Přírodní stimulanty, které tě nakopnou: zkus červenou řepu nebo ořechy

Shutterstock
|
04. 01. 2023
|
Předvánoční stres, hoňka, střídání teplot, nápor na imunitu a z toho všeho taky zvýšená únava. Zaměř se na přírodní stimulanty, které ti dobijí baterky!

A to nejen v hektickém čase kolem Vánoc, ale kdykoliv to budeš potřebovat. Ať bude jaro, léto, svátek, pátek, nebo lichý týden v říjnu, po těchto přírodních pokladech ti bude jó hej. Nejlepší na tom všem je, že tyhle zázraky nemusíš pracně shánět po všech čertech. Jsou absolutně dostupné a dostaneš se k nim téměř v každé prodejně nebo v internetových obchodech.

Cesmína paraguayská

Tyhle listy se sice tváří veletajemně, ale v západním světě jsou už desítky let známy jako čaj yerba maté. Kolébkou tohoto stromu je jihoamerický kontinent, ale dnes jej najdeme spíše v tropických částech Afriky.

Cesmína paraguayská je vyhledávaná především díky svým stimulačním účinkům, které si na triko připisuje obsažený kofein, ale parádně posiluje třeba i imunitu. Přirovnat ji můžeme k zelenému čaji a jde o jeden z nejzdravějších stimulantů vůbec.

shutterstock_1919125913.jpg

Tenhle nápoj tě probere, i kdybys usínala ve stoje.
Shutterstock
Yerba maté, to je sázka na jistotu.

Ašvaganda

Indická rostlinka, která má své nezastupitelné místo v ajurvédské medicíně. Pokud už kolem tvých slechů někdy proletěl indický ženšen, pak šlo právě o ašvagandu. Ta je velmi oblíbená nejen mezi sportovci, ale taky mezi línějšími smrtelníky, kteří se čas od času potřebují udržet vzhůru.

Byť má i pozitivní dopady na kvalitní spánek, současně doplňuje energii, pomáhá s koncentrací a posiluje soustředění ve vypjatých situacích.

Ořechy

Makadamové, pekanové, kešu, lískové, vlašské, mandle nebo pistácie. Všechny tyhle odrůdy ořechů tě vystřelí do bdělých výšin a potřebnou energií tě od hlavy k patě naplní z minuty na minutu. Prospěšné bílkoviny, které ořechy v nezanedbatelném množství obsahují, jsou jen dalším zdravotním plusem, který bude vždy ku prospěchu. Bílkoviny nám totiž obecně spíš chybí a ořechy jsou skvělým způsobem, jak doplnit nejen je, ale taky „šťávu“.

shutterstock_1253172025.jpg

Oříšky jsou zdravé, ale kalorické – proto se to s nimi nesmí přehánět.
Shutterstock
Ořechy ti dodají energii a ještě si pochutnáš!

Červená řepa

Když neochvějný energetický pilíř, pak rozhodně červená řepa. Najdeme v ní spoustu železa, sodík, hořčík i draslík. Pro nešťastníky trpící problémy se štítnou žlázou je pak řepa vhodná dvojnásobně, protože obsahuje jód. Ten je pro fungování štítné žlázy ohromně důležitý.

Tahle zelenina temně rudého odstínu posiluje srdce, pomáhá cévám, detoxikuje organismus, působí jako prevence proti některým druhům rakoviny a funguje mnohem rychleji a líp než kdejaký energiťák.

Gotukola

Bráhma neboli kosmické vědomí. Tak se říká srdcovité rostlince, které staří Indové přikládali mocný význam. Věřili, že přispívá k dlouhověkosti a citelně prý omlazuje ducha i tělo. Prokazatelně se může pochlubit antidepresivními a detoxikačními účinky, blahodárnými dopady na játra i ledviny. Jestliže se tak delší dobu pídíš po přírodním stimulantu, dej šanci gotukolu. Lidi, kteří s ní mají zkušenosti, si ji nemůžou vynachválit.

Nakopávací kočičí tipy závěrem

Pokud sis snad z naší nabídky nevybrala to pravé ořechové a stále máš pocit, že uvedené příklady superpotravin nejsou tím, po čem tvá znavená tělesná schránka v čase předvánočním prahne, máme pro tebe i pokračovací pestrou paletu jiných možností.

Co všechno z přírody ti s únavou ještě může pomoci?

Který přírodní stimulant je nejsympatičtější právě tobě? Po kterém sáhneš?

Autorka článku: Bára Klímová

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4, zdroj 5

Související články