Všechna „éčka“ nejsou špatná. Jak je rozpoznat?

Éčka se snadno skryjí v cukrovinkách.
|
30. 06. 2020
|
Jak se začne mluvit o éčkách, začne to šumět. Máme je obecně zafixované jako jedy, ale u mnoha z nich tomu tak není – vůbec nejsou nebezpečná. Jak je rozpoznat a proč se těm špatným důsledně vyhýbat?

Éčka jsou skoro všude, o tom nemůže být pochyb. Jejich úkolem je dobarvování léků, nápojů a mléčných výrobků, u instantních pokrmů zase zvýrazňují chuť a vůni. Některým potravinám prodlužují trvanlivost, v případě uzenin zabraňují rozvoji nebezpečného botulinu. Lentilky se díky nim lesknou a kečup je díky nim hustší. A tak bychom mohly pokračovat dál a dál. Pokud spoléháš na potraviny s nálepkou bio, možná tě překvapí, že i v nich se skrývá až 36 éček. Ale pozor, ne všechna éčka jsou škodlivá.

Umělá vs. přírodní éčka

Látky, které označujeme jako E (+ nějaké to číslo), jsou i přírodního původu a jsou zdravé. Najdeme je v ovoci a zelenině, vejcích nebo v mase. Často se takhle označuje vitamín B, C nebo E, případně přírodní barvivo, nekonfliktní konzervant, pektin, jablečná nebo citrónová kyselina či výtažek z řas.

bigstock-minced-beef-meat-and-ingredien-235317616.jpg

Potraviny, které nevypadají hezky, bychom si těžko kupovali.
bigstockphoto.com
Některá éčka ti můžou rozjet i migrénu!

Na druhou stranu jsou tu éčka, která jsou opravdu škodlivá a kterým by ses měla vyhýbat obloukem. Jde o E110, E132, E133, E250, E621, E951 a E952. Tahle éčka způsobují bolest hlavy nevolnosti a zvracení, halucinace, vyvolávají alergické reakce. A co hůř – mají karcinogenní účinky! Vyhnout by se jim měli všichni, extra pozor by si pak měly dávat těhotné ženy a alergici.

Proč se éčka vůbec používají a jak?

Za vším hledej peníze. Zářivější a lépe vypadající potraviny jsou pro kupující hodně přitažlivé. Takže proto. Tyhle látky ale taky stojí za trvanlivostí. Potraviny bez nich navíc nevypadají tak pěkně a bývají dražší.

Legislativa dneska už hlídá množství jednotlivých éček v potravinách, ale bohužel nehlídá jejich vzájemnou kombinaci. Jen těžko se tak dopátráme toho, kolik éček dohromady během jednoho dne zkonzumujeme.

Jejich dlouhodobá konzumace přitom může způsobovat pořádné nepříjemnosti – některá éčka stojí za vznikem hyperaktivity a podporují svou přítomností nesoustředěnost (E102, E104, E110, E122, E124 a E129). Pokud miluješ malinovku (nebo ji dopřáváš svému dítěti), měla bys vědět, že onu nádhernou zářivou barvu jí dodává E122 – barvivo vyráběné z uhelného dehtu. Dobrou chuť.

Vyhýbáš se éčkům jako čert kříži, nebo raději ani nezkoumáš, kolik jich kde je? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články