Alternativní sladidla: erythritol je neškodné požehnání bez kalorií

Erythritol je jedním z přírodních sladidel, kterých se nemusíme bát.
|
12. 08. 2020
|
Pokud máš ráda jakékoli sladké, ale odmítáš do sebe cpát spoustu cukru, pak už jsi možná slyšela o alternativních sladidlech. My bychom ti je rády postupně představily. Tentokrát se zaměříme na erythritol.

Stejně jako xylitol, o kterém už jsme psaly, je erythritol přírodní sladidlo a cukerný alkohol, tedy látka, jež se běžně vyskytuje například v ovoci, sýrech, vínu a houbách. Patří mezi sacharidy, ale v těle se na rozdíl od klasického cukru nevstřebává a neovlivňuje hladinu krevního cukru. Proto je perfektní nejen pro ty, kteří se snaží ubrat na kaloriích a cukru, ale i pro diabetiky. Jeho největším konkurentem je výše zmíněný xylitol, i ten ale za erythritolem podle odborníků lehce zaostává.

Stejně jako u jiných alternativních sladidel, i tady zůstává nespornou výhodou vysoká sladivost (asi 70 % sladivosti cukru), a přitom nižší kalorická hodnota, než jakou má klasický cukr – konkrétně nulová. Zároveň se erythritol pyšní i nulovým glykemickým indexem. A zmínit musíme taky pozitivní vliv na zdraví dutiny ústní.

bigstock-pound-cake-or-angel-food-cake-352866632.jpg

Erythritol má 70% sladivost v porovnání s cukrem.
bigstockphoto.com
Erythritol je bezva na pečení. Nikdo nepozná rozdíl!

Proč dát erythritolu šanci?

Pokud jsi náš článek o xylitolu četla, možná si vybavíš zmínku o jeho projímavých účincích. Ty se u erythritolu nevyskytují, pokud nepřesáhneš množství 50 g denně (některé zdroje dokonce zmiňují hranici 125 g). A spořádat za den takovou hromádku by nejspíš dalo zabrat i těm nejmlsnějším jazýčkům. U citlivějších osob může sice vyvolat pálení žáhy, nestává se to ale často.

Jak s erythritolem pracovat?

Erythritol můžeš, stejně jako xylitol, dávat všude tam, kam bys jinak dala cukr – třeba do nápojů nebo do dobrot při pečení. Tím zásadně snížíš jejich kalorickou hodnotu a sacharidovou nálož. Stačí erythritol v o něco větším množství než cukr, protože jak už bylo řečeno, má 70 % sladivost. Můžeš ale vyzkoušet dávkování 1:1, třeba tě uspokojí i to! Obecně je vhodná a doporučovaná dávka na jednu porci 10 g.

Používáš některé z alternativních sladidel? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem, které je tvé oblíbené!

Související články