Existuje vyloženě nezdravé jídlo? Záleží na tom, koho se zeptáš

Co je to vlastně nezdravé jídlo?
|
15. 09. 2020
|
Horem dolem do nás okolí od dětství hustí, že musíme jíst zdravě. Co to ale znamená a kolik slaďoučkých koblížků nebo smažených sýrů týdně už je nezdravé konzumovat? A existuje vůbec vyloženě nezdravé jídlo?

Problém je trochu hlubší. Každé jídlo nám dodává energii a makroživiny – sacharidy, bílkoviny a tuky. Všechno zmíněné potřebujeme. Ale abychom netloustli, musíme přijímat omezené množství energie (při hubnutí pak musíme udržovat tzv. kalorický deficit) a správný poměr makroživin. Zejména je pak vhodné dávat si pozor na přemíru sacharidů, se kterou se mnoho z nás ve stravě potýká.

Zatímco tedy pro jednoho může být smažený sýr s bramborami k obědu „nezdravý“, protože si plánuje dát k večeři půl kila uzenin (v nichž je hodně tuku a často i soli) a pak se v kině dorazit velkým popcornem, pro jiného může být v pořádku, protože už ho k svačině a večeři čeká jen přírodní kuřecí plátek a zelenina. V rámci denního poměru příjmu a výdeje energie je to pak třeba i v pořádku. Tohle je tedy ten hlavní úhel, jak se dívat na zdravost a nezdravost jídla. Stejně tak to může být třeba se sladkým pečivem.

Obecně platí, že snad ani nejsou nezdravé konkrétní potraviny jako spíš jejich konzumované množství. Dát si jednou za měsíc chipsy nebo čokoládu není zabijácké. Zabijácké je to v případě, že takhle baštíš každý den.

bigstock-homemade-sugary-paczki-donut-116836526.jpg

Koblížek od babičky? Když si ho dáš jednou za půl roku, fakt tě nezabije.
bigstockphoto.com
Pravděpodobně nejlákavější, ale zároveň nejškodlivější je kombinace cukru a tuku.

Nezdravé jídlo vs. nezdravý jídelníček

Plynule se dostáváme k tomu, jaký je rozdíl mezi nezdravým jídlem, které si dopřeješ jednou za čas, a nezdravým jídelníčkem, který ti dělá společnost den co den. Abys byla zdravá a cítila se dobře, měla bys dbát na vyvážený poměr příjmu a výdeje energie, dostatek bílkovin a taky důležité vlákniny.

To, že si dáš po náročném dni v práci cestou domů zmrzku, je v pořádku, když to nebudeš praktikovat často. A klidně si ji dej i v den, kdy máš větší výdej (třeba jsi ušlapala pořádný lán světa pěšky nebo ho ujela na kole, případně na bruslích).

Nezdravým jídlem myslíme hlavně junk food

Pokud ale potřebujeme nějaké to jídlo vyloženě zhmotnit a pranýřovat, pak za nezdravé označujeme to, které nabízí spoustu kalorií, ovšem nezasytí na dlouho, takže po něm můžeš mít za hodinu hlad a zase stát u ledničky. Je to třeba:

  • Většina jídel z fast foodu – na jak dlouho tě zasytí klasický hamburger z fast foodu? A víš, že maso v křupavém těstíčku už není jen zdrojem bílkovin, ale i tuků a sacharidů?
  • Potraviny obsahující hodně cukru a tuku – ideálně obojí naráz (zářným příkladem tohohle spojení je třeba mléčná čokoláda, hutný dortíček nebo jakékoli sladké pečivo).
  • Chipsy a další slané pochutiny, kterých zboucháš hromadu na posezení, jen abys v kině neseděla s prázdnýma rukama.
  • Slazené nápoje. Cukru obsahují tolik, že bys ho ani nepřeskočila. A ani si neuvědomuješ, že do sebe dáváš další kalorie.

bigstock-assorted-fast-food-junk-food-277980769.jpg

Nezdravý je spíš jídelníček než samotné jídlo.
bigstockphoto.com
Třeba ani pizza není vyloženě nezdravá. Potíž je v tom, že jí dokážeme sníst hodně najednou.

Mysli na pravidelnost a odměňuj se i jinak

Dát si někdy za odměnu dortík je v pohodě. Mnohem lepší je ale odměňovat se za náročnější životní zkoušky třeba pěkným oblečením. Nezdravá strava může tvořit i 20 % našeho jídelníčku a ještě pořád se neděje nic hrozného. Musíš ale zároveň vědět, co ti dělá dobře a co už ne, a jestli vůbec jídlo s nízkou výživnou hodnotou stojí za to.

Související články