Zázvor, kakao, semínka: projez se k příjemnému teplu!

Poctivé kakao je jedním ze způsobů, jak se příjemně zahřát.
17. 10. 2016
|
Je teprve podzim, ale ty se neustále třeseš zimou ve studené kanceláři nebo doma u televize? Nemůžeš se zahřát, i když se snažíš sebevíc? A co takhle se k příjemnému teplíčku projíst? Víme, jak na to!

Jen co vylezeš z postele, zmocní se tě zima. Ne třeba nijak velká, ale nepříjemná. Vytáhneš paty z domu a je ještě větší zima. V práci je zima, protože se nebude utrácet za topení víc, než se musí. Cestou z práce je ti taky zima a nakonec jsi ráda, když se zahřeješ večer pod peřinou. Víme, jak se téhle zdánlivě neřešitelné komplikace zbavit.

Možná je problém vážnější

To, že je ti neustále zima, možná můžeš vyřešit teplejším oblečením nebo jídlem (o tom za okamžik!), ale problém může být i jinde – zimomřivost trápí pacienty se štítnou žlázou, všechny, kteří mají citelný nedostatek železa a hořčíku, může za tím být i vyčerpání, infekce, až nezdravá štíhlost nebo třeba dlouhodobě nekvalitní spánek.

Nemalujme ale čerta na zeď. Víme, jak se příjemně zahřát během sychravého podzimu i nevlídné zimy. Zjisti to taky!

via GIPHY

Jin a jang vládne světu. A jídlu

Alespoň se v to pokus věřit teď, když jde o jídlo. V rámci tradiční čínské medicíny existuje totiž teorie o tom, že některé potraviny jsou nositelem energie jin, ty jsou chladící, a jang – ty jsou naopak zahřívací. Zatímco potraviny s jin energií nám chutnají spíše v létě a obecně v teplejších dnech, ty s energií jang uvítáme právě v tomto a v nadcházejícím období.

Co k čemu patří? Tady je alespoň základní výčet toho, čím se ochladíš a čím zahřeješ:

Potraviny jin, které chladí: mléko a mléčné výrobky, cukr, brambory, produkty z bílé mouky, ovocné a zeleninové šťávy, zelené a bylinkové čaje, hořčice, bílé víno, syrová zelenina a další.

Potraviny jang, které zahřívají: koření – čím ostřejší, tím lepší (chilli, kari, zázvor, skořice, pepř), křen, sýry, sušené ovoce, vařená nebo pečená zelenina, vejce, sůl, máslo, ořechy, maso, ryby, kakao, ovesná kaše, káva, černý a zázvorový čaj, rýže, sója, celozrnné potraviny, červené víno a další.

Neutrální potraviny: luštěniny, med, hovězí a telecí maso, mořské plody a další.

Zeleninové polévky jsou ideální pro zahřátí.
Vždycky vsaď na polévku. Zahřeje tě lépe než litr čaje. Pokud máš možnost zmizet z práce na oběd, jdi na ni!

Pozor, jsou pro tebe vhodné?

U zahřívacích potravin si musíš dávat pozor, pokud máš vyšší krevní tlak, býváš nervózní, máš sklony k migrénám, potíže s hyperaktivitou, nespavostí nebo nočním pocením. Také lidé s prodělanou mozkovou mrtvicí musí množství zahřívacích potravin v jídelníčku dobře hlídat.

Jaké potraviny jíš nejradši, když je ti zima, a na které naopak vůbec nemáš chuť? Poděl se o to s námi na Facebooku nebo na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články