Jak je to s hubnutím v těhotenství? A kolik správně přibrat?

Během těhotenství je ideální přibrat 12-15 kilogramů.
|
08. 10. 2018
|
Hubnutí a těhotenství… Jako by to nešlo dohromady, viď? Ruku v ruce s těhotenstvím si každý představí jídlo za dva, přibývání kilogramů a zoufalý výraz ženy, které každý říká, že teď nemá myslet na figuru, jen na svého potomka.

Jak je to se stravováním v těhotenství, kolik bys měla maximálně přibrat, aby to ještě bylo zdravé, a můžeš během devíti měsíců očekávání taky hubnout? Na všechny otázky ti hned odpovíme a možná vyvrátíme nejeden mýtus.

Jíst za dva? V žádném případě!

Do prvního z mýtů se obujeme hned, protože mu pořád věří tolik žen, až je to k nevíře. Vyvíjející se plod rozhodně nepotřebuje tolik potravy a energie co ty, takže se s tím jídlem zas tak moc rozšoupnout nemůžeš. Je docela individuální, kolik přibereš, ale ideální odborníci uvádí 12-15 kilogramů. Míň než 10 kilogramů příbytku dítě ohrožuje, ale víc než 15 kilogramů obvykle znamená už jen zbytečné ukládání tuků ve tvém těle. A kdo to bude po porodu shazovat? Ano, správně, ty.

Přibývání na váze není během celého těhotenství rovnoměrné a závisí třeba na tom, jestli je ženě v prvním trimestru spíš špatně od žaludku a nemůže se na jídlo ani podívat, nebo má naopak hlad, že by snědla vlka i s babičkou. V prvních třech měsících je vhodné přibrat asi 2 kila. Orientačně a průměrně se pak dál uvádí příbytek asi 500 gramů na týden těhotenství. Do konce druhého trimestru má mít žena ideálně o 6-8 kilogramů víc než na začátku těhotenství. Poslední tři měsíce pak přinášejí v tom nejlepším případě ještě 4-7 kilogramů.

bigstock-pregnancy-healthy-food-and-pe-153995912.jpg

Jak je to s tím hubnutím?

Vyjděme z myšlenky a potvrzeného faktu, že dlouhodobě se dá zhubnout jen vhodně nastaveným pestrým jídelníčkem. Jednostranné diety jsou dobré na rychlý úbytek váhy, který se zanedlouho vrátí i s úroky. Takže vlastně k ničemu. A platí to i v těhotenství. Nemusíš se obávat extrémního přibírání, když budeš i během očekávání příchodu nového človíčka na svět jíst zdravě a dostatečně, ale nepřejídat se a nekonzumovat sladkosti a tučná jídla.

Naopak prospěje, stejně jako v jídelníčku ostatních, hodně zeleniny, dostatek bílkovin a zdravých tuků (třeba z ořechů nebo ryb) a sacharidů (z brambor, rýže, těstovin a dalších zdrojů). Pozor si dávej na množství sacharidů – ty, které nevydáš v podobě energie, se ti budou ukládat jako tukové polštáře na těle. A když mluvíme o přemíře sacharidů, pochopitelně tím máme na mysli i jednoduché cukry, které jsou ve sladkostech a ovoci.

V těhotenství bys logicky a pro zdraví svého dítěte neměla držet drastické diety. Neznamená to ale, že bys měla být v devátém měsíci dvakrát tak velká. Když se budeš držet zásad zdravého stravování a budeš se pohybovat (třeba i jen na procházkách), dokud to půjde, nemusíš se bát.

Hubneš neplánovaně? Řekni to lékaři!

Jsi těhotná, nijak extra neřešíš jídelníček, ale přesto hubneš? To není ideální a zdaleka to není důvod k radosti. Nejlepším řešením bude svěřit se s tím gynekologovi. Častým důvodem bývá třeba dosud neodhalená porucha funkce štítné žlázy.

Na hlídání váhy v těhotenství by si měly dát taky ženy, které v minulosti trpěly anorexií nebo bulimií. Jejich snaha o v jejich očích dokonalou postavu by mohla vyvíjející se plod poškodit – mohlo by se totiž stát, že při nedostatečné stravě bude strádat a ublíží mu málo přijímaných kalorií a důležitých živin.

Ženy hubnutí v těhotenství řeší neustále. Máš ve svém okolí některou, která nepřibírá, nebo naopak přibírá extrémně? Poděl se s námi o své poznatky v diskuzi pod článkem!

Související články