Mýty o hubnutí, kterým možná věříš i ty

Shutterstock
|
09. 10. 2022
|
Hubnutí jde někomu tak nějak bez problémů, pro jiné je to naprostá raketová věda. Pokud patříš k těm, kteří se neustále snaží shodit přebytečná kila, tohle bys měla vědět.

Máš pocit, že nabereš tři kila, jen co projdeš kolem cukrárny? A nesnášíš všechny ty hubené ženštiny, které se po ulici i lesem pohybují jako víly? Nejsi v tom sama. Hubnutí je pro jednoho jednoduché, pro jiného složité a pracné. Ovlivňují ho geny, ale nejde to na ně stoprocentně svádět, tělesná konstituce, míra každodenního stresu a další věci, které neovlivníš tak, jak by sis nejspíš přála.

A jaké jsou tedy ty nejrozšířenější mýty, které kolem hubnutí stále panují?

#1 Sacharidy jsou zlo!

Takhle: všechno, s čím se to přehání je zlo, ať už jde o jogurt, bůček, ovoce, nebo cokoli. Když budeš jíst moc sacharidů, budou se ti v podobě tuku ukládat. O tom žádná. Když jich ale nebudeš jíst víc, než tvoje tělo denně spotřebuje, nic se nestane. Naopak budeš mít energii, nebudeš si připadat jako vyždímaná v supervýkonné pračce a celkově ti bude fajn.

Mysli ale na to, aby to byly složené sacharidy, třeba z pečiva, rýže, kvalitních těstovin, ovesných vloček a dalších dobrot.

#2 Když jím zdravě, musím zhubnout

Tenhle mýtus se neuvěřitelně drží. Avokádo, ovesné vločky, banány, rýže… Představ si všechny zdravé věci ze svého jídelníčku. Jestli chceš zhubnout, i u nich si musíš hlídat množství. Protože jestli chceš hubnout, platí jednoduché pravidlo kalorického deficitu – musíš přijmout míň energie, než jí vydáš.

Avokádo je totiž například pořádně tučné, banány jsou nabušené cukry, rýže zase sacharidy a tak by se dalo pokračovat do aleluja.

#3 Při dietě musím hladovět

Při dietě musíš udržovat kalorický deficit, o tom není sporu. To ale neznamená, že by ses měla trápit hlady. Když si správně sestavíš jídelníček (nebo to svěříš odborníkovi), hlad mít nebudeš.

Budeš mít totiž dostatek bílkovin, které nejenže ochrání tvou svalovou hmotu, ale hlavně tě zasytí. Když si dáš k obědu plátek kuřecího masa s rýží a náloží zeleniny, hlad jen tak nedostaneš. Jen ovládnout ty chutě a nesáhnout po koblížku!

#4 Čím víc se při sportu potím, tím víc hubnu

Říká se, že když se potíš, znamená to, že tvoje tukové buňky pláčou. No možná. Spíš se ale pocením ochlazuješ a odvodňuješ – proto se zaměř na to, abys poctivě pila vodu, neslazené minerálky a čaje.

Pro fyzické aktivity platí, že pro hubnutí by ses měla držet v aerobní zóně. V té se sice zahřeješ, ale fakt z tebe nemusejí téct litry potu.

shutterstock_744334297.jpg

Chůze je pro hubnutí perfektní. Nemusíš zvedat těžké váhy v posilovně.
Shutterstock
Vydej se 3x týdně na 45–60 minut na procházku. Výsledky tě pořádně namotivují!

#5 Číslo na váze je nejdůležitější

Ani to není pravda. Jasně že je to důležité, ale mnohem důležitější jsou míry a poměr tuku k celkové hmotnosti. Pokud se tedy vážíš, dělej to na chytré váze a sleduj úbytek tuku. Pravidelně (třeba 1x za týden nebo za 14 dní) se změř přes boky, stehna, pas, prsa a ruce a kochej se tím, jak se ti daří.

#6 Nesmím jíst po páté/sedmé hodině

Pokud chceš držet přerušovaný půst, pak je na tom něco pravdy. Pokud o to nemáš nejmenší zájem, jez si klidně, kdy chceš. Poslední jídlo bys ale podle odborníků měla zbaštit 3–4 hodiny před usnutím. Jen tak bude moct tělo pořádně regenerovat a nebude se zatěžovat zpracováváním jídla.

#7 Musím jíst 5x denně

Až si spočítáš, kolik kalorií můžeš denně přijmout, je jen na tobě, jestli je spořádáš najednou (tomu se říká OMAD dieta, ale nedoporučujeme ji), nebo si je rozdělíš na pětkrát. Jez tak, jak ti to vyhovuje. Někomu může dělat dobře jídlo 3x denně, jinému 4x denně. Vždycky ti to ale musí vycházet co do kalorií.

#8 Cvičit stačí, na jídle tolik nesejde

Kdyby mělo něco platit, tak jedině opak. Říká se totiž, že ze 70 % záleží na množství a skladbě jídla. Zbylých 30 % úspěchu při hubnutí zajišťuje fyzická aktivita. Teoreticky se můžeš obejít i bez ní, ale bylo by to zatraceně těžké, protože při pohybu spaluješ kalorie, zvyšuješ kalorický deficit a zrychluješ metabolismus ještě na další hodiny po sportu.

Co z toho plyne? Hodina běhání neznamená, že si můžeš v klidu poručit svíčkovou se šesti, půllitr piva, dortíček a kafíčko se šlehačkou.

#9 Čím míň budu jíst, tím líp

To taky neplatí. Jíst bys měla opravdu přiměřeně podle toho, co si vypočítáš na speciální kalkulačce nebo co ti spočítá odborník. Nemusí to být na gramy přesně, ale minimálně by ses měla k těmhle hodnotám přibližovat.

Tělo totiž něco ke správnému fungování potřebuje, a když mu to nedáš, začne protestovat. Bude mít pocit, že mu hrozí nouze, a tak se tukových zásob v žádném případě nebude chtít vzdát.

#10 S dia potravinami zhubnu

Ani omylem. Vůbec se netrap dia potravinami, které jsou mnohdy až nechutné. Můžou mít stejné množství kalorií jako běžné potraviny, jen v nich není tolik sacharidů, aby po konzumaci nedocházelo k takovým výkyvům v hladině cukru v krvi. Proto ale můžou mít víc tuků a obsahovat sladidla, která ti neudělají moc dobře. A klidně to může z nějakého důvodu být i fruktóza, se kterou by se to nemělo přehánět.

Kterému mýtu jsi věřila ty?

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

Související články