A pod ní svítí velký oranžový štítek. „Skvěle, pořídím ji před Vánoci za super cenu,“ pomyslíš si. A pak tu cenu uvidíš. „Krásných“ 139,90 korun za kus těsta s mandlí. V akci! To jako vážně?
Kus těsta za ranec peněz
Vánočka je naše tradice. Není to exotické ovoce z druhého konce světa, které muselo letět přes oceány. Není to luxusní delikatesa s plátky zlata. Je to obyčejné pečivo, které se u nás peče roky. A přesto se najednou prodává za cenu, kterou bys možná čekala u kaviáru nebo dubajské čokolády.
Řetězce dobře vědí, že o Vánocích lidi nakupují bez rozmyslu. A tak existuje jednoduchý recept. Nastavit vysokou základní cenu, přidat výrazný štítek se slovem sleva a snažit se prodat kus těsta za astronomickou částku. Ale fakt je někdo ochotný tuhle cenu akceptovat?
Přistoupíme na hru velkých řetězců?
Opravdu dá někdo téměř sto čtyřicet korun za kus těsta? Za něco, co si může doma upéct s polovičními náklady? Přistoupíme na hru prodejců, kteří testují, kam až můžou zajít a co všechno si nechá český zákazník líbit?
Možná je proto nejvyšší čas začít se víc ptát. Jestli vánočka opravdu musí stát tolik. Jestli je morální prodávat kus těsta za tuhle částku. A ještě lákat nakupující na „akční“ nabídku. A jestli jsme se náhodou nestali rukojmími obchodníků, kteří prodávají výrazně dráž všechno, co má spojitost s Vánoci.
img_0701.jpeg

A pak přijde padesátiprocentní sleva
Většina zákazníků, které jsme u pultíků s předraženými vánočkami potkali, jen nevěřícně kroutila hlavou. Vánočku si prohlédli, potěžkali a poté ji znovu vrátili do regálu. Podobně jako my si i řada dalších nakupujících „akční“ štítek fotila a klepala si u toho na čelo nebo regál s předraženými vánočkami s ironickým úsměvem přešla.
Tak nějak asi tušíme, že na Štědrý den půjde tenhle artikl do 50% slevy a ti, kteří se obrní pevnými nervy a vyrazí na nákup v dopoledních hodinách, budou mít to „štěstí“ a týden starou vánočku koupí ne za sto čtyřicet, ale za „pouhých“ sedmdesát korun.
Možná není od věci se v tomhle předvánočním období zastavit, nenechat se vtáhnout do hry obchodníků a připomenout si, že Vánoce nestojí na drahé vánočce, ale na lidech kolem nás. A že není potřeba platit přemrštěné částky za něco, co nenahradí čas strávený s rodinou, opravdovou pohodu a chvíle, které mají skutečnou hodnotu.
Autorský text











