Dohání tě stres? Vyzkoušej tyhle potraviny a bojuj s ním!

Česnek je zdravý z mnoha důvodů.
|
22. 07. 2018
|
Že jsme to, co jíme, není jenom prázdná fráze. Každý, kdo jednou přešel ze „sním, co vidím a na co mám zrovna chuť“ na zdravý jídelníček, to potvrdí – cítí se totiž fyzicky i psychicky líp. Dostatek vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek dělá své.

Zatímco některé tyhle látky napomáhají rychlejšímu spalování, dobře a zdravě sytí nebo jsou skvělé na paměť, jiné pomáhají tělu v boji proti stresu. Ten, co si budeme povídat, je v dnešní době u většiny z nás na denním pořádku. A co je ještě mnohem horší – stojí za spoustou onemocnění. Rozbujet se kvůli němu může třeba i rakovina.

Zakousni se do čokolády!

Udělej si kafe a uloupni k tomu dvě kostičky čokolády. Ale pozor, vyber si k tomu kvalitní hořkou čokoládu, ne mléčnou, kterou tvoří spíš tuk a cukr než kakao. Řiď se pravidlem, že čokoláda má být alespoň 85% a neuděláš chybu. Taky jí nesmíš spořádat tabulku na posezení, to ale snad ani nejde, protože hořká chuť tě zastaví. Látky obsažené v takhle kvalitní čokoládě snižují množství stresových hormonů v těle, konkrétně jde o kortizol a katecholamin.

bigstock-chocolate-syrup-dripping-on-st-231959194.jpg

Tmavou čokoládou nejspíš nikdy nic nezkazíš.
Dej si hořkou čokoládu nebo vyzkoušej udělat vlastní domácí horkou čokoládu - stačí k tomu (kromě čokolády) trocha plnotučného mléka, skořice a vanilky a dobrota je na světě.

Oříšky, oříšky, oříšky!

Ořechy obecně jsou perfektní doplněk zdravého jídelníčku. Obsahují zdravé tuky, vitamíny i minerály a pomáhají udržovat krevní tlak v normě. Jak známo, vyšší krevní tlak je jedním z rizikových faktorů stresu a může způsobit mnohem větší komplikace. Srdce i celý krevní oběh při akutním stresu chrání hlavně polynenasycené mastné kyseliny. Nejvhodnější jsou ze všech ořechů ty vlašské, ale chybu neuděláš snad s žádnými. Pozor ale, vybírej si je ve verzi „natural“, ne pražené a přesolené. Těmi bys tělo ani za mák nepotěšila.

Citrusy: v hlavní roli vitamín C

Vitamín C, který obecně čerpáme hlavně z citrusových plodů, pomáhá snižovat krevní tlak, který se v období stresu automaticky zvyšuje. Dopřej si proto pravidelně dávku pomerančů nebo grepů. Kromě vitamínu C prý uklidňuje i vůně tohoto druhu ovoce.

Nenech s rybami uplavat cenné mastné kyseliny

Ryby, nejvíc tedy losos, jsou oceňované pro množství omega 3 mastných kyselin, které obsahují. Ty jsou důležité například pro mozek. Efektivně snižují hladinu kortizolu v krvi. Tenhle stresový hormon přitom stojí za nabýváním na váze při akutním stresu (znáš to, na uklidnění spořádáš pytlík chipsů a proložíš to sušenkami). Místo tatranky si dej rybu a bude dobře. Výborným pomocníkem v boji proti stresu je i vitamín D, který se podílí na náladě. Tak do toho!

bigstock-trout-fillet-with-spinach-190194529.jpg

Pravidelná konzumace ryb tělu neuvěřitelně prospívá.
Jednou z nejoceňovanějších ryb je losos.

Česnek chutná i pomáhá

To, že jeho konzumaci musíš odložit na večer a ještě dát česnekovou dobrotu do pusy i partnerovi, aby neomdlel, až na něj dýchneš, vůbec nevadí. Připrav si zdravou česnekovou pomazánku nebo česnečku. Látky obsažené v česneku rovněž kontrolují hladinu kortizolu a taky chrání srdce a cévy.

Zbavuj se stresu průběžně

A dobrá rada na závěr? Nepodceňuj zdravou výživu. I se stresem ti totiž může hodně pomoct. Prevence je tady extra důležitá. Je lepší průběžně myslet na dostatek prospěšných látek než pak hasit průšvih jednou za čas – třeba po zhroucení.

Související články