Pečlivá kontrola před návštěvou
Ještě před tím, než se na své vysněné auto půjdeš podívat, prověř si prodejce a jeho hodnocení. Pokud se zajímáš o auto z bazaru, koukni na recenze vybraného podniku nebo vsaď na doporučení známých. Je taky důležité rozlišit, jestli je recenze pravá, nebo si ji prodejce napsal sám (vážně, i to se cekem často děje).
Pokud všechno vypadá věrohodně, vyžádej si VIN kód, abys prověřila, že auto není kradené, a zároveň se ujistila, že je pojištěné. Pokud je i podle VIN kódu všechno v pořádku, můžeš si domluvit osobní schůzku, na kterou se důkladně připrav.
Sleduj chování prodejce
Pokud se ve světě aut delší dobu nepohybuješ, vezmi si s sebou na schůzku zkušeného automechanika, který se v autech vyzná. Díky tomu se můžeš vyhnout nepříjemnostem spojeným se skrytými vadami.
Pokud je vystupování prodejce nejisté nebo arogantní, pravděpodobně tady nebude všechno v pořádku. Zapoj svůj šestý smysl a nenech se obalamutit sladkými řečičkami ani naučenými frázemi prodejců.
Teplá kapota značí možné problémy
Jakmile přijdeš k autu, jako první si zkus nenápadně sáhnout na bok v přední části u motoru nebo rovnou na kapotu. Pokud bude teplá, znamená to, že prodejce auto před tvým příjezdem nastartoval, a to proto, aby se neprojevily případné chyby, které by mohly ohrozit prodej vozu.
V této chvíli bys měla rozhodně zbystřit a sdělit tuhle informaci svému mechanikovi. Pokud bude motor studený, můžeš kontrolovat dál. Na exteriéru zkontroluj barvu a to, jestli mají jednotlivé kusy karoserie stejný odstín. Pokud ne, může (a nemusí) to značit poškozený nebo nově přelakovaný kus.
Koukni na ventily a výfuk
Před nastartováním vozu zkontroluj víčko nádobky s vodou. Pokud je na něm emulze, značí to fakt, že olej protéká do vody. Motor by měl být suchý bez viditelného oleje. Taky by měl naskočit napoprvé a měl by mít pravidelný chod. Pokud bude někde nepřirozeně klepat, může to opět značit problém.
Dost toho můžeš zjistit taky z výfuku. Pokud se z něj po nastartování line modrý kouř, nemusí správně těsnit ventily nebo se někam dostává olej, což může značit silné opotřebení motoru. U nafty naopak tohle opotřebení značí černý kouř.
bigstock-gorgeous-young-woman-choosing-423419015.jpg
Dál se s mechanikem podívejte, jestli všechny díly na autě lícují. Pokud je u jednoho světla mezera na tři prsty a u druhého bys ani vlásek neprotáhla, pravděpodobně to bude opět problém. Auto by totiž mohlo být bourané, a tudíž by v budoucnu nemuselo správně fungovat.
Chtěj to černé na bílém
Vyžádej si všechny dokumenty k autu a zkontroluj skutečný rok výroby i to, jestli vůz kupuješ se stejnými parametry, jaké jsou uvedené v technickém průkazu. Pak znovu zkontroluj VIN kód, který sama najdeš buď na motoru, za sklem, na podlaze v zavazadlovém prostoru nebo na krytu tlumiče. Koukni, zda není VINko přeraženo nebo nějak neodborně znehodnoceno.
Auto je taky důležité zkontrolovat zespodu. Domluvit se můžeš buď se svým mechanikem nebo zajít přímo do servisu, kde ti auto zvednou a zkontrolují. Zespodu je důležité zkontrolovat podvozek, jeho originalitu a souměrnost. Dál pak sváry, které by mohly naznačovat, že je auto „slepeno“ z více jiných aut.
U kol zkontroluj poškození, ale i to, jestli nehučí ložiska a jestli kolo není uvolněno na nápravě. U motoru se zaměř hlavně na olejovou vanu, u které by neměl olej nikde prosakovat. Samotná vana by taky neměla být svařovaná. Poslední kontrolu věnuj výfuku, který nesmí být nikde porušený.
Hurá za volant
Po přesunutí do interiéru se zaměř na stav sedaček a čalounění. Pokud má mít auto najeto málo, volant by rozhodně neměl být ohmataný a to samé platí taky pro řadicí páku, ruční brzdu a pedály. Máš překontrolováno? Hurá na testovací jízdu!
Během ní by v autě nemělo nic klepat, hučet ani pískat. Motor nesmí nečekaně ztrácet výkon a musí brzdit. Chod motoru by měl být taky plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Abys ho otestovala, je dobré zrychlit až do maximálních otáček.
Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit a teplota se musí držet v normálu.
Vybíráš auto s manuální převodovkou? Pak bys měla vědět, že rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima.
U automatické převodovky se při řazení nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů.
Jakmile získáš v autě jistotu, neboj se ho na rovince pořádně projet. Během jízdy dej na moment ruce z volantu. To abys viděla, jestli netáhne bez jeho zásahu do stran. Tento postup je dobré zkusit při zvyšování a snižování rychlosti, i při šlápnutí na brzdu. Pokud se ukáže, že automobil táhne do strany, na vině může být špatná geometrie vozu, ale i poškozené zavěšení.
Účinnost brzd ověříš při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány (nepleť si je ale s nástupem ABS) či vibrace, očekávej investici do opravy.
Velkolepé finále
Rozhodla ses dát tomuhle plechovému miláčkovi šanci? Prověř smlouvu o koupi vozu, nebo si ji rovnou vyžádej k domácímu pročtení. Pokud kupuješ starší vůz, požaduj speciální dokument, ve kterém budou vypsány stávající vady. V případě reklamace na ně totiž nemusí být brán zřetel, protože jsi o nich byla informována.
Vyžaduj i velký a malý technický průkaz, kupní smlouvu (pro každého je jedna) a plnou moc k přepisu vozidla, popřípadě s prodejcem rovnou zajdi na příslušný úřad a auto na místě přepište.
Pamatuj, že koupě vozidla rozhodně není žádná legrace a je důležité umět porovnat, jestli ti nedostatky, kterými auto případně trpí, nebudou v budoucnu překážet a ty budeš mít dost financí na jejich opravu.
Pamatuješ si ještě na svůj úplně první vůz? Jak se ti s ním jezdilo? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!