Dýňová semínka: zásobárna prospěšných látek, kterou si zamiluješ

Dýňová semínka jsou skvělým zdrojem železa.
|
26. 05. 2020
|
Semínka se do zdravého jídelníčku neoddiskutovatelně hodí. Je jich spousta druhů, nabízejí různé chutě, dokonce se s nimi dá v kuchyni nečekaně kouzlit a nemusíš je chroupat jen tak, proto, abys je vůbec chroupala. Koukni!

Jednotlivé druhy semínek toho mají spoustu společného. Jsou například zdrojem kvalitních bílkovin a zdravých tuků, nabízejí konzumentům celou škálu vitamínů a minerálů a jsou zdrojem energie, který můžeš mít vždycky po ruce. Zatímco o slunečnicových semínkách jsme se rozepsaly před časem, tentokrát se zblízka podíváme na ta dýňová.

Na náladu, krev i únavu

Ta můžeme vyzdvihnout hlavně pro jejich vysoký obsah železa. Díky němu se zlepší kvalita tvé krve a taky si nebudeš připadat tolik unavená, jako když ti tenhle minerál chybí. Z dýňových semínek se snadno doplňují i vitamíny skupiny B – například B1,B2, B3 a B9. Od věci není ani obsažený L-tryptofan, který podporuje dobrou náladu.

Kromě toho měj na paměti, že díky fytosterolům dokážou snižovat hladinu cholesterolu v krvi a díky vyššímu obsahu zinku by zase semínka „měla být kámoš“ pro všechny, kteří trpí osteoporózou. Taky zabraňují vzniku ledvinových kamenů, efektivně působí vůči tasemnicím a parazitům a dospívající určitě potěší jejich blahodárný vliv na pleť, kterou sužuje akné.

bigstock-pumpkin-seeds-peeled-seeds-315080851.jpg

Dýňová semínka můžou sloužit pro výrobu dýňového oleje. Ten je pak dobrý například na potíže s prostatou.
bigstockphoto.com
Dýňová semínka, to jsou kvalitní bílkoviny a tuky. A k tomu spousta vitamínů a minerálů.

Nesmíme opomenout ani olej z dýňových semínek, který by si měli pravidelně dopřávat pánové se zvětšenou prostatou. Potíže s močením, které právě zvětšená prostata způsobuje, můžou být mírnější!

Do jogurtu k svačině i místo chipsů k televizi

Ale co tedy s nimi? Pokud ti dýňová semínka chutnají tak, jak jsou, klidně si přidávej do jogurtu a tvarohu nebo do salátů. Jestli to ale není úplně tvůj šálek kávy, můžeš zkusit třeba upražit s nejrůznějším kořením a pak je servírovat místo chipsů nebo je používat místo krutonů do polévky. Možná tě překvapí, že se semínka dají upravit a konzumovat i na sladko – třeba s cukrem, který necháš zkaramelizovat.

Kolik si jich dát?

Pozor, stejně jako ostatní semínka, i ta dýňová jsou pořádně kalorická. Proto s nimi v jídelníčku zacházej opatrně. Ve 100 g semínek se ukrývá 2 450 kJ. Najdeš v nich 21 g bílkovin, 20 g sacharidů (z toho 2,6 g cukrů) a 52 g tuků (z toho 4,5 g nasycených mastných kyselin). Maximální denní dávku můžeš odměřit jako půlku šálku.

Máš ráda dýňová semínka? Jak si je dopřáváš? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články