Trápí tě nespavost? Víme, jak s ní zatočit!

Nespavost není každý problém se spánkem.
20. 03. 2017
|
Je známá věc, že spánkem strávíme až třetinu života a že ho k životu potřebujeme stejně jako jídlo, pití a vzduch. O to méně bychom měli bagatelizovat potíže s usínáním, s nekvalitou spánku a vůbec s nespavostí. Jak tenhle problém řešit?

Nespavost není každý problém s usnutím nebo příliš brzké probuzení. To, že se ti pár dní nedaří pořádně se vyspat, může mít docela objektivní příčinu – stres z práce nebo osobního života, nemoc, očekávání problémů. Nespavost (taky známá jako insomnie) je ale regulérní porucha spánku, při níž má člověk potíže s usínáním, s brzkým probouzením a s přerušovaným spánkem, po němž se rozhodně necítí nijak zvlášť odpočatě. Insomnie může být krátkodobá, občasná, ale i chronická – ta pak trvá déle než 6 měsíců a může člověka doprovázet hodně, hodně dlouho.

Hitparádu příčin vede stres a nemoc

Příčiny nespavosti jsou různé. Odborníci je dělí na vnější a vnitřní. K vnějším se řadí stres, nepohodlí, hluk, tikání hodin, teplo nebo zima. K vnitřním příčinám patří tělesné a duševní obtíže – nejrůznější bolesti, onemocnění způsobující kašel či dušnost, arytmii a jiné srdeční choroby, deprese nebo úzkosti. Pokud je těmto aspektům člověk často nebo dlouhodobě vystavován, nenechají na sebe poruchy spánku v čele s nespavostí čekat.

Přečti si také: Prospi se ke zdraví, kráse i úspěchu! Do růžova!

Pořádně zatočit se spánkem dokáže i pití energetických nápojů a kávy, a to nejen večer, ale i během celého dne. To samé platí i o alkoholu – zatímco někomu se po něm dobře spí, jiného nabudí a neusne, ani kdyby se sebevíc snažil. Nespavost může způsobit i užívání některých léků.

Stres vede hitparádu příčin nespavosti.
bigstockphoto.com
Někdo potřebuje při stresu víc spát, jiný nemůže usnout. Ani jedno není příjemné.

Prevence je vždycky lepší. I v tomhle případě

Bude to asi znít banálně, ale nejlepším preventivním opatřením je spánková hygiena. Ta spočívá v několika bodech:

  • ve vyřešení potíží, které ti „nedají spát“,
  • ve výběru vhodného místa pro spaní, vyhovující postel a matrace,
  • v eliminaci rušivých hluků a třeba i světla z ulice.

Spánková hygiena znamená mimo jiné vytvoření vyhovujícího místa pro spánek. Nikdo už ti ale neřekne, jak se vypořádat s prvním bodem. Kdyby šly tyhle problémy vyřešit, asi už bys je dávno vyřešila.

Co tě čeká, když musí dojít na léčbu?

Pokud si s nespavostí neporadíš sama a dlouhodobě tě trápí, takže se cítíš hodně unaveně a obecně ti to pořádně komplikuje život, musí přijít léčba. Kromě spánkové hygieny platí také zákaz spaní během dne, uléhání do postele příliš časně a zákaz konzumace alkoholu, kávy, energy drinků, slazených limonád a džusů. Sport je super, aby se tělo vyčerpalo, ale aktivita by měla skončit aspoň 5 hodin před spánkem.

Pokud tahle opatření nepomohou, přijdou na řadu léky – hypnotika a anxiolytika. Ty druhé jsou léky na úzkost. Ty samozřejmě doktoři předepisují lidem, u nichž se nespavost s úzkostmi pojí.

via GIPHY

Jak se nespavost odráží v životě?

Mnoha způsoby a nikdy to není příjemné. Kromě logické nadměrné únavy, jež tě může vyřadit z práce nebo osobních aktivit, patří do balíčku následků snížená schopnost soustředění a učení, nehody z nepozornosti (ty malé i ty větší, třeba na silnici). Strach z toho, že se opět pořádně nevyspíš, může nakonec skončit i úzkostmi.

Jaké jsou ještě poruchy spánku?

Nespavost, insomnie, není jedinou poruchou spánku. Do skupiny těchto potíží patří také třeba hypersomnie (nadměrná spavost), parasomnie (náměsíčnost, mluvení ze spánku, časté svalové křeče v nohách) nebo poruchy cirkadiánního cyklu (poruchy střídání spánku a bdění). Často se také vyskytuje posunutí usínání do brzkých ranních hodin a neschopnost vstát během dopoledne.

via GIPHY

Nemůžeš usnout? Zkus babské rady!

Než se rozeběhneš k doktorovi s tím, že sis diagnostikovala insomnii (to oni skutečně milují), vyzkoušej babské rady. Možná totiž tvoje problémy nejsou tak vážné, aby sis s nimi neporadila sama. Pokud ale máš dojem, že jsou, tak se k lékaři vydej. Mrkni ale taky, co by doporučily staré moudré babičky.

Bylinky: meduňka, třezalka, kozlík lékařský, mučenka opletní, heřmánek pravý – z těch lze udělat vlastní čaj nebo koupit nějaký pořádný přímo v lékárně. Další možností je tinktura a koupel.

Obklad: u dětí se doporučuje zabalit ho do prostěradla namočeného do studené vody. Třeba to zabere i na tebe.

Máš nějakou radu, jak usnout, když to nejde? Dej nám o tom vědět na Facebooku nebo na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články