Poke bowl: dokonalé spojení chutí a barev v jedné misce

Bigstockphoto
|
26. 12. 2021
|
Aktuální gastrotrend a žhavý hit našich restaurací nabízí pořádnou porci zdraví v jedné misce, která zaručeně potěší všechny tvoje smysly. Už jsi měla tu čest?

Kde se vzal?

Tahle zdravá specialitka k nám zavítala přímo z Havaje, kde je poke bowl tradičním pokrmem. Své kořeny má zřejmě v japonské kuchyni, která využívá stejných surovin. Ne náhodou přirovnávají někteří strávníci  poke bowl k rozmotanému sushi.

Slovíčkem poke  označují na Havaji jídlo posekané na kousky, což je typickým znakem této zdravé pochutiny. Pokrm je tam tak oblíbený, že ho zakoupíte v té nejluxusnější restauraci, ale klidně i na benzínové pumpě. A není se čemu divit. Svým složením nabízí naprosto vyváženou kombinaci tuků, sacharidů a bílkovin.

Poke bowl v kostce

K základním surovinám pro přípravu poke bowlu patří uvařená sushi rýže, marinovaný žlutoploutvý tuňák (tuňák ahi) a syrová zelenina (syrová okurka, ředkvičky, avokádo). Všechno nakrájené na kousky.

V misce můžeš vytvořit pastvu pro oči promyšleným vrstvením surovin nebo ingredience jen tak promíchat a spojit chutě v jeden dokonalý celek. Poke se jí hůlkami. Tuňáka můžeš nahradit oblíbeným lososem, krabím masem, krevetami, tofu nebo třeba humusem.

V českých podmínkách nabízejí restaurace místo ryby taky hovězí nebo kuřecí maso, a dokonce najdeme i verzi pro vegetariány a vegany (říká se jí buddha bowl).  K dalším oblíbeným potravinám, které v poke můžeš najít, patří sezamová semínka, koriandr nebo mango. Nositelem chuti je marináda. Cena se pohybuje v průměru 200 Kč za porci.

bigstock-young-prepares-a-poke-bowl-in-425688713.jpg

Poke bowl zasytí a dodá potřebnou energii.
Bigstockphoto
Při přípravě zdravé misky můžeš využít celou řadu zdravých ingrediencí.

Zkus to i doma: základní recept na „poke“ dobrotu

Příprava pokrmu je velmi snadná. Nevyžaduje žádné předchozí zkušenosti a zvládneš to hravě i sama doma. Přinášíme ti jednoduchý recept, tak se do toho pusť a překvap partnera originální večeří. Všechny suroviny seženeš v obchodech s asijskými potraviny i v některých běžných supermarketech. Množství surovin zvol intuitivně podle vlastní chuti.

  • Nejprve si nakrájej čerstvého lososa na kostičky o velikosti tak akorát do pusy.
  • V misce smíchej rýžový ocet, sezamový olej, sezamová semínka, najemno nasekaný zázvor a chilli. V téhle marinádě nech lososa uležet aspoň 3 hodiny.
  • Zatímco se ryba marinuje, uvař si 2 hrnky sushi rýže.
  • Avokádo, ředkvičky a salátovou okurku mezitím nakrájej na tenké plátky, mrkev můžeš nastrouhat nahrubo. Všechno dochuť medem (nebo třeba čekankovým sirupem) a šťávou z čerstvého citrónu.
  • Připrav si dřevěné misky a začni vrstvit jednotlivé suroviny. Prvně rýži, potom lososa, zeleninu a nakonec zhruba 50 g salátu z řas wakame.
  • Úplně na závěr smíchej vedle v malé mističce 4 lžíce majonézy, 4 lžíce chilli omáčky a tímhle dresinkem přelij jednotlivé misky s pokrmem.

Pozor na komplikace

I přesto, že je poke bowl výživnou vitamínovou bombou, měj na paměti, že má i své stinné stránky. Suroviny by měly být co možná nejčerstvější. Konzumace syrové ryby je vždycky s otazníkem. Může být totiž zdrojem bakteriální nákazy, proto by se její konzumaci měly vyhýbat těhotné ženy.

Fanynkám eko bio životního stylu by zase mohlo vadit, že tuňák žlutoploutvý, který je základem pro výrobu havajského pokrmu na celém světě, patří vlivem rybolovu k velmi ohroženým druhům. Netřeba se ale oblíbeného poke hned vzdát. V tomhle případě ho snadno nahradíš třeba oblíbeným humusem. Tak dobrou chuť.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články