Panická ataka se objevuje bez varování: Jak se proti ní bránit?

Bigstockphoto
|
30. 07. 2021
|
Zažít panickou ataku není v dnešní uspěchané době nic neobvyklého. Aspoň jednou za život se s ní setkalo přibližně 20 % Čechů, 5 % lidí trápí tyto problémy pravidelně. Jak panickou ataku poznat a jak se proti ní bránit?

Možná se ti to už někdy stalo. Nestíháš ráno do práce, a zatímco ve spěchu přemýšlíš o tom, co všechno musíš dneska vyřídit, udělá se ti najednou zle, začne ti bušit srdce, špatně se ti dýchá a točí se ti hlava. Infarkt? Při tomto pomyšlení se hladina stresu zvýší natolik, že se fyzické problémy ještě zhorší. Může se však jednat o panickou ataku.

Co je panická ataka?

Panická ataka je náhlý záchvat vnitřního strachu a úzkosti, která je doprovázena fyzickými příznaky. Ataka se většinou dostaví zničehonic, může být tedy zaměňována za infarkt nebo mrtvici. Někdo ji zažije jednou za život, pokud tě však trápí pravidelně, mluvíme o panické poruše. Nejčastěji se objevuje v rané dospělosti, ale není výjimkou ani u pozdějšího věku. Ženy jsou k panické atace náchylnější dvakrát víc než muži.

Příznaky panické ataky

Panická ataka se objevuje náhle, bez příčiny. Její spouštěč si člověk často uvědomí až časem (například konkrétní situace, osoba nebo myšlenka). Většinou probíhá přes den, ale není výjimkou ani ve spánku. Záchvaty trvají zpravidla 5-30 minut, fyzické symptomy však můžou ustupovat mnohem déle.

Mezi učebnicové projevy panické ataky patří:

  • pocit ztráty kontroly nad vlastním tělem
  • pocit, že jsi mimo realitu
  • zvýšený tep a silné bušení srdce
  • závratě
  • návaly horka a chladu, silné pocení
  • hyperventilace (zrychlený dech)
  • bolest hlavy
  • nevolnost
  • extrémní stres a úzkost

Příznaky panické ataky zhoršuje stres ze ztráty kontroly nad sebou a situací. Oběti mívají pocit, že onemocněli nějakou akutní chorobou, že umírají nebo zešíleli. Každý záchvat představuje traumatickou situaci, proto bývá časté vyhýbání se místům, kde panická ataka propukla.

bigstock-stressed-frustrated-young-woma-241221088.jpg

Panická ataka má některé stálé projevy. Jedním z nich může být i hyperventilace.
Bigstockphoto
Nenech se panickou atakou vyděsit. Důležité je uvědomit si, že se musíš uklidnit. Přes to nejede vlak.

Co způsobuje panickou ataku?

Za obecný spouštěč panické ataky se považuje dlouhodobé psychické napětí. Když jsi vystavená permanentnímu stresu, může nastat den, kdy tělo řekne dost. Proto je důležité nezapomínat na prevenci, jako je relaxace, odpočinek nebo sportovní a sociální aktivity, případně terapie.

Mezi hlavní predispozice panické ataky přitom patří genetika. Nedědí se přímo porucha samotná, ale schopnost zvládat stresové situace. Dalším faktorem spuštění ataky bývá prožití traumatické události, smrti nebo nehody. Spouštěčem může být i nadměrný stres v dětství nebo dospívání, ale za rizikové se považuje i vysoká konzumace kávy, cigaret nebo drog.

První pomoc při panické atace

Co dělat při panické atace? V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že se jedná pouze o panickou ataku, která během několika minut skončí. Tohle ubezpečení tě může uklidnit natolik, že příznaky odejdou mnohem dřív a budou mírnější.

Panickou ataku se rozhodně nesnaž rozdýchávat! Naopak, při atace má tělo tendence k tzv. hyperventilaci, kdy se do mozku dostává mnohem víc kyslíku, než je nutné. Zkus tedy svůj dech zpomalit a uklidnit. Pomáhá dechové cvičení, že si při nádechu počítáš do čtyř, dvě sekundy zadržíš dech a šest sekund vydechuješ. Vyzkoušej taky relaxační cvičení, kdy zatahuješ a následně povoluješ všechny svaly.

Odborníci doporučují zaměstnat při atace co nejvíc mozek, který mívá tendence v této situaci vypínat. Dobrým cvičením je soustředit se na své smysly. Zkus pojmenovat několik věcí, které vidíš kolem sebe, a další věci, které slyšíš a cítíš. Dále se radí soustředit se na jednu věc a dopodrobna si ji popsat – její barvu, tvar, materiál nebo velikost.

Pokud se na to cítíš, můžeš se zkusit i pomalu projít – pozornost přitom zaměř na pohyb jednotlivých svalů a pocit pevné půdy pod nohama. Pomáhá taky jakákoliv známá aktivita, která odvede tvoji pozornost, například zavolat kamarádce nebo uklízet. 

Léčba panické ataky

Nejefektivnější léčbou opakovaných panických atak je vyhledat odborníka. Kvalitní psychoterapie dokáže panickou poruchu zcela odstranit, nebo alespoň zmírnit. Vyzkoušet můžeš také relaxační metody jako jsou meditace nebo dechová cvičení a bylinkové čaje z meduňky, třezalky nebo heřmánku. Rozhodně se problému nezbavíš alkoholem nebo drogami! Návykové látky můžou poruchu ještě zhoršit. Omezit bys taky měla přísun kofeinu a cigaret.

Setkala ses někdy s panickou atakou? Jak se ti jí povedlo zbavit?

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články