Veganství není satan! Zjisti, v čem by ti mohlo pomoci

Podstatnou součástí veganského jídelníčku je zelenina.
27. 09. 2016
|
Když někdo řekne, že je vegan, obvykle se v jeho okolí najde někdo, komu se při vyslovení tohoto slova zježí chlupy. Přitom nejde v dnešní době o nic tak neobvyklého a ke všemu to není žádná úchylka, za kterou by se vegani měli stydět.

I když tak na ně často nahlížíme – jako by se zbláznili. Ty ses ale taky nezbláznila, když ses ve školce zařekla, že nebudeš jíst tlusté maso a že chleba se sádlem už si u dědečka taky nedáš. Takže v čem je problém? Možná v neznalosti samotného pojmu. Víš, co veganství je a co obnáší?

via GIPHY

Veganství = striktní vegetariánství

Ono už to samotné vegetariánství, jehož stoupenci odmítají jíst maso, vzbuzuje v lidech jisté opovržení. A co teprve když se začne mluvit o veganství, což je v podstatě vegetariánství dotažené k dokonalosti? Spočívá totiž v odmítnutí konzumace živočišných produktů. Kromě masa jde tedy také o vejce, mléko a mléčné výrobky, někteří vegani odmítají i med.

Spousta veganů se staví proti rybaření a myslivosti a aby se všechno netočilo jenom kolem jídla, nepoužívají výrobky z vlny či kůže. A samozřejmě odmítají kosmetiku testovanou na zvířatech. Takových veganů je ale mnohem méně než těch, kteří se orientují jen na onu zúženou konzumaci.

A co třeba Raw strava: v čem spočívá a proč z ní tak šílíme?

„A to jsi ještě neumřela hlady?“

Když vegan řekne, co kvůli svému přesvědčení nejí, tahle otázka padá často, a to mnohdy se znatelným opovržením v hlase. Když si „normální“ strávník odmyslí maso, vejce, mléko a mléčné výrobky, moc mu toho nezbyde. Vegani samotní s tím ale problém nemívají – už proto, že jíst zmíněné živočišné produkty je proti jejich smýšlení. Jejich jídelníček může být i bez živočišných produktů pestrý, bohatý na potřebné látky a vyvážený.

Skládá se z ovoce, zeleniny, oříšků a semínek, z luštěnin, tofu, ze speciálních veganských potravin, ze sóji a sójových produktů, müsli, makového, ovesného či jiného rostlinného (většinou homemade) mléka a dalších.

Zelenina je podstatnou součástí veganského jídelníčku.
Prostřednictvím zeleniny dostaneš do těla spoustu vitamínů a vlákniny.

Co přináší veganství lidskému zdraví?

Omezení jídelníčku o docela běžné potraviny s sebou nese zcela zásadní otázku: nebudou mi chybět živiny, vitamíny a minerály? Nemusí. Stačí vědět, na co si musíš dát pozor – hlavně na pořádný příjem vitamínů B a D, omega-3 mastných kyselin a z minerálů na dostatek jódu, vápníku a selenu. Ideální je doplňovat tyto látky v tobolkách.

Klepeš si na čelo, proč do sebe cpát tabletky? Že je lepší si dát normální jídlo? Nedostatkem vitamínů a minerálů trpí spousta lidí a zdaleka nejde jen o vegany. Jakmile dostatek látek ovládneš, dost možná ti veganství v ledasčem pomůže.

Veganství je obecně ceněné, protože veganský jídelníček obsahuje jen malé množství nasycených tuků, zato poskytuje hodně rostlinných bílkovin a třeba díky zelenině a ovoci také dostatek vlákniny a vitamínů.

Četné vědecké studie navíc dokázaly, že veganská strava je vhodná pro valnou část pacientů s cukrovkou a že vegani trpí civilizačními chorobami, jako je cukrovka nebo obezita, jen velmi málo, spíše vůbec. Takže na tom asi něco bude.

Veganskou stravu si čím dál častěji dopřávají i vrcholoví sportovci, protože se zjistilo, že to napomáhá jejich výkonnosti.

Rozhodnout se musíš sama

Pokud vnitřně necítíš, že nechceš být součástí řetězce, v němž se živíš jinými živočichy a jejich produkty, stane se z tebe vegan stěží. Jiným to jde ale velmi lehce, samo od sebe. Proto nedej na agitace, ale na vlastní pocit, a jez tak, jak sama uznáš za vhodné.

Vsázíš na veganství, nebo si radši dáš pořádný flák masa? Dej nám o tom vědět na Facebooku nebo na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články