Proč jíst rybíz: superpotravina z našich zahrad tě nenechá onemocnět

Rybíz je plný vitamínů a minerálů.
|
16. 06. 2020
|
Tohle ovoce roste na českých zahradách snad tak jako žádné jiné. Červený, černý a bílý rybíz se sice možná rychle přejí, protože je poměrně kyselý, rozhodně ho ale nezatracuj, protože na zdraví má naprosto blahodárné účinky.

Odrůd rybízu je hodně, ale u nás se spokojujeme s dělením na červený, černý a bílý. Každému se daří v trošku jiných podmínkách a hlavně poznáme rozdíl v chuti. Zatímco ten červený je nejkyselejší, bílý je mnohem sladší a černý pak jakbysmet. Zároveň ten černý obsahuje větší koncentraci všech vitamínů a minerálů.

Rybíz, ať už jakýkoli, je vitamíny a minerály nabitý, proto s ním udržuj čilý kontakt, a pokud ho máš v létě hodně, neboj se ho dát do mrazáku na podzim a zimu, kdy je každý vitamín potřeba. Víš třeba, že když si dáš denně 40 kuliček rybízu, pokryješ si denní doporučenou dávku vitamínu C?

bigstock-black-currant-background-of-b-219636097.jpg

Rybíz posiluje lidskou imunitu.
bigstockphoto.com
Černý rybíz je tím nejsladším a zároveň má největší koncentraci vitamínů a minerálů.

S čím vším ti rybíz pomůže?

  • Obecně si konzumací rybízu posilujeme imunitu. Té mimochodem můžeš pomoct i těmihle potravinami.
  • V rybízu se vyskytují karoteny, které se v těle mění na vitamín A. Ten chrání sliznice a stimuluje buněčný organismus.
  • Najdeš v něm i vitamíny skupiny B – B3 prospívá našim nervům, B5 zase vlasům, nehtům a kůži.
  • Díky flavonům je spolehlivým bojovníkem proti aterioskleróze.
  • Z minerálů můžeme zmínit hořčík, který pomáhá při migrénách a svalových křečích, draslík, mangan (důležitý pro zdravé srdce) a železo.
  • Rybíz má antioxidační schopnosti jako kdejaká superpotravina. Pomáhá tak v boji proti volným radikálům v těle, které mu škodí.
  • Lidové léčitelství si rybíz chválí v případech nachlazení a zánětů v ústní dutině a v krku.
  • Pravidelná konzumace rybízu pomáhá proti šerosleposti.
  • Prospěje každému, koho trápí křečové žíly, hemoroidy, vysoký krevní tlak a otoky končetin. Za tím vším hledej rutin.
  • Šťáva z červeného rybízu zabraňuje infekci močových cest a zánětu ledvin.
  • Rybízu se nemusíš bát ani během diety. Není totiž nijak výrazně kalorický. Doporučená denní dávka je jeden šálek.
  • Rybíz taky obsahuje spoustu vlákniny, která pomůže střevům ke správné činnosti. Díky ní se taky nebudeš cítit stále hladová a pomůže ti při hubnutí. Zároveň snižuje hladinu HDL cholesterolu v krvi.

bigstock-baking-cup-and-a-little-wicker-245725987.jpg

Červený rybíz je skvělý i v koláčích a buchtách.
bigstockphoto.com
Z červeného rybízu si můžeš klidně udělat džem nebo pleťovou masku.

Jak využít rybíz v kuchyni?

Rybíz můžeš baštit samotný a hned, ale taky si z něj můžeš udělat sirup, udělat z něj džem, naložit ho na styl brusinek, použít ho na pečení (například tvarohový koláč s rybízem je neuvěřitelná mňamka!). Přidat si ho můžeš do jogurtu nebo tvarohu, případně do smoothie k jinému, sladšímu ovoci. A jak už bylo řečeno, to, co nesníš, můžeš dát do mrazáku.

Extra tip: udělej si pleťovou masku z rybízu!

Rybíz prospěje, když ho budeš konzumovat, ale můžeš ho užívat i zvnějšku. Připrav si třeba zklidňující masku, kterou oceníš po dni stráveném na sluníčku. Potřebovat budeš jen červený rybíz a bílý jogurt. Hrst rybízu rozmačkej, smíchej s troškou jogurtu a pak už jen aplikuj na obličej – vynech oblast očí! Po 20 minutách působení se opláchni.

Máš ráda rybíz? A jak s ním nejčastěji nakládáš? Inspiruj nás i ostatní v diskuzi pod článkem!

Související články