Co musíš vědět, než poprvé vyrazíš na jógu

Zdroj: 
Bigstock.com
23. 09. 2016
|
Už ti nejspíš došlo, že jóga není jen tak nějaké meditativní šolíchání se srandovními názvy pozic. Stát se jogínkou neznamená vyšvihnout se do stojky na hlavě a cvaknout si super fotku na Instagram. Nejenom že si pořádně protáhneš a posílíš tělo, možná si taky uklidíš v hlavě. Než se ale vydáš na svou první lekci, měla bys vědět pár věcí.

Ačkoli jóga zažívá na Západě svou novou renesanci, odehrává se převážně ve fitcentrech a speciálních studiích. Její původ je ale filozofický. Naším hlavním cílem má být podle této starodindické filozofie osvobození od hmotné existence. Nepleťme si ale jógu s náboženstvím - o bohy a božstvo tu rozhodně nejde. Cvičení má harmonizovat duši a tělo. A proto je dost možné, že se na hodině jógy setkáte s hlubokou relaxací, vizualizací energie nebo třeba se zmínkami o čakrách. Pokud vám tyto termíny nic neříkají, prostě je přejděte a soustřeďte se plně na své tělo. Ostatně jóga učí také vědomé přítomnosti v okamžiku, být tady a teď. V naší době digitální je to velmi aktuální téma.

Nádech, výdech, jóga

Na první hodinu nechoď s plným žaludkem. Je dost možné, že by se ti při některé pozici (asáně) mohlo udělat špatně. Hodinku před lekcí vynech svačinky. Stejně tak se neprolévej litry tekutin, počítej prostě s tím, že se můžeš každou chvílí ocitnout hlavou dolů. Jóga končí a začíná u správného dýchání. Věnuj pozornost tomu, co lektor nebo lektorka vysvětlují a mysli v každé poloze na prodýchávání. Jedině tak se posuneš od začátečníka k pokročilému.

Ahimsa - naprosto zásadní princip pro každou polohu. V překladu ze sanskrtu znamená nenásilí a daly by se o něm napsat knihy. Pro praktické cvičení však znamená jediné - nepáchej sama na sobě násilí. Nesnaž se za každou cenu dostat do cílové polohy. Jednak jóga není závod, a pak by sis mohla taky pořádně ublížit. V každé poloze bys měla být pevná a provádět ji jen do bodu, do kterého je ti ještě příjemná. Vždycky je lepší se o krok vrátit, než si si natáhnout sval a několik týdnů pak vynechat. Poslouchej své tělo a uvědom si, že se do asán budeš posouvat milimetr po milimetru. Každý máme navíc jiné dispozice, takže se nemůžeš srovnávat s ostatními.

Neboj se zklidnění

Neboj se udělat si pauzu a zklidnit se například v pozici dítěte. Ty sama znáš své tělo nejlépe a obzvlášť u začátečníků je lepší jít na věc pomaleji. Zkušený lektor to pochopí. A nebude se zlobit, pokud se zeptáš znovu a znovu. Správně stát, dýchat a myslet na přítomný okamžik není nic, co by se člověk naučil přes noc. A pokud ti poloha nevyhovuje, zeptej se učitele nebo učitelky na modifikaci, která je jednodušší a skrze kterou se dostaneš do cílové pozice. Stejně tak není nutné cvičit úplně každý den. Dej svým svalům a šlachám prostor pro vzpamatování se.


Čas od času se krom asány zkus soustředit na svá ramena nebo čelisti, pravděpodobně zjistíš, že jsi křečovitě stažená. Zkus se uvolnit a zaměřit se jenom na tu skupinu svalů, které právě procvičuješ. K uvolnění pomůže i několik dalších drobností. Pokud se ti nechce tahat s vlastní jogamatkou, přines si ručník, který přehodíš přes podložku, kterou má k dispozici studio. Nebudeš tak muset sdílet stejný povrch s lidmi z předchozích lekcí. Jóga se cvičí bez ponožek. Většímu sebevědomí neuškodí pedikúra. A i když se ti závěrečná relaxační poloha šavásana zdá jako mrhání časem, zkus se do ní ponořit. Možná je to jediná chvíle, kdy si za celý týden skutečně odpočineš. A pokud jsi orientovaná na výkon, ber v potaz, že právě šavásana je pro mnohé vůbec nejtěžší pozice, a proto je potřeba na ní pracovat.

Související články