praženými semínky a oříšky, čerstvými bylinkami a dressingem.

Máš nějaký svůj odzkoušený recept na Buddhovu misku? Dej nám o něm vědět v diskuzi pod článkem.

Tagy: 
Související články