Cítíš se pod psa? Zařaď do jídelníčku přírodní antidepresiva

Bigstockphoto
|
20. 11. 2021
|
Občas prostě na každého z nás padne „depka“, ze které je těžké se vymanit. Až budeš v koncích, zkus na zlepšení nálady některou z těchhle potravin.

Než skočíš do odhalování tajů přírodní medicíny, měla bys vědět jednu věc: není depka jako deprese. Depku má čas od času každý – skleslost, únava, apatie... no, však to znáš! Oproti tomu je klinická deprese vážným onemocněním, které vyžaduje odborný přístup a medikaci. Takže jestli ti přijde, že se dlouhodobě nedokážeš z ničeho nadchnout, ztrácíš kontakt s realitou, nemůžeš se soustředit, špatně spíš a v neposlední řadě máš vtíravý pocit, že nic nemá smysl, neztrácej čas a vyhledej odbornou pomoc.

Bazalka

Docela běžná přísada na pizze, ne? Napadlo by tě ale uvařit z ní čaj? Silice, esenciální oleje obsažené v rostlinách, patří k nejúčinnějším látkám působícím na nervovou soustavu. Pomáhají proti bolesti hlavy, stresu, únavě i úzkosti. Jestli toužíš po zásobárně bazalky, můžeš si ji sama doma vypěstovat!

bigstock-aromatic-herbs-in-mortar-bowl-248550544.jpg

Bazalka je vynikající na pizze, ale pomáhá i jako čaj.
Bigstockphoto
Bylinky dokážou divy s tělem i duší.

Čočka

S žádnou luštěninou nemůžeš šlápnout vedle – všechny totiž vlídně působí na hladinu serotoninu, tzv. hormonu štěstí. Nejvíc to ale vyhraješ s čočkou, která navíc obsahuje hodně kyseliny listové. Ta umožňuje metabolismu využívat kromě serotoninu ještě dva hormony odpovědné za dobrou náladu, a to dopamin a noradrenalin.

Banán

Oblíbené žluté ovoce není pouze zdrojem rychlé energie. Má vysoký obsah aminokyseliny jménem tryptofan, kterou tvé tělo přetvoří na serotonin. A jak už víš – serotonin je přece hormon štěstí! Kromě toho banány redukují symptomy PMS, protože řídí krevní cukr a snižují napětí. Jen o důvod víc, nevynechat je ze svého jídelníčku!

Omega-3 mastné kyseliny

Podle výzkumů ti proti depresi pomůže každodenní dávka omega-3 mastných kyselin, které mohou zmírnit dokonce i příznaky bipolární afektivní poruchy. Tyhle zdravé tuky totiž regulují tok hormonů a jiných látek, které mají vliv na naši náladu. Proto sáhni po rybách, různých semenech, rostlinných olejích, ořeších nebo kapslích s kyselinami.

Ořechy

Kromě omega-3 mastných kyselin v sobě mají ořechy taky dost vitamínů skupiny B, kyseliny listové nebo různých minerálů. Třeba zinku, který je esenciální pro lidskou psychiku. Až se budeš večer dívat na film, vezmi si k němu místo chipsů třeba kešu.

Borůvky

Chmury ti zaženou i borůvky, přední antidepresivum mezi bobulovitým ovocem. Díky vysoké hladině antioxidantů zbaví tvé tělo volných radikálů a ochrání tě před depresí nebo špatnou náladou. Mimoto jsou bohaté na vitamín C, který působí proti stresu.

bigstock-fresh-blueberries-heap-in-cera-232412629.jpg

Borůvky se mimo jiné hodí i do diety!
Bigstockphoto
Borůvky jsou nabité antioxidanty a dalšími prospěšnými látkami.

Listová zelenina

Už několikrát zmiňovaná kyselina listová, která dává v těle průchod hormonům štěstí, se hojně vyskytuje v listové zelenině. Tak šup do ledničky a schroupat nějaký ten salát nebo špenát!

Klíčová je pravidelnost!

Nezapomínej, že nic se nestane zničehonic. Pokud chceš vidět nějaké výsledky, budeš muset být – jako u všeho – konzistentní. Zároveň ale nepropadni prvotnímu nadšení, aby ses „nepředávkovala“; i blahodárné potraviny můžou mít v nadměrné míře nežádoucí účinky. Ale o tom zase jindy.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4, zdroj 5, zdroj 6, zdroj 7

Související články