Jíš zdravě, ale nehubneš? Víme, kde je zakopaný pes

Vážit by ses měla jednou týdně, ne častěji.
|
06. 05. 2019
|
Tedy ne, nevíme, kde je zakopaný pes. Můžeme ti ale poradit v případě, že jsi přešla na zdravý jídelníček, abys zhubla, ale výsledky se jaksi nedostavují – váha buď stagnuje, nebo v horším případě se ještě zvýšila. Možná jsi zapomněla na jednu důležitou věc.

Jíst zdravě je chvályhodné. Nasypat do sebe denně 500 g zeleniny, abys měla dostatek vlákniny, místo bílých rohlíků přejít na žitný chlebík a mléčnou čokoládu vyměnit za jablko nebo banán, to je dobrý start. Možná jsi ale sílu zdravého jídla trochu přecenila a zapomněla při tom na to, že bys pro hubnutí měla mít vyšší výdej energie než příjem, a pokud chceš váhu jen udržovat, měl by být výdej a příjem dlouhodobě stejný.

Dvě kouzelná slůvka – kalorický deficit

Nikdy nebudeš hubnout, když budeš mít dlouhodobě vyšší příjem energie, než kolik jí vydáš. Proto můžou sportovci a těžce manuálně pracující jíst víc než „kancelářské krysy“. I když přejdeš na zdravou stravu, musíš myslet na to, kolik toho jíš.

Nejde totiž sníst hromady zdravého a prospěšného jídla a myslet si, že tukové zásoby budou mizet. Vůbec ne, zvlášť pokud zvolíš přemíru sacharidů, byť zdravých. Tuků musíš mít dostatek, ale ani jejich přebytek není tak úplně žádoucí – zvlášť když kvůli nim přešvihneš ideální energetický příjem.

bigstock-vanilla-yoghurt-with-raspberri-250804177.jpg

Zdravá strava ti dodá energii i správné živiny.
Je důležité, co jíš. Pokud ale nechceš přibírat, mysli na to, kolik toho jíš.

Ve finále je to totiž úplně jedno, jestli se naboucháš knedlíky, nebo bramborami, pokud si dáš knedlíky dva a brambor sníš půl kila na posezení.

Jak zjistím ideální příjem?

Pokud sis právě položila tuhle otázku, která z předchozích řádků logicky vyplynula, určitě tě potěší, že i na to máme odpověď. Existují i složité vzorce, jednoduše to ale můžeš nechat na některých speciálních aplikacích jak na webu, tak v mobilu. V úvahu se v nich bere výška, váha, věk, četnost a délka fyzických aktivit a další aspekty.

Potom si můžeš nechat spočítat i to, kolik potřebuješ bílkovin (pozor, jejich nedostatek zpomaluje hubnutí!), tuků a sacharidů. Když si budeš pár dní zapisovat do aplikace, co jíš a kolik toho jíš, brzy v tom získáš cvik a nebudeš si muset cokoli vážit. Bude to jednoduché, jen to chce počáteční investici – času a nervů.

Když budeš dodržovat podmínky pro kalorický deficit, zhubneš. Je to prostě jednoduchá logika. Máš zkušenosti s některou šikovnou aplikací, která v tomhle pomáhá? Dej nám vědět do diskuze pod článkem!

Související články