V hlavní roli chřest: jsou z něj i božské muffiny

Bigstockphoto
|
17. 05. 2021
|
Chřest je jedním z nejhodnotnějších druhů jarní zeleniny s řadou pozitivních účinků na zdraví. Vyzkoušej tři zajímavé recepty právě z chřestu.

Sezóna chřestu už odstartovala a byla by škoda jí nevyužít! Vybrat si můžeš rovnou ze tří druhů této zeleniny – jemnější bílý, výrazný zelený nebo fialový chřest. A čím že je pro tělo prospěšný?

Chřest je nejcennější jarní zeleninou, díky které do sebe dostaneš dávku stopových prvků, jako je draslík, fosfor nebo zinek, a taky má blahodárné účinky na pokožku a látkovou výměnu. Se škodlivinami v těle se tak můžeš rozloučit, chřest je odplaví raz dva. Abys mohla naplno využít jeho výhod, máme pro tebe hned tři zajímavé recepty.

Chřestová polévka

Jestli máš ráda krémové polévky, ale klasiky typu dýňová nebo brokolicová tě už přestaly bavit, zkus tuhle jednoduchou chřestovou. Je nejen snadná, ale taky rychlá a hodí se i pro shazování přebytečných kil – jedna porce má totiž jen 141 kalorií!

bigstock-delicious-asparagus-soup-serve-375731158.jpg

Chřestová polévka je hotová za chvilku a její chuť tě překvapí!
Bigstockphoto
Chřestová polévka je bezva změnou v jídelníčku!

Co potřebuješ (6 porcí): 1 PL olivového oleje, 10 g másla, 1 malou bílou cibuli, 150 g zeleného chřestu (ale klidně i víc, jestli máš radši výraznější chuť), 700 ml zeleninového vývaru, sůl, pepř, špetku mletého muškátového oříšku (můžeš ale vynechat)

Jak na to?

  • V hrnci si rozehřej olivový olej spolu s máslem.
  • Přidej nadrobno nakrájenou cibuli a asi 5 minut opékej.
  • Odkroj z chřestu dřevnaté konce a nakrájej je na kousky (pár hlaviček si nech na ozdobu).
  • Osmahnutou cibulku zalij vývarem, přidej chřest a vař pod pokličkou asi 10-15 minut.
  • Po uplynutí doby zkontroluj, jestli je chřest dostatečně měkký (asi něco jako brambory). Pokud ne, nech ho vařit do změknutí. Pokud ano, odstav hrnec, přidej špetku muškátového oříšku a rozmixuj do hladka. Podle chuti přidej pepř a sůl.
  • Před podáváním si ještě opeč odložené hlavičky chřestu a hotovou polévku s nimi ozdob.

Chřestové muffiny

Muffiny nemusí být jen sladké a plné cukru a čokolády. Zkus si udělat zdravou alternativu naslano v podobě chřestových muffinů.

bigstock-129653303.jpg

Muffiny nemusí být jen sladké. Zkus třeba tyhle!
Bigstockphoto
Chřestové muffiny? Jasně! Jsou skvělé, jen je vyzkoušej.

Co potřebuješ (6 kusů): 200 g zeleného chřestu, 5 vajec, 100 g mozzarelly, 100 g krůtí šunky, 200 ml polotučného mléka, 170 g celozrnné špaldové mouky hladké, 20 g másla (na vymazání formy), sůl

Jak na to?

  • Předehřej si troubu na 170 °C.
  • V hrnci přiveď k varu 0,5 l vody. Očisti chřest a na 3 minuty ho ve vodě spař. Pak chřest vyndej a dej ho stranou.
  • Do větší mísy rozklepni všechna vejce, zalij mlékem, osol a metličkou vše rozšlehej.
  • K rozšlehaným vajíčkům přidej nakrájenou šunku, nastrouhanou mozzarellu a mouku. Jako poslední přidej asi na 1 cm nakrájené kousky chřestu.
  • Poté si máslem vymaž 6 formiček nebo plech na muffiny.
  • Těsto do formiček nebo na plech rovnoměrně rozděl a vlož do trouby.
  • Po 20-25 minutách muffiny zkontroluj. Pokud se na jejich povrchu začne tvořit zlatá krusta, máš hotovo.

Salát s chřestem a jogurtovým dresinkem

Pomalu se blížící léto si přímo volá po odlehčené stravě. Výbornou volbou jsou saláty, které tě v té správné kombinace dokonale zasytí. Vyzkoušej třeba salát s chřestem a jogurtovým dresinkem!

bigstock-fresh-vegetable-salad-with-avo-418037017.jpg

Chřest se hodí i do lehkého salátu.
Bigstockphoto
Až budeš chtít experimentovat se zeleninou, přidej si do salátu chřest.

Co potřebuješ (na 2 porce) na salát: 1 lžíci olivového oleje, 100 g zeleného chřestu, 100 g čerstvých špenátových listů, 60 g celozrnné rýže, ½ červené cibule, avokádo, 30 g dýňových semínek, 2 vejce; na dresink: 150 g bílého jogurtu, 1 lžíci šťávy z citronu, 1 lžičku medu, špetku soli

Jak na to?

  • Rýži propláchni, dej do hrnce s osolenou vodou a vař po dobu uvedenou na obalu (záleží na konkrétním druhu rýže, ale obecně se tato celozrnná vaří o něco déle než běžní bílá rýže).
  • Na pánvi rozehřej lžíci olivového oleje, přidej zelený chřest a špenátové listy a směs orestuj, trvá to asi 3 minuty.
  • Pak špenátové listy z pánve vyjmi a dej stranou. Chřest opékej ještě dalších 5 minut tak, aby byl měkký, ale zároveň ještě křupavý.
  • Nakrájej si na kolečka cibuli a vejce uvař natvrdo.
  • Teď si připrav dresink, stačí smíchat všechny ingredience na jeho přípravu.
  • Rýži, chřest a špenátové listy rozděl do dvou misek. Do každé z nich pak přidej cibuli, avokádo a vejce.
  • Nakonec zalij dresinkem, přidej dýňová semínka a můžeš podávat.

Vyzkoušíš některý z těchhle receptů? Dej nám pak vědět v diskuzi pod článkem, jaký byl výsledek!

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

Související články