Jak vyzrát na premenstruační syndrom? Úleva je na obzoru

Bigstockphoto
|
15. 06. 2022
|
Každý měsíc máš dny, kdy jsi plačtivá a na každého vyletíš jak čertík z krabičky? Nejspíš trpíš premenstruačním syndromem. Jak proti němu bojovat?

Co je premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom, zkráceně PMS, je kombinace fyzických a psychických příznaků, které se u žen objevují pár dní před menstruací. Naštěstí obvykle samy vymizí se začátkem menstruačního krvácení. Moc dobře to znáš? Věř, že v tom nejsi sama. Tenhle syndrom trápí 50–70 % žen.

Nejčastější příznaky premenstruačního syndromu

Příznaky premenstruačního syndromu jsou fyzické a psychické.

K těm psychickým patří:

  • podrážděnost a výkyvy nálad
  • úzkost
  • plačtivost
  • vyčerpanost
  • porucha spánku
  • změna libida
  • zvýšená citlivost
  • nesoustředěnost

Fyzické jsou pak tyhle:

  • bolest hlavy
  • otoky kloubů
  • nadýmání
  • zadržování vody
  • mastná pleť
  • bolesti a křeče v podbřišku
  • bolesti zad
  • neovladatelná chuť na jídlo

Podle odborníků existuje mnohem víc premenstruačních příznaků rozmanitého charakteru, což je ale dáno tím, že neexistuje přesná diagnóza, která by pomohla líp odlišit PMS od normálního stavu nebo od jiných onemocnění.

Náš tip: Pozoruj své tělo a pocity. Pokud s příchodem menstruace příznaky odezní, jedná se o PMS.

Příčiny premenstruačního syndromu

Přesné příčiny vzniku PMS nebyly dosud zcela objasněny, je ale nanejvýš pravděpodobné, že za všechno může nerovnováha hormonů v těle. Před menstruací klesá hladina estrogenů a vzrůstá hladina progesteronu a nějakou dobu trvá, než se jejich koncentrace v krvi znovu ustálí. Dalším spouštěčem může být stres.

Léčba premenstruačního syndromu

Většinu žen premenstruační syndrom v životě nijak výrazně neomezuje. Jsou schopné vykonávat běžné denní úkony, někdy však s mírnou úpravou, jako je například zařazení relaxačních technik (jóga).

bigstock-young-woman-suffers-writhes-i-420644906.jpg

Premenstruační syndrom má fyzické i psychické příznaky.
Bigstockphoto
Zatímco některé z nás o přicházející menstruaci ani nevědí, jiné to pokaždé pěkně "odskáčou".

Jestli tě každý měsíc potrápí jen lehčí příznaky, léčba léky není nutná. Zaměř se tedy na prevenci a dodržuj zásady zdravé životosprávy. Dostatečně spi, zařaď pohyb, procházky v přírodě, relaxuj, dopřej si teplou sprchu a na talíř si připrav vyvážené jídlo s dostatkem kvalitních bílkovin, vitamínu B6, E a vápníku. Naopak omez sůl, cukr, alkohol, kofein a nikotin.

Při opravdu obtížném průběhu PMS, kdy nejsi schopná vykonávat běžné činnosti, se nestyď navštívit svého gynekologa a svěřit se mu. Ten většinou předepíše hormonální antikoncepci nebo doporučí léky proti bolesti, případně odvodňující léky.

Premenstruační syndrom a babské rady

Už naše babičky věděly, že na ženské potíže platí bylinka kontryhel. Je skvělá při menstruačních poruchách, upravuje nadměrné krvácení a tlumí menstruační bolesti. Uvař si z ní čaj, je to snadné: dvě lžičky kontryhele zalij 2 dcl vařící vody a nech 10 minut louhovat.

Na psychické neduhy vyzkoušej třezalku, ta působí proti stresu a úzkosti. Pokud důvěřuješ homeopatikům, můžeš použít kombinaci homeopatik Lachesis 15CH (otoky před menstruací), Sepia 15CH (neklid a popudlivost) a Ignatia 15CH (přecitlivělost).

Co s ním?

S premenstruačním syndromem má zkušenosti většina žen. Vzniká v důsledku nerovnováhy hormonů v těle, což se ale s příchodem menstruace srovná a příznaky odezní. Při mírnějších obtížích postačí zařadit víc odpočinku či relaxačních technik. Při větších obtížích stanoví vhodnou léčbu lékař. Během PMS na sebe buď hodná, udělej si něčím radost a poděkuj svému tělu za to, že funguje, jak má.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3

Související články