Proč jíst brambory: chutnají, nabuší ti imunitu a hodí se i do diety

Shutterstock
|
13. 08. 2022
|
Přijdou ti brambory obyčejné a fádní? Zkus to přehodnotit! Kromě toho, že z nich získáš energii, načerpáš i vitamíny a minerály. A jak zasytí!

Když si koupíš dobré brambory (správného typu), můžou nadělat spoustu gastronomické parády, i když si je dáš jenom s tvarohem nebo s kuřecím plátkem. Nic složitého s nimi nemusíš vymýšlet, ale samozřejmě můžeš – brambory milujeme v bramboračce, bramborovém nebo třeba vídeňském salátu, dopustit nedáme na francouzské brambory… A vůbec to není špatně.

Zdravá příloha, které se (jen tak) nepřejíš

Pokud máš opravdu ráda brambory, nejspíš se jich nikdy nepřejíš. Jasně, k svíčkové se hodí knedlík a k číně si asi taky radši dáš rýži, ale brambory jsou tak neskutečně vděčné a prospěšné, že by měly mít v našich jídelníčcích svoje místo.

Brambory patří k nejvýznamnějším zemědělským plodinám, hned po pšenici, rýži a kukuřici. Tvořeny jsou hlavně vodou, důležité zastoupení v nich pak má škrob, obsahují i malé množství bílkovin a taky vlákninu (100 g brambor pokryje asi 10 % jejího doporučeného denního příjmu).

Ze 100 g brambor načerpáš asi 320 kJ, přičemž ve stejném množství syrové rýže najdeš 1 460 kJ. V pohodě si tak můžeš dopřát mnohem víc brambor, které tvůj žaludek víc zaplní, než kolik by sis mohla (podle vzorně spočítaného jídelníčku) dát právě rýže (nebo třeba těstovin). Ale pozor! Smažené brambory mají asi 3x vyšší energetickou hodnotu než ty vařené nebo pečené.

shutterstock_1092212291.jpg

Pozor, smažené brambory jsou 3x kaloričtější než ty pečené nebo vařené.
Shutterstock
Brambory jsou parádně variabilní, tak se neboj s nimi experimentovat.

U energie a makroživin ale nezůstaneme, na bramborách jsou důležité i obsažené vitamíny a minerály. Jde hlavně o vitamíny skupiny B, vitamín E, K a H a nakonec i vitamín C, na který jsou mimochodem nejbohatší nové brambory. I když se vitamíny při tepelné úpravě vytrácejí, spousta jich naštěstí zůstává zachována. Z brambor se dá čerpat i kyselina listová, dál pak železo, hořčík a draslík.

Dohromady to znamená, že pravidelná konzumace brambor posílí tvoji imunitu, sníží krevní tlak a zajistí přísun antioxidantů. Ty znáš třeba ze zeleného čaje.

Brambory do diety? Ano!

Brambory obsahují sacharidy, to je neoddiskutovatelné. Neznamená to ale, že by se proto nehodily do redukčního jídelníčku. Naopak ho můžou skvěle oživit. Jak už bylo napsáno, můžeš si jich na jednu porci dát víc než jiných příloh a zároveň jsou sacharidy, které z brambor získáš, hodnotné – hodnotnější než ty, které by ti dalo třeba bílé pečivo.

Pokud zrovna nejsi v ketogenní dietě nebo nejsi zastáncem low carb stravování, brambor se nemusíš bát. Přísaháme.

shutterstock_1829491676.jpg

Brambory sice tepelnou úpravou ztrácejí prospěšné látky, spousta jich ale zůstává.
Shutterstock
Vraždila bys za poctivou bramborovou kaši? Bez obav, my taky...

Jak správně vybrat brambory, abys z nich dostala maximum?

Aby byly brambory nejen prospěšné, ale i maximálně chutné, měla bys vědět, na co které ideálně použít. K tomu slouží označení varného typu.

Varný typ A: Tyhle brambory jsou pevné, tuhé, nejsou moučné a nerozvaří se. Hodí se hlavně na bramborový salát.

Varný typ B: Pod tímhle označením se ukrývá zlatý střed, který se hodí prakticky na všechno. Nejlíp si ho vychutnáš jako přílohu.

Varný typ C: Tenhle typ moučnatí a snadno se rozvaří. Proto se hodí na přípravu bramborové kaše, bramborových knedlíků nebo bramboráků.

I syrové brambory můžou prospět

Víš například, že nastrouhaná syrová brambora smíchaná olivovým olejem příjemně zklidní od slunce spálenou pokožku? Nebo že lžíce bramborové šťávy před jídlem pomůže s posílením imunity, pálením žáhy, cukrovkou i vysokým krevním tlakem? Jen to vždycky nejdřív zkus po troškách, ať už vnitřně, nebo na pokožku, ať víš, jak bude tělo reagovat.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4, zdroj 5, zdroj 6

Související články