Chia semínka: pomůžou s pamětí a uděláš z nich bezva puding

Chia semínka pomáhají s krevním tlakem i cukrem.
|
23. 08. 2020
|
Chia semínka se u nás těší opravdu velké oblibě a i výživoví poradci a fitness trenéři je rádi doporučují do zdravého jídelníčku. Dokážou mimo jiné navodit pocit sytosti a baštit je můžou třeba i diabetici a lidé s celiakií.

Chia semínka jsou semena šalvěje hispánské, která má svůj přirozený domov v oblasti Střední Ameriky, v horských oblastech. Za výborný zdroj energie a zdraví prospěšnou potravinu je považovali Mayové a Aztékové. My už dneska máme spoustu možností, jak si je dát, rozhodně není třeba sypat si je do pusy, jak to možná chodilo právě v minulosti.

Proč si pravidelně dopřát dávku chia semínek?

Jsou malé a nenápadné, ale opravdu prospěšné, a to hned z několika důvodů. Získáš z nich kvalitní bílkoviny, sacharidy, omega-3 nenasycené mastné kyseliny, antioxidanty, vlákninu a z minerálů vápník.

Zajímavou vlastností chia semínek je to, že dokážou vstřebat i 10x víc vody, než sama váží. Díky tomu jsou perfektním zdrojem vody třeba pro sportovce nebo osoby, které těžce fyzicky pracují. V kombinaci s obsahem vlákniny jsou bezva pomocníkem pro všechny, kteří se snaží zhubnout, protože v žaludku zaberou víc místa a vyvolají pocit sytosti. Navíc takhle nabobtnalá semínka snižují hladinu cukru v krvi.

Vláknina sama o sobě se taky stará o správné zažívání. Obecně jí máme ve stravě nedostatek a chia semínka jsou jedním ze způsobů, jak ji načerpat.

Díky omega-3 nenasyceným mastným kyselinám zase podpoříš kondici svého srdce, cév a nervů, imunitu i činnost mozku, hlavně pak paměť a soustředění. Poděkuje ti i pokožka a kosti. Pravidelnou konzumací můžeš bojovat i proti hrozbě vysokého krevního tlaku. Blahodárný vliv mají chia semínka i na vývoj nervové soustavy plodu během prvních měsíců těhotenství.

bigstock-chia-seed-pudding-with-berries-310187143.jpg

Chia semínka se dají přidat třeba i do salátů nebo k müsli.
bigstockphoto.com
Puding z chia semínek připravíš jednoduše a můžeš si ho dát s jakýmkoli ovocem.

Pozor! Pokud máš potíže se spánkem, nekonzumuj semínka na noc. Sama o sobě mají povzbuzující účinky.

Jak chia semínka jíst? 3 recepty, které bys měla vyzkoušet

Chia semínka samotná nejsou nic moc, proto jsme pro tebe vybraly tři recepty. Vyzkoušej přímo je nebo se inspiruj!

Chia puding

Co potřebuješ: 3 lžíce chia semínek, hrnek mléka (živočišného nebo alternativního), vanilku, sladidlo a ovoce na ozdobení podle tvých preferencí

Jak na to?

  • Všechno dohromady smíchej.
  • Směs nech přes noc odležet v lednici.
  • Před konzumací ji znovu promíchej.
  • Dozdob ovocem a dej si do nosu!

Palačinky s chia semínky

Co potřebuješ: chia semínka, 400 g mouky (obyčejné nebo alternativní), 50 g másla, 3 vejce, 250 g mléka, sladilo podle preferencí a chuti a špetku soli

Jak na to?

  • Vytvoř si těsto ze všeho kromě semínek.
  • Rozpal si olej na pánvičce, hoď na ni semínka a pak přilij těsto.
  • Opakuj, dokud budeš mít těsto.
  • Nakonec si palačinku připrav, jak jsi zvyklá – třeba s ovocem a tvarohem nebo s džemem a šlehačkou.

Hruškové smoothie s chia semínky

Co potřebuješ: 100 g hroznového vína, 2 hrušky, lžičku medu (nebo jiného sladidla), lžíci chia semínek, 200 ml vody, šťávu z celého citrónu

Jak na to?

  • Hrušky zbav jádřince a nakrájej je na malé kousky.
  • Pak k nim přidej zbylé ingredience a rozmixuj je do konzistence nápoje.
  • Před konzumací ještě ochutnej, případně přidej sladidlo nebo vodu.
  • Ovoce samozřejmě můžeš variovat, jak budeš chtít.

Máš ráda chia semínka, nebo se jim obloukem vyhýbáš? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Tagy: 
Související články