Únava, křeče nebo stres: nechybí i tobě hořčík?

Jako zdroj hořčíku mohou posloužit třeba ořechy.
|
11. 09. 2018
|
Hořčík chybí neuvěřitelné třetině Čechů a dokonce 80 % populace po celém světě! Jeho nedostatek přitom nemusí být banální. Potíže, které s sebou přináší, jsou přitom zbytečné a stačilo by mít pestřejší stravu nebo baštit hořčík v tabletách.

Dospělý člověk by měl mít v těle stále asi 20 g hořčíku. Nejvíc se ho nachází v kostech, pak ve svalech, v tukové tkáni, v červených krvinkách a krevním séru. Nedostatek magnézia je ale celosvětový jev, přitom jde o minerální látku velmi důležitou. Každý den by měla žena mezi 18 a 30 lety získat 310 mg, žena starší 30 let pak 320 mg. U těhotných žen je to ještě vždycky o 40 mg víc. Muži od 18 do 30 let potřebují 400 mg, starší pak 420 mg. Nemocní lidé, jako třeba diabetici, ho potřebují ještě víc.

Už z toho můžeme bez váhání vyvodit, které tablety si v lékárně vybrat. Často se totiž nevyplatí sáhnout po levnějším balení, protože doma zjistíš, že vlastně musíš sníst třeba 4 denně. Můžeš se jím ale předávkovat, tak pozor. K příznakům předávkování patří průjmy a nevolnost. Obojí se může objevit i při správné míře, podle toho, jak konkrétní organismus na minerál reaguje.

bigstock-the-barman-gives-two-glasses-o-234448432.jpg

Pomeranče jsou dobrým zdrojem hořčíku.
Pravidelná konzumace pomerančů ti pomůže nejen s příjmem hořčíku. Klidně i šťáva!

Jak poznat nedostatek hořčíku? Signálů je celá řada

A začneme pěkně zostra. Věděla jsi, že dlouhodobý nedostatek hořčíku je jedním z hlavních důvodů, proč člověk onemocní diabetem 2. typu? Oproti lidem, kteří mají hořčíku dostatek, tímto onemocněním trpí 10x víc osob! Co dál?

Neustálá únava

Máš ráno po probuzení pocit, že bys potřebovala ještě pár hodin spánku, a během dne se to nelepší? Pak je možná na vině právě jen malé množství tohoto minerálu v organismu. Hlavní zdroj energie našich buněk je totiž adenosintrifosfát, který se v těle vytváří jen za pomoci hořčíku. Bez něj to moc nejde.

Odnáší to hlava

Pravidelný přísun hořčíku ve správném množství ulevuje od bolestí hlavy i od lehčích migrén. Nízká hladina hořčíku postihuje hlavu i jinak – horším snášením stresu nebo psychickými potížemi. K těm nejčastějším patří úzkost. A pokud hledáš a stále nenacházíš příčinu potíží se spánkem, možná už znáš řešení…

Trpí i svaly

Bolesti a svalové křeče jsou dalším důvodem, proč bys na příjem hořčíku měla opravdu dbát, zvlášť pokud na ně trpíš nebo hodně sportuješ.

Kosti na tom nejsou o moc lépe

Asi polovina množství hořčíku v organismu se nachází v kostech. Nemůžeme se pak divit, že při jeho nedostatku kosti nejsou tak úplně v kondici. Pak dochází na jejich zeslabování a k vyššímu riziku zlomení.

bigstock-mix-nuts-on-a-wooden-backgroun-179737744.jpg

Doporučovanou potravinou při nedostatku hořčíku jsou ořechy.
Kešu nebo mandle. Skvělé řešení!

Vyšší riziko infarktu

S dlouhodobě nízkou hladinou hořčíku v těle se pojí taky zvýšené riziko infarktu a mrtvice. To už za tu tabletku denně fakt stojí.

Zažívání, které nechceš zažít

Ztráta chuti k jídlu, časté nevolnosti, zvracení, narušení činnosti střev a průjmy. I to jsou signály, že máš v těle málo magnézia.

Které potraviny jsou bohaté na hořčík?

Kromě tabletek můžeš samozřejmě hořčík čerpat i z potravin. Odborníci ale smutně konstatují, že v těch dnešních je menší množství tohoto minerálu, než tomu bylo třeba v 80. let. U jablek je to i 50 %!

Nicméně k těm, ve kterých ve zvýšené míře magnézium najdeš, patří třeba kvalitní kakao a čokoláda z něj vyrobená, špenát, banány, brambory, pomeranče, vařená čočka, kuřecí prsa, candát, mandle, kešu, piniová semínka, červené víno a celozrnné výrobky. Existují i potraviny, které podle odborníků ztěžují využití přijatého hořčíku – jde hlavně o uzeniny, bílé pečivo, sladkosti nebo alkohol. Důležité je mít taky dostatek vitamínu B1, B2 a B6.

Jak doplňuješ hořčík ty? Netrpíš jeho nedostatkem?

Související články