Co jíst při střevní chřipce? S nevítanou návštěvou pomůže pečivo nebo banán

Bigstockphoto
|
19. 06. 2022
|
Střevní chřipka potrápí občas každého. Stačí si špatně umýt ruce, přijít do kontaktu s někým, kdo už ji má, sníst něco zkaženého a už v tom lítáme.

Tenhle nevítaný host je pořádně otravný. Člověk v lepším případě neustále běhá na toaletu, v tom horším jde všechno nejen spodem, ale i vrchem. Neudržet v sobě ani tekutiny, to už je pak stav na pováženou, protože hrozí dehydratace.

Jak se střevní chřipka projevuje? Nejčastěji těmihle nepříjemnostmi:

  • křeče v břiše, nadýmání
  • průjem
  • nevolnost, nechutenství a zvracení
  • žízeň
  • horečka
  • bolesti hlavy, svalů a kloubů

První instancí je samozřejmě pokus s aktivním uhlím a dalšími medikamenty, které občas pomůžou zastavit nebo utlumit aspoň ten nejhorší průjem. Pokud je ale problém vážnější, nezbavíš se ho během chvilky.

bigstock-abdominal-pain-in-woman-with-s-391397006.jpg

Střevní chřipka trvá 1–7 dní.
Bigstockphoto
Stačí sníst něco zkaženého nebo se napít kontaminované vody a křeče v břiše napoví, že bude zle.

Střevní chřipka obvykle trvá 1–7 dnů, a pokud tě trápí déle, neváhej a kontaktuj svého praktika. Stejně tak se neboj při naprosté dehydrataci volat záchranku, tam už jednoduše končí všechna legrace. Nebudeš první.

U střevní chřipky je důležitý pitný režim, protože při každé stolici ztrácíš vodu. Klidně můžeš vypít i jednou tolik tekutin co v běžné dny. Ideální je přidat i rehydratační roztok. Pij jen vodu nebo minerálku – ačkoli odborníci moc nefandí bublinkám, na rozbouřený žaludek je mnohem příjemnější jemně perlivá minerálka než obyčejná „kohoutkovice“, která může spíš nepříjemně tlačit. A zapomeň na kávu a jiné nápoje s kofeinem!

Co jíst při střevní chřipce?

Teď už ale k tomu, co při střevní chřipce jíst. První den, kdy se průjem nebo zvracení (případně obojí) objeví, se neboj nasadit půst. Pokud tě vyloženě netrápí nechutenství a máš hlad, vyber si z následujícího menu:

  • suché bílé pečivo nebo suchary
  • banány
  • dušená mrkev
  • domácí pyré z jablek nebo broskví
  • zeleninový vývar s vaječným bílkem

Další den, pokud ti bude líp, můžeš opatrně přidat libovou šunku nebo vařené drůbeží maso (ne smažené!), vařené brambory nebo rýži, pak i zakysané mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, jako je kefír nebo sýr cottage. Hlavně ale jez opravdu pomalu a pořádně kousej. Nacpat hromadu jídla, byť dietního, do prázdného žaludku, by ti mohlo ještě pěkně uškodit.

Rozhodně vynech těžká, tučná, smažená jídla, mléko, smetanu a mléčné výrobky s laktózou, dráždivá koření (třeba pepř a chilli), máslo a oleje. Neprospějí ti ani sladkosti.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

Související články