Jak nebýt nervózní před zkouškou? Dýchej a pořádně spi!

Nervozita je velmi nepříjemná, ale dá se s ní bojovat.
|
25. 07. 2020
|
Máš z každé zkoušky příšerný strach? Nedivíme se, zkoušky nemá nikdo rád. Poradíme ti, jak o vlastní duševní pohodu pečovat ideálně během celého zkouškového a co dělat před samotnou zkouškou. Jdeme na to!

Pekelný měsíc, tak se mu často přezdívá. Zatímco někoho vyučující solí během semestru a závěrečná zkouška je pak procházka růžovou zahradou, jinde to bývá naopak. Výjimkou není ani situace, že se vyučující objeví párkrát za semestr, ale u zkoušky se tváří (a chová), jako by se do tebe snažil celou dobu nalít všechny vědomosti z oboru. Jak se s tím vypořádat?

Štěstí přeje připraveným

Samozřejmě – základ tkví v přípravě. Pokud jdeš na zkoušku s tím, že je to od slova „zkusit“, tak bys ani nervózní být neměla, protože jsi nestrávila celé dny učením. Buď to vyjde, nebo ne. „Právo“ být nervózní má člověk v tom případě, že se celé věci poctivě věnoval, připravil se, a přesto tuší, že to nebude úplně příjemný zážitek.

Na zkoušku se proto pořádně připrav. Už to z tebe setřese spoustu strachu. Pokud máš ke zkoušce tematické okruhy, projdi je všechny (znáš to, někdy vybírá vyučující od začátku, někdy od konce, někdy si vylosuješ něco zprostředka), ke každému se na 100 % nauč aspoň začátek. Zbytek z tebe totiž může vyučující snadno dostat dodatečnými otázkami. Stačí, když ti fakta zůstanou v paměti a trochu se jim pomůže ven.

Mozek potřebuje odpočívat

Není snad nic horšího, než když přes zkouškou nespíš – třeba i pár nocí. Abys do hlavy nasoukala vědomosti, potřebuje si mozek přes noc odpočinout. Aspoň 6 hodin (každou noc, ne 6 hodin týdně). Abys mu trochu pomohla, můžeš si před spaním dát meduňkový nebo třezalkový čaj. Pokud máš po ruce prášky na spaní, nebraň se jim, ale nepřežeň to s nimi.

bigstock-pensive-young-woman-with-mobil-120161627.jpg

Zkoušky jsou nepříjemné, ale k životu patří.
bigstockphoto.com
Zůstala jsi sama na chodbě? Dýchej a klidně se protáhni jako na základce na tělocviku!

Zkouška je za chvíli. Co teď?

Den D se blíží, nebo je dokonce už tady. Srdce ti buší až v krku, žaludek se ti svírá a co chvíli letíš na záchod. Stává se, že i pilný student ze sebe před zkoušejícím nedokáže vysoukat dostatečné množství informací, a tak odchází s neúspěchem. Přece si to nenecháš zazdít nervozitou? Když už půjde do tuhého, prostě na sebe buď přísná a přikaž si „zklidni se!“.

Dýchej

Čekáš na chodbě, až na tebe přijde řada? Soustřeď se na svůj dech. Je to jednoduché, ale opravdu to pomáhá. Když budeš záměrně dýchat pomalu, klidně a do břicha, mozek si to přeloží jako signál, že „všechno je v klidu“. Můžeš si položit ruku na břicho, abys cítila ten uklidňující pohyb.

Najez se

Rozhodně nechoď na zkoušku, ze které jsi nervózní, s prázdným žaludkem. Snadno by se mohlo stát, že sebou sekneš. A to nechceš. Pokud do sebe nemůžeš dostat normální snídani, dej si aspoň něco malého sladkého – zvýšení hladiny cukru v krvi pomůže. Co takhle aspoň kousek banánu? A po zkoušce už si s radostí dáš nějakou dobrotu k obědu.

Strach je horší než zkouška samotná

Je dokázáno, že to, čeho se bojíme, reálně není tak hrozné jako strach, který před tím kvůli tomu prožíváme. Proto se může stát, že z tebe nervozita opadne hned při vstupu do zkušební místnosti nebo při vylosování otázky. Mysli na to, že při zkoušce bude líp, ač to zní absurdně. Minimálně budeš vědět, na čem zhruba tak jsi.

Vizualizace pomáhá

Představuj si, jak přijdeš na zkoušku, posadíš se, dostaneš otázku, odpovíš, dostaneš známku a radostně vypluješ zase zpátky na chodbu. Vizualizace je mocný přítel a je skvělé si ji osvojit. Hodí se i v životě po škole (jestli na něj věříš).

Zázračný kofein

Kofein zná a požívá drtivá většina vysokoškoláků. Každý ale musí vychytat, jaké množství mu vyhovuje. On má totiž povzbuzující účinky, jen dokud ho v těle není moc. Pak působí opačně. Dej si proto při učení i před samotnou zkouškou kafe nebo jiný kofeinový nápoj (nebo tabletu s čistým kofeinem). Smysly se zbystří, mozek pojede na plné obrátky.

bigstock-coffee-grinder-with-coffee-bea-289638697.jpg

Káva, čaj nebo čistý kofein. To všechno může pomoct.
bigstockphoto.com
Kofein je bezva, ale pozor, abys to s ním nepřehnala. Utlumil by tě, nebo by ti bylo špatně.

Zapomeň na alkohol

Dát si před zkouškou něco na kuráž? Absolutně vyloučeno! To poslední, co potřebuješ, je zrychlení srdečního tepu a pocit ještě většího tepla, než jaké ti bude samo o sobě. Vsadíme se taky, že kdyby z tebe zkoušející ucítil alkohol, buď by tě upozornil (a tobě by bylo nadmíru trapně), nebo by tě bez okolků vyhodil.

Dej si na sobě záležet

Sebevědomí si můžeš v den zkoušky nahnat i tím, že si dáš záležet na svém vzhledu. Nesmí být tedy provokativní, to vyučující příliš neocení. Ale decentně se namalovat, upravit si vlasy, vzít si něco pěkného na sebe, v čem se budeš cítit dobře… Hned to bude mnohem lepší i s nervozitou.

Spolehni se na stres

Zatímco stres rozhodně nepomáhá, když se učíš, pomůže ti při vybavování nabytých vědomostí. Funguje to tak, odzkoušeno generacemi studentů a vědecky podloženo. Takže – učit se v klidu, na zkoušce se nebát stresu.

Já chci domů!

Jistě, kdo by se nechtěl přemístit z chodby před zkušební místností třeba domů na gauč k televizi? Uklidňovat se můžeš jednoduše třeba den před zkouškou tím, že „zítra touhle dobou už to budeš mít za sebou“. Před každou státnicí (nebo třeba před zkouškou v autoškole) se ti to bude hodit. Postupně se dostaneš do fáze, kdy ti bude jedno, jak to dopadne, hlavně abys to už měla za sebou. Ten úlevný pocit, když to dopadne dobře, je pak k nezaplacení.

Zkoušky k životu patří

Zkoušky jsou přirozenou součástí života, ať už jde o ty ve škole, nebo v jiných oblastech života. Důležité je udržet se aspoň trochu v klidu a nenechat se paralyzovat nervozitou. Ničemu to nepomůže, naopak.

Máš nějaký svůj ověřený způsob, jak zmírnit nervozitu před zkouškou a případně během ní? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články