Terapie křikem: skvělý způsob, jak upustit páru a zbavit se stresu

Shutterstock
|
22. 12. 2022
|
Naštval tě šéf, uvízla jsi v koloně a doma jsi šlápla na kostičku lega? Uf! Nedus v sobě negativní pocity. Jednoduše vezmi polštář a vykřič se z nich.

Terapie křikem jako léčba traumatu z dětství

Terapii křikem vyvinul doktor Arthur Janov už v 60. letech minulého století. Základní myšlenku téhle terapie založil na tom, že křik pomůže uvolnit potlačované trauma z dětství. Věřil, že hlasité řvaní lidem pomůže s traumatickým zážitkem pracovat a vyrovnat se s ním.

V té době to byla naprosto revoluční myšlenka, díky které se terapie křikem těšila veliké popularitě. Oblíbená byla i u známých osobností, jako byl například John Lennon nebo Yoko Ono.

Od té doby už ale pár let uběhlo a dnešní psychologové a terapeuti o pozitivních dopadech téhle metody spíš pochybují. Podle odborníků nemůže sloužit jako plnohodnotná terapie. Nenech se ale zmýlit, neznamená to, že by „vykřičení se“ nemělo žádné účinky.

Křičet můžeš i radostí

Křik máme většinou spojený s nějakou negativní emocí, nejčastěji vztekem nebo frustrací. Ale podle vědců křik spouští 6 různých emocí. Jsou to vztek, strach, bolest, smutek a další dvě jsou při extrémní radosti nebo intenzivním potěšení. Jak vidíš, křik nemá jen negativní spouštěče. Schválně si vzpomeň na koncert svého oblíbeného interpreta. Na ten dav jásajících fanoušků, kteří doslova řvou nadšením. Tento křik podporuje sociální vazby a přirozeně sbližuje.

shutterstock_2107355351.jpg

Emoce musí na povrch. Její hromadění uvnitř není nejzdravější.
Shutterstock
Radost, úspěch... Jejich prožitek křikem podpoříš, tak se tomu nebraň!

Proč si zařvat ještě dneska

Jestliže si pěkně od plic zakřičíš, uvolníš agresi a nahromaděné emoce hněvu nebo strachu. Taky rozproudíš zatuhlou energii, čímž se ti výrazně uleví. Skvělé na křičení je, že je zdarma a může ho praktikovat úplně každý. Zároveň do jisté míry slouží jako prevence kardiovaskulárních nemocí a depresí.

Víš třeba, proč tenisté na kurtu před odpalem křičí? Aby zvýšili intenzitu, s jakou míček odrazí. V jiném průzkumu zas vědci zjistili, že bojoví umělci mají o 7 % silnější stisk, když používají bojový pokřik. Terapie křikem pomohla i americkému rapperovi Kanyemu Westovi, kterému dle jeho slov umožnila uvolnit potlačované emoce.

Po pořádném křiku přichází velká úleva, tělesné uvolnění a někdy taky zvýšená motivace a odhodlání ke změnám. A podle čínské medicíny má křik pozitivní vliv na plíce a játra.

Nedráždi křikem prudérní sousedy, najdi si klidné místo o samotě

Během křiku ze sebe dostaneš všechen zármutek, smutek i stres, prostě všechno, co bys v sobě jinak dusila. Jak jistě tušíš, v paneláku, kde jsou skoro papírové stěny, to asi nebude nejlepší nápad. Proto vybírej místo, kde budeš sama. Může to být v autě, ve sprše, v přírodě, kde široko daleko nikdo není, nebo vezmi polštář a vykřič se do něj. A jak často křičet? Vždycky, když to potřebuješ.

Křik je fajn, ale problémy za tebe nevyřeší

Občas se ze všeho vyřvat ti sice uleví od psychického tlaku a stresu, ale problémy to za tebe nevyřeší. Pokud tě něco dlouhodobě trápí, promysli kroky ke změně nebo se poraď s odborníky. Psychologové taky doporučují uvolňovat emoce i pomocí relaxačních technik, jako je například meditace. Vyzkoušej to na sobě a najdi si svoji účinnou terapii pro psychické zdraví.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články