Proč jíst mozzarellu: ideální sýr při hubnutí i do zdravého jídelníčku

Mozzarella u Čechů moc oblíbená není, zato se ale hodí do zdravého jídelníčku, a to i při hubnutí.
|
17. 04. 2019
|
Ať už chceš obohatit svůj jídelníček jen tak, nebo zkoumáš, co je dobré pro hubnutí a co ne, určitě tvůj zrak dřív nebo později padne na mozzarellu. Měkký sýr italského původu zaujme už svým oválným tvarem. A když je kvalitní, tak i chutí.

Bohužel ne všechno, co se u nás dá jako mozzarella koupit, tak skutečně chutná. Mnohdy totiž spíš než sýr připomíná recyklované PET lahve. Není ale třeba klesat na mysli, dá se sehnat kvalitní a opravdu chuťově dobrá. Kvalitnější je vyrobena z buvolího mléka, najdeme ale i levnější alternativu z mléka kravského.

Proč se na mozzarellu zaměřit?

Mozzarella se vyrábí z tzv. točeného tvarohu. Do mléka se dává iniciační kultura a syřidlo, aby došlo k jeho sražení, vzniklý tvaroh se pak krájí na kousky a nechává se usadit. Poté se ještě vytáhne ze syrovátky a míchá se ve vroucí vodě, dokud nezíská svou finální strukturu. Nakonec ji ještě výrobci rozkrájejí, zformují do oválů a přidají do slaného nálevu.

Mimochodem – legenda praví, že mozzarella vznikla omylem (jak jinak), když se jednomu nešikovnému neapolskému výrobci sýra dostala hrouda tvarohu do vědra s horkou vodou.

bigstock-200786371.jpg

Mozzarella je asi jediný mléčný výrobek, u kterého se doporučuje brát radši light verzi.
Mozzarellu si můžeš dopřát na víc způsobů než jen s rajčaty a bazalkou.

Mozzarella je vhodná do zdravého stravování, a to i při hubnutí. Pochopitelně jí nesmíš sníst hodně, vždycky mysli na svůj denní energetický příjem a výdej. Ve 125 g, což je jedno balení, se ukrývá 1 591 kJ, 26 g bílkovin, 3 g sacharidů a 29 g tuků. Mozzarella je pravděpodobně jediným mléčným výrobkem, u kterého se i výživoví poradci přimlouvají za light verzi. Ta je totiž stejně nabitá bílkovinami, ale tuků i energie má polovinu. Jak ale bylo řečeno, záleží na tvém celkovém příjmu energie a jednotlivých makroživin během dne.

Mozzarella je nezrající měkký sýr a pro výživu je vhodná i z toho důvodu, že obsahuje dost vody, a tím pádem nižší podíl soli a fosforu. Přitom se z ní dá načerpat hodně vápníku – 100 g mozzarelly pokryje asi 80 % denní potřeby vápníku.

Jak si mozzarellu naservírovat? Nejen jako Caprese

Mozzarella se dá v kuchyni využít na víc způsobů než jen jako součást salátu Caprese, který kromě sýra obsahuje ještě plátky rajčat, lístky bazalky, olivový olej a sůl. Vynikající je například zapečená s lilkem, nastrouhaná na těstoviny nebo může tvořit součást smetanové omáčky na těstoviny nebo k masu. Samotnou mozzarellu můžeš přikrájet na oblíbenou omeletu nebo ji prostě přidej do klasického zeleninového salátu. Však ty už přijdeš na to, kde ti zachutná nejvíc.

Máš ráda mozzarellu? Jak si ji servíruješ a proč sis ji oblíbila? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články