Veganství není satan! Zjisti, v čem by ti mohlo pomoci

Podstatnou součástí veganského jídelníčku je zelenina.
16. 06. 2017
|
Když někdo řekne, že je vegan, obvykle se v jeho okolí najde někdo, komu se při vyslovení tohoto slova zježí chlupy. Přitom nejde v dnešní době o nic tak neobvyklého a ke všemu to není žádná úchylka, za kterou by se vegani měli stydět.

I když tak na ně často nahlížíme – jako by se zbláznili. Ty ses ale taky nezbláznila, když ses ve školce zařekla, že nebudeš jíst tlusté maso a že chleba se sádlem už si u dědečka taky nedáš. Takže v čem je problém? Možná v neznalosti samotného pojmu. Víš, co veganství je a co obnáší?

via GIPHY

Veganství = striktní vegetariánství

Ono už to samotné vegetariánství, jehož stoupenci odmítají jíst maso, vzbuzuje v lidech jisté opovržení. A co teprve když se začne mluvit o veganství, což je v podstatě vegetariánství dotažené k dokonalosti? Spočívá totiž v odmítnutí konzumace živočišných produktů. Kromě masa jde tedy také o vejce, mléko a mléčné výrobky, někteří vegani odmítají i med.

Spousta veganů se staví proti rybaření a myslivosti a aby se všechno netočilo jenom kolem jídla, nepoužívají výrobky z vlny či kůže. A samozřejmě odmítají kosmetiku testovanou na zvířatech. Takových veganů je ale mnohem méně než těch, kteří se orientují jen na onu zúženou konzumaci.

„A to jsi ještě neumřela hlady?“

Když vegan řekne, co kvůli svému přesvědčení nejí, tahle otázka padá často, a to mnohdy se znatelným opovržením v hlase. Když si „normální“ strávník odmyslí maso, vejce, mléko a mléčné výrobky, moc mu toho nezbyde. Vegani samotní s tím ale problém nemívají – už proto, že jíst zmíněné živočišné produkty je proti jejich smýšlení. Jejich jídelníček může být i bez živočišných produktů pestrý, bohatý na potřebné látky a vyvážený.

Skládá se z ovoce, zeleniny, oříšků a semínek, z luštěnin, tofu, ze speciálních veganských potravin, ze sóji a sójových produktů, müsli, makového, ovesného či jiného rostlinného (většinou homemade) mléka a dalších.

Zelenina je podstatnou součástí veganského jídelníčku.
Prostřednictvím zeleniny dostaneš do těla spoustu vitamínů a vlákniny.

Co přináší veganství lidskému zdraví?

Omezení jídelníčku o docela běžné potraviny s sebou nese zcela zásadní otázku: nebudou mi chybět živiny, vitamíny a minerály? Nemusí. Stačí vědět, na co si musíš dát pozor – hlavně na pořádný příjem vitamínů B a D, omega-3 mastných kyselin a z minerálů na dostatek jódu, vápníku a selenu. Ideální je doplňovat tyto látky v tobolkách.

Klepeš si na čelo, proč do sebe cpát tabletky? Že je lepší si dát normální jídlo? Nedostatkem vitamínů a minerálů trpí spousta lidí a zdaleka nejde jen o vegany. Jakmile dostatek látek ovládneš, dost možná ti veganství v ledasčem pomůže.

Veganství je obecně ceněné, protože veganský jídelníček obsahuje jen malé množství nasycených tuků, zato poskytuje hodně rostlinných bílkovin a třeba díky zelenině a ovoci také dostatek vlákniny a vitamínů.

Četné vědecké studie navíc dokázaly, že veganská strava je vhodná pro valnou část pacientů s cukrovkou a že vegani trpí civilizačními chorobami, jako je cukrovka nebo obezita, jen velmi málo, spíše vůbec. Takže na tom asi něco bude.

Veganskou stravu si čím dál častěji dopřávají i vrcholoví sportovci, protože se zjistilo, že to napomáhá jejich výkonnosti.

Rozhodnout se musíš sama

Pokud vnitřně necítíš, že nechceš být součástí řetězce, v němž se živíš jinými živočichy a jejich produkty, stane se z tebe vegan stěží. Jiným to jde ale velmi lehce, samo od sebe. Proto nedej na agitace, ale na vlastní pocit, a jez tak, jak sama uznáš za vhodné.

Související články