Chceš dosáhnout velkých životních změn? Vyzkoušej metodu Kaizen

Shutterstock
|
02. 10. 2022
|
Dala sis předsevzetí zlepšit se v angličtině a začít pravidelně běhat, ale popravdě se ti to moc nedaří? Hlavně klid, víme, co pomůže. Mrkni se s námi na metodu Kaizen.

Co znamená Kaizen?

Metoda Kaizen pochází z Japonska a soustředí se na postupy při zlepšování procesů ve výrobě. Prvně byla realizována v japonských firmách po 2. světové válce. Podstatou je neustálé zlepšování se.

Dobrá zpráva pro nás ale je, že Kaizen nemusí být praktikován jen v pracovním prostředí, ale dobře ho můžeme použít i v osobním životě, a to na zlepšení a dosažení čehokoliv. Je jedno, jestli jde o úspěšné zdolání maratonu, poskočení v angličtině nebo shození několika kilogramů. Ptáš se, proč by zrovna na tebe měla fungovat nějaká japonská metoda? Tak čti dál.

Kai – změna, Zen – k lepšímu, dobrá => zlepšení nebo změna k lepšímu

Proč to bude fungovat?

Je to jednoduché. Náš mozek nemá rád velké a náhlé změny. Jakmile tedy pomyslíš na konečný cíl nebo změnu (naučím bravurně vařit, přestanu kouřit, najdu si jinou práci), hned ti začne servírovat výmluvy, aby tě od náročné a mnohdy bolestivé cesty odradil.

Že to moc dobře znáš? „Po běhu tě budou bolet nohy, nemáš na to čas, nikdy jsi neběhala.“ Pro mozek je to přirozená reakce na strach a stres. V lepším případě s předsevzetím začneš, ale po pár dnech se všechno vrátí do starých kolejí. V tom horším to vzdáš rovnou.

shutterstock_556889800.jpg

Chceš se začít víc hýbat? Zkus metodu Kaizen právě na to!
Shutterstock
Velké cíle v krátkodobém horizontu málokomu vyjdou. Soustřeď se na pomalé a postupné krůčky.

Jdi na to z druhé strany

Tajemství téhle metody spočívá v tom, že se budeš snažit mozek obelhat pomocí malých kroků. Velký cíl si tak ideálně rozděl na malé části, které jsou snadno dosažitelné. Tím zabráníš emoci strachu, která by tě brzdila. Mozek bude mít dost času si na změnu postupně zvyknout.

Pokud chceš například začít běhat, první den si jen v pohodlí domova oblékni sportovní oblečení, druhý den se doma ve sportovním oblečení protáhni, třetí den vyjdi před dům, další den ho obejdi a další den běhej třeba jen minutu. A tak každý den malinko přidávej.

Malým krokem k velkému skoku

Pamatuj na základní pravidlo, a to začít s nejjednodušším krokem. Postupně zvyšuj náročnost kroků. Ale tak, aby to bylo nenásilné a hlavně bez stresu. Jestliže nějaký den vynecháš, nic se neděje, vrať se o krok zpět a znovu začni. Tím neporušíš pravidelnost. Rok má 365 dnů a teď si představ každý den jeden drobný krůček. To už dá dohromady velký skok, že?

Jako první si řekni, čeho chceš dosáhnout. Pak si svůj hlavní cíl rozporcuj na malé krůčky. Už Jan Amos Komenský řekl, že „teorie zůstane pouhou teorií, pokud nepřikročíme k činu“.

Tak jaký malý krok ke svému cíli ještě dnes uděláš? Držíme palce!

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2

Související články