Proč jíst avokádo: tučné ovoce chrání, prospívá i chutná

Avokádo je dobrým zdrojem tuků a vlákniny.
|
07. 07. 2020
|
I když není sladké a překvapí tě množstvím zdravých tuků, řadí se avokádo mezi ovoce. Tenhle plod hruškovce přelahodného se i u nás dostal v posledních letech do popředí výživy. A troufáme si taky říct, že ho můžeš jedině milovat, nebo nenávidět.

Po oloupání a vypeckování už ho můžeš baštit. Dá se jíst samotné, v kombinaci s jiným ovocem nebo si ho klidně můžeš dát na pečivo místo másla. Ale proč vlastně?

Vitamíny, minerály, zdravé tuky a vláknina

Na 20 vitamínů a minerálů. Zdravé tuky, které tvoje tělo potřebuje jak při běžném stravování, tak při dietě, a vláknina, která napomáhá správnému zažívání a udržuje dlouhodobější pocit sytosti, což se hodí i při dietě. Obsahuje naprosté minimum sacharidů. To je jen pár důvodů na začátek, proč si avokádo čas od času koupit.

Obsažené vitamíny: A, B1, B2, B3, B5, B9, C, E a K

Obsažené minerály: hořčík, zinek, fosfor, mangan, měď, draslík (je v něm víc draslíku než v banánech!)

Ačkoli se avokáda liší barvou i velikostí, průměrný kousek nabízí 160 kcal, 2 g bílkovin, 15 g tuků a 9 g sacharidů, z nichž 7 g tvoří vláknina – suma sumárum má tedy 2 g sacharidů. Milují ho proto i vyznavači low carb stravování a ketogenní diety.  

Pozor ale na jeho množství! Doporučuje se sníst maximálně třetinu avokáda denně. Je totiž velmi kalorické – celé nabízí 250-320 kcal. Záleží samozřejmě na dalších zdrojích energie během dne a na celkovém příjmu a výdeji.

Tuk, který ti prospěje

Pořád máme tak nějak zakořeněno, že bychom se měli tučným potravinám vyhýbat. A avokádo je pravděpodobně nejtučnější rostlinná potravina na světě. Jak to jde dohromady? Tak, že většina tuku (ten tvoří avokádo ze 77 %) je vlastně kyselina olejová (mononenasycená mastná kyselina). Tu znáš hlavně z olivového oleje, a když se o ní budeš víc zajímat, zjistíš, že podle předpokladů je tělu velmi prospěšná.

bigstock-avocado-milk-shake-or-smoothie-357600002.jpg

Látky obsažené v avokádu chrání třeba před vznikem šedého zákalu.
bigstockphoto.com
S avokádem se dá parádně experimentovat.

Když máš totiž dostatečný přísun kyseliny olejové, nehrozí těžší záněty, a dokonce příznivě působí na geny, které se pojí s rakovinou.

Vláknina, kam se podíváš

Avokádo je dokonalou a spolehlivou zásobárnou vlákniny. Ve 100 g avokáda se ukrývá 7 g vlákniny, což je zhruba čtvrtina doporučeného denního příjmu.

Potřebuješ snížit hladinu cholesterolu?

Zvýšenou hladinu cholesterolu má dneska kdekdo. Pokud jde i o tebe, měla by ses o avokádo zdravě zajímat. Výzkumy mluví jasně, stav se může při pravidelné konzumaci avokáda zlepšit i o 20%, co se týče hladiny triglyceridů a LDL cholersterolu. Naopak stoupla hladina HDL cholesterolu o 11 % (prospěšný cholesterol).

Má antioxidační účinky

Antioxidant je dneska už jako zaklínadlo, a jakmile nějaká potravina dostane tuhle nálepku, je o ni hned zájem. Avokádo můžeme antioxidantem nazvat taky, a to hned ze dvou důvodů. Jednak obsahuje antioxidační látky a jednak pomáhá jiným antioxidantům, aby v těle blahodárně působily. Navíc avokádo obsahuje lutein a zeaxantin – dvě látky, které pomáhají se zdravím očí, například snižují riziko výskytu šedého zákalu a makulární degenerace (jež se týká spíš starších osob).

Pomáhá bojovat proti rakovině

Avokádo obsahuje kyselinu listovou a bylo prokázáno, že právě její nedostatek vede u žen k vyššímu riziku vzniku rakoviny prsu. Její dostatečné přísun může být i prevencí vzniku rakoviny žaludku, slinivky nebo tlustého střeva.

Kromě toho dokážou látky obsažené v avokádu zmírňovat potíže plynoucí z vedlejších účinků chemoterapie.

Už brzy prozradíme, jak s avokádem naložit a jak si ho nejlíp vychutnat!

Máš ráda avokádo, nebo patříš k jeho odpůrcům? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články