Thajská masáž: vydej se na cestu k harmonii těla i duše

Shutterstock
|
01. 12. 2022
|
Thajská masáž není jen o masírování svalů. Jde o propracovanou a jedinečnou metodu, která v sobě snoubí prvky akupresury a jógy. Typické je množství protahovacích prvků, a pokud pozoruješ masáž z dálky, můžeš mít pocit, že jde vlastně spíše o meditaci.

Jak vypadá tradiční thajská masáž

Tradiční thajská masáž, označována jako nuad, má své původy v duchovní tradici a jejím cílem je léčit člověka fyzicky, emocionálně i duchovně. Thajská masáž vznikla v Indii a navazuje na zkušenosti staré víc než 2 500 let. Při thajské masáži se užívá pasivní strečink a jemný tlak směřující ke zvýšení pružnosti, zmírnění napětí svalů, kloubů a k nastolení rovnováhy celého těla.

Masér používá při masáži nejen dlaně a prsty, ale taky předloktí, lokty, chodidla nebo kolena. Postupně tak zbavuje tělo napětí, aby mohlo dojít k harmonickému souladu všech jeho částí.  Jde o hluboce energizující a relaxační masáž. Výsledkem je pocit naprostého uvolnění a lehkosti.

Jak to funguje?

Teoretickým základem thajské masáže je učení o neviditelných čarách energií (zen), které procházejí celým lidským tělem. Thajská masáž si vybrala čáry, na nichž leží důležité akupresurní body. Tyto čáry se nazývají dráhami. Udává se, že jich je přes 72 000 a označují se jako sen.

Z téhle záplavy vybrala thajská masáž 10 senů, na které se primárně zaměřuje. Cíleným působením na tyto body dochází k ovlivnění a rozproudění toku energie v těle. Akupresurní body se nacházejí asi 2 centimetry pod pokožkou. Ovlivnění drah masážemi uvolňuje blokády, podporuje narušený tok energie a přispívá k dobrému zdravotnímu stavu.

Čím se liší od běžných masáží?

Tradiční thajská masáž působí už na první pohled jinak, než bychom si možná představily. Když pozoruješ dobrého praktika thajské masáže v praxi, můžeš získat dojem, že jde vlastně o meditaci, ne tolik o samotnou masáž. Všimneš si velké soustředěnosti maséra, pomyslné síly a dokonalého sladění pohybů. Přes intenzitu a práci s hlubokými strukturami není masáž vyčerpávající pro maséra ani pro masírovaného.

Thajské masáže mají mnoho variant – mohou být například olejové nebo reflexní, ale hlavní bod a zásadní rozdíl, je společný všem jejím druhům. Zatímco u evropských masáží jsme zvyklé na masírování nahého těla, thajská masáž se často provádí v oblečení.

Původně se praktikovala v budhistických chrámech, a proto musel být pacient zcela zahalen. V našich podmínkách se doporučuje přijít na masáž ve volném příjemném oblečení. Thajská masáž se odehrává na měkké podložce přímo na podlaze. Pro velké protažení, ke kterému při masáží dochází, není možné použít klasické masážní lehátko.

shutterstock_1035202288.jpg

Nevíš, jestli ti thajská masáž prospěje? Poraď se se svým praktikem.
Shutterstock
Thajská masáž stojí za vyzkoušení, pokud nepatříš do skupiny osob, pro které je nevhodná.

Jóga pro líné

Má-li být thajská masáž účinná, měla by trvat 2–3 hodiny. To je podle odborníků ideální doba, aby se prvky mohly zopakovat. Úplným minimem je hodina. Proto se také thajským masážím někdy přezdívá jóga pro líné.  Thajská masáž trvá sice déle, než jsme zvyklé, ale je příjemná a hlavně zaručeně pomůže.

Alternativou může být hodinová masáž nohou, která taky přináší blahodárný účinek a pocit uvolnění. Pro dosažení maximálního efektu je dobré masáž opakovat v pravidelných intervalech, které si domluvíš se svým masérem.

S čím ti masáž může pomoci? Tady je pár bodů:

  • bolesti zad a svalstva
  • stres, nemožnost účinného odpočinku, vysoké pracovní tempo nebo osobní zátěž
  • fyzická námaha (hlavně u aktivních sportovců)
  • regenerace, rehabilitace
  • psychosomatická onemocnění

Pozitivní přínos thajské masáže

Thajská masáž přináší pozitivní účinky hned v několika oblastech. Kromě okamžité úlevy dokáže zmírnit působení stresu, zlepšit krevní oběh, očistit tělo od toxinů a jiných škodlivin, posílit nervovou soustavu a revitalizovat energii. Celkově přispěje k harmonizaci těla.

Bolí thajská masáž?

Pokud tě bude thajská masáž bolet, znamená to, že ve tvém těle něco není v pořádku. Může jít o blok v některé oblasti nebo natažený sval. V takovém případě napravování ucítíš. To je ale pro tebe dobře, protože to znamená, že se svaly uvolňují. Pokud jdeš na masáž z čistě relaxačního důvodu a žádné zdravotní potíže nemáš, ani masáž tě pravděpodobně bolet nebude.

Pro koho a kdy je masáž nevhodná?

  • při akutním onemocnění či poúrazových svalech
  • v těhotenství a šestinedělí
  • při menstruaci
  • při vysokém krevním tlaku a srdečních onemocněních
  • pro pacienty léčící se s osteoporózou a křečovými žílami
  • pro pacienty s lupénkou
  • v případě onemocnění cév, žilní trombózy a aterosklerózy

Pár dobrých tipů závěrem

Po masáži je důležité dbát na zvýšený přísun tekutin. Doporučuje se také spíše po zbytek dne zachovat klidový režim. Co se týče stravy, odborníci radí začít s konzumací nejdříve dvě hodiny po masáži a jíst výhradně lehkou stravu. V den masáže se pokud možno nesprchuj.

Pokud trpíš bolestmi pohybového aparátu, poraď se před masáží se svým lékařem. Eliminuješ tím riziko špatné diagnostiky. Páteř tě může bolet z mnoha různých příčin (odvápnění kostí, zhoršená funkce některých orgánů a další legrácky), a tak by ti nevhodně indikovaná masáž mohla způsobit komplikace, o které nestojíš.

Maséra si vyber na základě doporučení blízkých nebo kladných recenzí na internetu. Rozhodně by hlavním kritériem neměla být nízká cena. Jde přece o něco tak vzácného, jako je tvoje tělo! Tak jako ve všech oborech, i tady najdeš profesionály na slovo vzaté, ale taky rádoby odborníky, kteří mají jen minimum znalostí a zkušeností.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

Související články