Zachutná a zasytí. Pórková polévka je na chladné dny ideální

Bigstockphoto
|
19. 02. 2022
|
Jestli miluješ polévky, pravděpodobně už jsi někdy pórkovou ochutnala. Co takhle připravit si ji doma a dát si pěkně do trumpety? Není to složité.

Pórek je taková jemnější cibule. Právě to na něm milujeme. Ať ho přidáš kamkoli, tam udělá parádu. Podle všeho si na něm pomlaskávali i staří Egypťané, Řekové a Římané. A to nejspíš ani netušili, jakou službu tím prokazují svému organismu.

Pórek pomáhá s tlakem, cholesterolem i trávením

Pórek je dobrým zdrojem minerálů, jako je mangan, železo, draslík, fosfor, hořčík a selen. K tomu obsahuje i vitamíny, hlavně A, B6, C a E. Nejvíc prospěšných látek se ukrývá v zelených listech, kterých se často bohužel spíš zbavujeme. Příště na to určitě mysli – dají se přidat do polévky nebo salátu i krátce zapéct s bramborami (ale opravdu jen krátce, aby se uchovala aspoň část vitamínů a minerálů). V pórku najdeš i dost vlákniny, která je důležitá pro správné zažívání 

Tenhle koktejl prospěšných látek znamená, že pórek:

  • čistí krev
  • povzbuzuje činnost svalů
  • pomáhá snižovat krevní tlak
  • je prevencí onemocnění srdce (například mozkové příhody)
  • podporuje trávení a chuť k jídlu
  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu

Dobrou zprávou je, že díky své poměrně nízké energetické hodnotě se hodí do dietních jídelníčků.

bigstock-potato-leek-soup-in-a-white-ce-351010253.jpg

Polévky v zimním období příjemně zahřejí.
Bigstockphoto
Pórkovou polévku podávej s krutony nebo ji posyp parmazánem.

Pórková polévka: recept i pro ty největší mlsouny

Pórek můžeš v polévce přiznat, nebo ho rozmixovat a vytvořit uspokojivě hladkou polévku, která zahřeje a vmžiku zasytí.

Co potřebuješ: velký pórek, 2 lžíce másla, litr zeleninového vývaru, 3 středně velké brambory, 200 ml 33% smetany ke šlehání, špetku muškátového květu, sůl a pepř

Jak na to?

  • Pórek nakrájej na kolečka a brambory na kostičky.
  • V hrnci rozpusť máslo. Na něj pak přidej bílou část pórku a nech ji změknout (ale ne zhnědnout).
  • Zalij ji zeleninovým vývarem, přidej zelenou část pórku, nakrájené brambory a muškátový květ.
  • Směs vař 20 minut, aby brambory změkly.
  • Pak přilij smetanu a všechno rozmixuj. Doba mixování záleží na tobě, jak hladkou polévku chceš mít.
  • Nakonec ještě dobrotu osol a opepři.

Náš tip: Při servírování můžeš do polévky přidat krutony z housky nebo chleba, případně ji lehce posypat parmazánem.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články