Nízký a vysoký tlak – jak se s ním vyrovnat? Poradíme!

Vysoký a nízký tlak jsou docela běžné zdravotní komplikace.
23. 01. 2017
|
Krevní tlak dokáže pěkně potrápit. Problém, který často není vidět, může mít nepříjemné následky. Proč někdo trpí vysokým a někdo nízkým tlakem? A jak si od téhle záludnosti ulevit? Dozvíš se v následujících řádcích.

Krevní tlak je tlak, kterým krev působí na stěny cév, jimiž prochází. Jiná je jeho hodnota v různých částech krevního řečiště, proto jednotně měříme tlak v tepnách. Dvě hodnoty, které si u doktora při měření poslechneš, vypovídají o tlaku v závislosti na momentální činnosti srdce. Docela běžné je i „vylétnutí tlaku“ ve stresu, při sportu, při rozčilení.

via GIPHY

Zatímco norma krevního tlaku se je 120/80 plus mínus drobný výkyv, velmi častým problémem je v dnešní společnosti vysoký tlak, tedy tlak 140/90 a vyšší, objevuje se i nízký tlak, tedy tlak 90/60 a nižší. Obě vychýlení mají nějakou příčinu a hlavně citelné důsledky.

Mohlo by tě zajímat: Migréna – když tě trápí něco víc než jen bolest hlavy

Vysoký tlak: jeden ze strašáků moderní doby

Jestli se dnes a denně něco skloňuje, tak je to obezita, cukrovka a vysoký tlak. A tuhle trojici nezmiňujeme jen tak náhodou. Krevní tlak je sice z 50 % dědičný, takže jestli máte v rodině vysoký tlak, zřejmě se budeš muset hodně snažit, aby ses vyhnula komplikacím s ním spojeným. Z dalších 50 % ho můžeš ovlivnit.

Co vysoký tlak způsobuje? Třeba ona zmíněná obezita (i nadváha), s tím související nevhodný jídelníček, nedostatek pohybu, nadměrná konzumace alkoholu, soli a kávy i další věci. Jeho projevy zůstávají dlouho neodhaleny, může jít o časté bolesti hlavy, únavu nebo potíže se spánkem – uznáš jistě sama, že laik jenom těžko odhadne, že na vině je právě krevní tlak.

Co pomáhá:

  • správně sestavený jídelníček (s větším podílem ryb, zeleniny, ovoce apod.)
  • pravidelný pohyb
  • dostatek odpočinku
  • v případě nutnosti léčba

Že s vysokým krevním tlakem nejsou žerty, dokládají jeho projevy – poškození orgánů, srdeční selhání, ohrožení činnosti ledvin, rychlejší průběh aterosklerózy a další. Na to, že o vysokém tlaku dlouho nemusíme vědět, jsou možné následky docela děsivé.

Nízký tlak: nepříjemná komplikace, kterou neřešíme

Zvlášť u žen do 30 let se vyskytuje nízký tlak, což není nemoc, jen odchylka od normy. Zřídka může jít o náznak, že je v těle něco v nepořádku (například cukrovka), nebo o těhotenství. Aby se vše vyrovnalo, mnohdy stačí upravit jídelníček, přidat trochu soli a víc pít.

via GIPHY

Nízký tlak se projevuje pocitem na omdlení, závratěmi a fyzickou slabostí. Typické je motání hlavy při prudkém pohybu vzhůru (třeba když sedíš a stoupneš si). Přitom stačí jenom změna počasí a „je vymalováno“.

A co tohle? 5 rad, jak se ubránit chřipce (nejen) během epidemie

Co pomáhá:

  • konzumace česneku
  • konzumace vína (1 dcl a bude lépe)
  • konzumace slabé kávy (aby nedošlo k „vylétnutí“ a následnému poklesu ještě níž, než tlak byl)
  • dostatek vitamínu C
  • sednout si a dát nohy do výšky, případně si dřepnout nebo stát, překřížit nohy a hodně se předklonit
  • výjimečně léky

Žádná legrace s tlakem není. Dávej si na něj pozor, drž se zdravého jídelníčku, dopřej si dostatek pohybu a odpočinku, čímž eliminuješ rizika vysokého tlaku. Ten je nebezpečnější. Při nízkém tlaku se vyvaruj prudkých pohybů, mysli na přísun vitamínu C a vyzkoušej třeba kompresní punčochy, které v tomto případě ulevují od potíží.

Máš s vysokým, nízkým nebo kolísavým tlakem zkušenosti? Napiš nám svoje triky na Facebooku nebo Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články